Ez egy jó színház

Tavaly márciusban egyetlen évre bízta meg a városi önkormányzat Znamenák Istvánt a kaposvári színház vezetésével. A képviselõ-testület február 28-i ülésén döntött az új pályázat kiírásáról. A szakmai-szakértõi bizottságba meghívják majd Giber Vilmost, az Oktatási Tudományos és Kulturális Bizottság tanácsnokát, Kovács Zsoltot, a Csiky Gergely Színház Közalkalmazotti Tanácsának elnökét, Tóth Gézát, a Színházi Dolgozók Szakszervezete Csiky Gergely Színház Alapszervezetének elnökét, valamint Verebes Istvánt, Vidnyánszky Attilát, Bodolay Gézát, Iglódi Istvánt és Törõcsik Marit.

Az ülés után Szita Károly, Kaposvár polgármestere azt is bejelentette, hogy Schwajda Györgyöt kéri fel az igazgatói pályázat beadásra. A jelenlegi igazgató-főrendezővel még a fenti hírek megjelenése előtt, január végén beszélgettünk.
A cikk az Ellenfény online-on jelent meg: www.ellenfeny.hu


Znamenák István
Forrás: Csiky Gergely Színház, Kaposvár

Ez egy jó színház
Znamenák Istvánnal Sándor L. István beszélget

- Egyetlen évadra szól az igazgatói kinevezésed, és most az évad közepén tartunk. Lehet-e már valamit sejteni arról, hogy mik az esélyek?

Znamenák István: Legfeljebb csak találgatni lehet, amire most nem szívesen vállalkoznék. Persze figyelünk, próbáljuk elemezni a helyzetet, de nem akarom, hogy ez vigye el az energiáinkat. Épp elég dolgunk van ebben az évben. Még nem írták ki a pályázatot, de úgy tudom, hogy február végén, március elején ki fogják írni. Hogy van-e másfajta szándéka az önkormányzatnak, mint amit mi szeretnénk, az még nem látszik.

- Neked meddig szól a mandátumod?

Znamenák István: Egészen pontosan július elsejéig. Ez a 12 hónap tulajdonképpen két gazdasági félév, ami alatt stabilan kell tartanunk a színházat. (A mi helyzetünk ebből a szempontból sajátos, mert mi azért tisztában voltunk azzal, hogy hogyan működik a kaposvári színház, beleértve a gazdálkodás területét is.) Művészi értelemben pedig még csak négy-öt hónapja dolgozunk. Igazából én nem tudom másképp értelmezni ezt az egy évet, mint ami a közgyűlésen elhangzott: az új igazgatónak egy éve van arra, hogy bebizonyítsa, hogy gazdaságilag stabilan tudja tartani az intézményt, ugyanakkor művészileg is rendben mennek a dolgok. Ha ez így történik, akkor az ember bizonyított. Vagyis mi következik ebből...?


Fekete Péter - Forrás: Csiky Gergely Színház, Kaposvár

- Tehát úgy fogjátok fel ezt az évet, hogy bizonyítanotok kell?

Znamenák István: Nézd, mi csináljuk a dolgunk. Mohácsi 25 éve dolgozik itt, én 16 éve. Tán nem a tehetségünket meg a színházhoz való hozzáértésünket kell bizonyítanunk, hanem azt, hogy ez alatt az év alatt kiegyensúlyozottan tudjuk működtetni az intézményt, és Kaposvárott ugyanolyan minőségben folyik tovább a munka, mint Babarczy László igazgatása alatt. Azt gondolom, hogy ebben a pillanatban ez a dolgunk. Természetesen néhány új kezdeményezést is ki akarunk próbálni, amit a jövőben erőteljesebben szeretnénk majd folytatni, de ezt éppen csak jelezni tudjuk, mert ennek kialakítására egyetlen évad valóban kevés.

- És hogy telt eddig az évad?

Znamenák István: Hál’ Istennek, nagyon jól. Lekopogom. Egyrészt emelkedett a bérletesek száma majdnem 3000 emberrel. Ugyanakkor minden esténk telt házzal megy, ami azt jelenti, hogy a jegyvásárlás is rendben van. Az első két bemutatónk, a Karnebál és a Fekete Péter kifejezetten közönségsiker volt, jó visszhangjuk volt, főleg itt a városban. Ez nekünk természetesen nagyon fontos.


- Kifejezetten közönségbarát nyitánynak szántátok ezt a két előadást?

Znamenák István: Igen. Azt tudomásul kell venni, hogy mi egy népszínház vagyunk, és ha valóban érzékenyen figyelünk arra, hogy mi történik körülöttünk, akkor ez nem is olyan nagy baj. De azért következtek súlyosabb darabok is.


Úri muri - Forrás: Csiky Gergely Színház, Kaposvár

- Bemutattátok például az Úri murit. Ezt hogyan fogadta a kaposvári közönség?

Znamenák István: Rusznyák Gábor rendezése nem a Móricz-darabot használta, hanem visszanyúlt magához a regényhez, ebből épített fel egy érdekes milleniumi világot. Kicsit tartottam tőle, hogy fogadja majd a közönség. De minden alkalommal nagy sikere van. Pedig játsszuk délután is, diákközönségnek. Náluk is megértésre talál az, amiről az előadás szólni akar. Ugyanakkor őrjítő siker a Stúdióban a Szabad az á. Ez Réthly Attila darabja a rendszerváltásról, amit ő maga rendezett meg. Tulajdonképpen a saját élményeit dolgozza fel. Olyan "történelemszerűségnek" tűnik, amit látunk, de valahogy mégis köze van hozzá mindenkinek. Biztos ez is megfogja az embereket. Meg az is, hogy sokat lehet rajta kacagni, sírni.

- Legutóbb Kleist darabját, az Amphitryont mutattátok be a nagyszínpadon.

Znamenák István: Gothár Péter Amphitryonja egészen különleges élmény Kaposvárott, ebben biztos vagyok. Olyan színház, ami régen volt itt, ha egyáltalán volt, mert ahol most Gothár rendezőileg tart, az egészen egyedi: sajátos vízióként képzelte el az Amphitryont, miközben kristálytiszta és nagyon pontos az előadás. Abban nem vagyok biztos, hogy mindenki szeretni fogja a városban ezt a produkciót. De aki igen, az nagyon fogja szeretni, aki meg nem, annak nyilvánvalóan értelmezési problémái lesznek. Meglátjuk, hogy mi lesz a sorsa, ez még nagyon friss bemutató.

- Az Amphitryonban főszerepet játszol. Évad elején a Fekete Pétert rendezted, közben a Karnebálban is fontos szereped volt. Összefér az igazgatói szerep a két fontos színészi szereppel?

TOVÁBB AZ EREDETI CIKKHEZ
FOLYTATÁS AZ ELLENFENY.HU OLDALAIN
<< KATTINTSON IDE >>