Bors néni 250.

Április 18-án (délelõtt 10-kor) Nemes Nagy Ágnes Bors nénije 250. alkalommal elevenedik meg Molnár Piroska alakításában a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház színpadán. A harminc esztendeje született mesealak történeteibõl Novák János által rendezett verses-dalos elõadás Dajka Margit fõszereplésével az Egyetemi Színpadról indult hódító útjára. 1982-ben tévés mesejáték és hanglemez készült belõle, azóta Nyíregyházán, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon, Egerben, Szolnokon, Szegeden és Sopronban is bemutatták. Az egyik legsikeresebb hazai gyerekdarabon immár a második generáció nõ fel.

BORS NÉNI Hát te cipő, fekete cipő, merre jártál, míg aludtam?
CIPŐ Messze, messze, messze.
BORS NÉNI  Én tudom, hogy merre jártál,/malompataknál, messze háznál, /elcsavarogtál fenyőerdőn,/ lépegettél viharfelhőn,/ szálldogáltál gesztenyeágon,/ megpihentél, mint a varjú,/ fenn, a tévéantennákon./ És még merre jártál?
CIPŐ Messze, messze, messze.
BORS NÉNI  Én tudom, hogy merre jártál,/ az időben mászkeráltál,/ régi padlót nyikorgattál,/ régi követ csikorgattál,/ átrepültél sok-sok éven,/ s lábujjhegyre állva, szépen/ karingóztál régi égen./ Hol az a sok év,/ fekete cipő?

Nemes Nagy Ágnes - Novák János: Bors néni
 
Bors néni - Molnár Piroska m.v.
Lackó - Megyes Melinda
Titilla - Gazdag László
Vízimolnár - Mult István
Játékmester - Novák János

Közreműködnek a Kolibri Színház stúdiós növendékei
Zenészek:
 Bornai Szilveszter
Friedrich Károly
Bágyi Balázs
Tóth Tamás
Polczer Szonja

Rendező: Novák János

 Az Egyetemi Színpadtól az országos hírnévig
 
Az egyetemi színpadi előadás ötletét Novák János baráti társaságban többször felvetette, megvalósításában azonban maga sem hitt. A közönséggel való interakción alapuló rendezői elgondolással aztán Horváth Péter rábeszélésére kopogtatott be Dajka Margithoz, Kútvölgyi Erzsébethez, Verebes Istvánhoz, végül Nemes Nagy Ágneshez. "Kis dobozokkal modelleztük a díszletet, úgy meséltem az elképzeléseimről" - emlékszik vissza Novák a költőnővel való találkozásra, aki kíváncsian hallgatott, amíg meg nem hallotta Dajka Margit nevét. Akkor, teljes szabadságot adva az alkotóknak, rábólintott az adaptációra.
Az egyetemi színpadi előadásból hamarosan televíziós felvétel készült a IV. stúdióban, ahol Nemes Nagy Ágnes és házvezetőnője, a mesealak ihletője, Bors Józsefné megilletődve vették át virágcsokraikat az első forgatási napon. A rádióban ezután hangfelvétel készült, ami hanglemezen is megjelent. A produkció országosan is ismertté és népszerűvé vált.

Kezdet. Vég. És megint kezdet

1992-ben, a Kolibri Színház alakulásakor Novák Jánosban fel sem merült, hogy bemutassa a darabot. Úgy gondolta, a Bors néni "lezárult". Később ugyanezzel próbálta hárítani a Nyíregyházi Színház akkori igazgatójának, Verebes Istvánnak a megkeresését, aki az előadás ottani megrendezésére kérte fel. Az igazgató azonban meggyőzte, a Bors nénit színpadon az azóta született gyerekek nem láthatták - a tv-felvétel pedig nem adhatja meg a nézőket is bevonó, közös játék élményét.
A nyíregyházi bemutató igazolta Verebes érvelését. Novák "el is irigyelte" az ötletet, és nem sokkal a Móricz Zsigmond Színház premierjét követően, 1994. december 22-én, Molnár Piroskával a főszerepben a Kolibriban is bemutatta a Bors nénit. " A költészet, a mese, a humor és a közönséggel való interaktív játék egyformán hangsúlyos a darabban - azt hiszem, éppen ez az, ami miatt már a 250. előadásnál járhatunk. Azóta megrendeztem a Bors nénit Máté Eta, Máhr Ági, Pásztor Erzsi főszereplésével az ország több nagyvárosának színpadán, s az ott megtalált új ötletek azóta beépültek a Kolibri előadásába is" - mondja Novák. Az új versrészek, dramaturgiai változtatások mellett a szereplőgárda is folyamatosan alakult, alakul: a színház Dajka Margitról elnevezett színész-, bábszínész-képző stúdiójának a darabban közreműködő növendékei évente-kétévente cserélődnek. Az új szereplők lelkesedése tovább fokozza a játék erejét. "Az előadás az évek során úgy vált kultuszdarabbá, hogy közben megőrizte frissességét. Olyan, mintha valóban akkor és ott születne meg a Bors néni 80. születésnapjának megünnepléséről szóló játék" - summázza a rendező.
Novák arra a legbüszkébb, hogy a darabon már a sokadik generáció nő fel. Az anyukák, a nagymamák sokszor együtt éneklik a dalokat a színészekkel, a közönségszervezők pedig állítják, a gyerekek jó része is többször látja az előadást: hétköznapokon óvodai-, iskolai csoportokban, hétvégén pedig a családdal.
A teltházas matinékra hetekkel korábban elfogynak a jegyek. A Bors néni mára szinte összeforrt a Kolibri nevével - és amíg Molnár Piroska kedvvel játssza, nem is veszik le a műsorról.

Fekete cipő

Molnár Piroska pedig kedvvel játssza. "Rajtam nem múlik. És sajnálnám, ha valamilyen okból meg kellene válnom a szereptől." Megtiszteltetésként fogadta, hogy Dajka Margit után alakíthatja a végtelen kedvességéről ismert, mindig vidám mesealakot: "szerencsés vagyok, hogy személyesen is ismerhettem őt, és hogy együtt játszhattam vele Szegeden - azt hiszem, kedvelt is engem". 
A Kossuth díjas művésznő ugyanolyan kihívásnak tartja Bors néni megformálását, mint a Nemzeti- vagy Budapesti Operettszínházi alakításait. Mint mondja, gyerekeknek játszani komoly felelősség, ők kritikusabbak a hiteltelen játékkal szemben, azonnal "véget ér a varázslat", ha felfedezik a szerep mögött a színészt, színésznőt. "A felnőttek megbocsájtóbbak a pontatlanságokkal szemben, hiszen tudják, mindenki hibázhat, s mert tisztában vannak azzal is, amit látnak, színjáték csupán. A kicsik viszont valóságként élik meg az előadást - kizökkennek, ha nem őszintén, teljes odaadással játszunk."
Molnár Piroska különleges élményként éli meg, hogy gyerekeknek szóló előadásban ilyen hosszú időn keresztül szerepel. Néha utánaszámol: mára mindannyian felnőttek azok az óvodások, kisiskolások, akik az elsők között köszöntötték Bors nénit a művésznő kedvenc sorai elhangzása után:
Hogyha láttok fekete cipőt/ sétálni a levegőben/,napsütésben, holdsütésben,/ mégis inkább holdsütésben,/ Bors nénié az a fekete cipő.