Esterházy és a nemarisztotelészi dráma

Peeter Pauwel Rubens én vagyok! - szólt Flaubert Péter. Menten átjárást nyitott a Pesti Színházban bemutatott dramolettjében a barokk és a barokkos posztmodern között. A barokknak nagy feneket kerekít. Verbálisan, és vizuálisan. Továbbá hangsúlyozza kis drámájában, illetõleg nagy egyfelvonásosában a lecsúszó leplekbõl kivillanó derékhajlatokat, különbözõ méretû nõi kebleket.

Rubens a barokk nagy húskimérője, hátszínek, fartők, rengő combok, grüberlis sonkák túladagolója, aki rózsállón ábrázolta szőröstül-bőröstül az emberiséget.
Felsálok, tőgyek, hátszín, püspökfalatok, apácafalatok, cafkafalatok, ülepek, popsik, popók, seggek (az író ezt a terminust használja leggyakrabban kis barokkjában: Ach, Arsch!) Emberi mészárszék. Hús-és szóáradat.  

Ugyanez a bemutató közönség nem fogadta el a Kék madár levetkezettjeit. Erkölcsileg utasította el magától, mivel tetszetős idomok helyett lestrapált testekkel szúrták ki a szemét. Gyönyörködés helyett az elmúlásra emlékeztette a nézőket. A Pestiben kicsaponghat a szem. Van látnivaló derékban, derék alatt, derék felett. Ha felöltöznek a testek, Zoób Kati színességeiben, bő anyagfelhasználását élvezkedhetik a nézők.
Két hete Rubens Medici Máriáról készült 58x45 centiméteres festményét a dániai Voergaard magán gyűjteményéből ellopták. Meg nem került, de Horesnyi Balázs tologatható átlátszó spanyolfalrendszerbe lopta bele Rubens festményeit, vagy kompozícióból készült élőképeit.
A Rubens és a nemeuklideszi asszonyok (Rubens und das nichteuklidische Weib) utánjátszás. A barokk borstörés első bemutatója a Ruhr Triennálén 2006-ban volt Hans-Michael Rehberg Rubens alakításával és a Bendix Dethlefssen vezette kölni Musica Antiqua közreműködésével. A hamburgi Városi Opera Ingo Metzmacher énekelte a kontratenor szólamot. Philipp Stölzl rendezte a duisburgi városi park erőművében az előadást. A színpadot elárasztó Rubenseket is ő tervezte.
Die postmodernische vendégszöveg, vendéghaj (Venczel Veráé aranyból), vendégfal (a modellek tolják-vonják a háttérben), vendég kontratenor (Vásáry André, als Gast) és a vendégzenekarnak vendégzenét kínáló Rácz Márton, a vendégrendező (a szépségtől elragadtatott Szikora János), mindenki vendég a Pestiben.

Elvben minden darabot másféleként kell játszani. A próbák elején elölről kezdendő a színészmesterség. Jámbor óhaj marad. Esterházy mondatai elmondhatóak a hagyományos színészi technikával ugyan, csak hatástalanítva feszültségüket, humorukat. Esterházyt legjobban Esterházy mond, miután Buster Keaton meghalt, meg nem is magyar színész volt, hanem Samuel Beckett eszményi előadója. Nem érvényes a "hang fenn, poén lenn" hagyományossága. Szárazon adandó elő a humor. Nedvtelenített nedvességgel. Nem mentesen a szellemességet rejtetten élvező szellemi kéjtől. A meglepő stiláris fordulatokat, nyelvi, vagy történelmi szirti kecskeugrásokat magától értetődő bédekker hangon kell elmondani. A faarcú intellektuális szöveg leginkább a kibetegedett Igó Éva helyére beálló Venczel Vera szájára illik. Bearanyozott, baljósan komor arccal mond viccet az Angyal. Fenyegetően tréfál. A szellemességek, vagy abszurd ötletek Venczel Verától végzetes próféciákként hangzanak.

Lenyűgöző a haldokló Rubens szakmai szakszerűségével a többször egymás után meghaló, utolsót rúgó, lelkét kilehelő, majd még egy-egy feljegyzendő slusszmondatáért felülő Lukács Sándor. Mehr Gicht! - tekeri ki Goethe állítólagos világirodalmi abgangját, több fény helyett köszvény miatt siránkozva. Lukács pompás vígjátéki színész. Hibátlan ritmusérzékkel, Diadalmas öngúnnyal. Sajnos, időnként eszébe jut, hogy ő a Vígszínház drámai hőse. Kitekeri ilyenkor a vicc nyakát.
Vallai Péter famulusához, Eckermannjához illene leginkább a nyakatekert gondolatfacsarás, ha nem nyomatékosítaná nagyobb szünettel a következő viccet, vagy állandósult rossz szokással nem kuncogna előre a soros élcen, szíven szúrva ezzel a szellemességet.
A nézőtérről caplat színre Hegedűs D. Géza elszántan hideglábú, pedáns matematikus Kurt Gödelként (1906 - 1978), mint Rubens ellenjátékosa. Nem elég ártatlanul undok. Úgy játssza a tudóst, mint aki olvasta a szerepet, és kritikai véleménye van róla.
Gyuriska János apja utálatát fölszabadult diadal helyett depressziósan mondja el. A tehetség nyomasztása, az apa nagysága alatt nyögő ifjú, aki életerősen is élettelenebb a haldokló atyánál bonyolult szerep. Előképe - harc az apaképpel - megtalálható a Víg házi színpadán bemutatott Búcsúszimfóniában (1996).
Szarvak, szőrök, pucér sörhas: Juhász István Bacchusa.

Amióta rózsás húshullámokban visszaáradt a színpadokra a nuditás divatja, van a provokatív meztelenség polgárbotránkoztató kihívásával, van a selymán díszítőelemként alkalmazott meztelenség, pikánssá tesz némely szépelgésen kívül merőben üres rendezéseket, ahol a gondolati űrt egy gömbölyű ülep, rezgő kebel tölti be, ez a dekoratív pucérság, a keblek benne annyi erotikával szerepelnek, mint egy müncheni iskola modorában bodrozódó bárányfelhő a színpad hátterének vásznán. Rubens feleségét vetkőzi-öltözi az előadás teljes hosszában Petrik Andrea színinövendék. Rafinált ízléssel csúszik le válláról a köpeny, addig, ameddig szükséges a rendezés mutatósságához. Néha bujkál a díszletfalak mögött, mint Juliska az erdőben a gonosz boszorkány elől. Zoja Kozmogyemjanszkaja hősiességével állja a megszégyenítést a színhazáért. Mértéktartása megússza a mannequinnek szabott szerepet. Tiszteletem küldöm. És a színház nevében is bocsánatát kérem a szerepért.

MGP
Fotók: Perjéssy Gábor/port.hu