Meggyesrétes a Casino de Parisban

7:12-kor a Vidám Színpad emeleti Orion dobozos kamarájában - az egykoron Casino de Parisként pikánsabb éjszakákkal szolgáló mulató al-mulatójának helyében Györgyi Anna kicsapja a szín közepén lévõ asztalra a tésztát, gyúrni kezdi. Kis libatollal megkenegeti olvasztott vajjal. Lisztet szór rá. A lisztbõl jut hópermetként partnereire, Bán Jánosra és Mihályfi Balázsra.

Pihenteti öblös edény alatt. Tojást kever bele. Kigyúrja. Szétnyújtják papírvékonyra a tésztát a konyhaasztalon. Nagy érzéssel citromot reszel rá Mihályfi. Abroszt terítnek a tészta alá. Az asztal szegélyéről éles késsel levágják cafrangjait. Megszórja túróval, csattos üvegből bőven meghinti meggybefőttel. Györgyi akkurát felhengeríti az alakuló süteményt. Újabb vajjal keni meg érzéssel. És behelyezi a resóba. Ekkor fél nyolc öt perc híján. Mostanáig nagyon érdekes a rendező Kiss Csaba kulináris Csehov-vagdaléka, ami az előétel lenne az este csúcspontját jelentő rétessütésnek. Élvezetes és érdekes estének ígérkezik a Vidám Színpad padlásszínházának kamara előadása. Györgyi kedves színésznő. Édes mosoly, vagy elkámpicsorodóan lebiggyedő ajakmozdulás mögé tudja rejteni fegyelmezetten keblének hevülését. Magához delejező, amint gyúrja, gyűri, gyömöszköli, dagasztja, pofozza, vajazza, lisztezi, belegondoskodja női varázsát, nemi vonzerejét, sellőcsábítását, hadnagyfogó, költő-elbájoló varázsképességét. A nagyon tárgyilagos konyhai művelet mögött szerelmi mórikálás, férfifogás (a férfit mindig a gyomrán keresztül lehet megcsípni - mondogatta már a nagymama is). Pirosra mosott kezébe veszi nemi életét. Meggyúrja a jövőjét. Kisüti asszonyi beteljesülését. 7:25-kor beteszi a tepsit a színpadon álló manipulált vaskályhába. Innen kezdve az érdeklődés alábbhagy, míg csak el nem készül a sütemény. Időpont: 8:40. Ennyi idő alatt a strudl elhamvad a drámai érdeklődéssel együtt. Idáig az előadás a rétes készítésről szólt, a Csehov-humoreszkekből nem nagyon konyhakészre rakosgatott jelenetekkel. A rétes előkészítése valóságos. A Csehov-összeállítás mesterkélt. Az igazi küzd a stilizálttal. A valódi érdekesebb a költöttnél. Csehovot recitálják, csavarják, csűrik. Ki tudja már hányadik Antosa Csehonte humoreszk egymásba habarásánál tartunk. A Csehov életképek illusztrálása nem érdekel. Nem követhető. Mikor sül ki a rétes? Az a tét. A rétes készítés valódi. Csehov csinált. A sütésre előkészített tészta ehető, a Csehov tésztát a néző nem eszi meg. Jobban nyúlik a rétestésztánál. Egyre reménytelenebbnek látszik, hogy véget érjen a keletlen Csehov-csacsogás, és beadják végre az asztalra a megporcukrozott süteményt.

Ha megtudni akarjuk, mennyi idő alatt sül meg a strudl, forduljunk Czifray Mihály szakács mester’ magyar nemzeti szakácskönyvéhez, magyar gazda asszonyok szükségeihez alkalmaztatva. (Hatodik megbővített kiadás, 1840.) Valamint forduljunk Arisztotelészhez, aki leszögezte az ókorban, hogy valamely drámai mű előadásának bizonyos idő alatt kell lefolynia. A szerelmes hal 1 óra 40 perces szünet nélküli előadása nem az a bizonyos idő, hanem az elalvás elleni kemény harc a színház kemény és kényelmetlen karosszékein. A rétesnek régen készen kellene lennie, amikor a néző már kikészül a nem lineáris elbeszélés elnyúló, elkalandozó követhetetlensége következtében, és a három színésznek esze ágában sincs befejezni a szövegelést, kivenni a rétest a tepsiből, felszeletelni és megenni nyílt színen, amit végül kegyeskednek, de akkor már régen rossz. A rétesnek valóságban szénné kellett égnie. A néző a valóságban eltöpörödött bizalommal alig remélheti, hogy még valaha kiengedik szenvedései színhelyéről.
Akármilyen gyorsan igyekeztem magam mögött hagyni a színházat, azt azért észleltem, hogy a büfé nem árult kivételesen rétest, holott egy és háromnegyed órát ínycsiklandoztak vele. Féltek, rájuk szárad a kínálat. Helyette módfelett ízléstelen tapsrend veszi kezdetét. A kedves Györgyi Anna, mintha eszét vesztette volna, rippantó komédiásnőként tolongani kezd partnerei előtt a tapsrendnél. A mindaddig eljátszott finom játékától rikítóan elütő módon hajlong-tolong a függönynyílásban. Meg nem mondom, miért. Igaz, az egész estével szemben tehetetlen vagyok.

MGP

----------------

Írta-rendezte: Kiss Csaba
Díszlet-, jelmez: Berzsenyi Krisztina
Szereplők:
Szonya Mamocskina: Györgyi Anna
Vinkel:  Bán János
Groholszkij: Mihályfi Balázs

Bemutató: 2008. február 16. 19:00 - Vidám Színpad kisszínpad