Kelletlen reakció

Nem szívesen csinálom. Tényleg nem. Mármint, hogy reagáljak Vajdai Vilmos (és nem Vili, mert nyilván elõbbi a becsületes neve) felkészületlen, helyenként talán sértõ, de fõként rágalmazó és igaztalan írására. Most azonban mégis megteszem, mert többen jelezték, megszólíttattam. Nos, ha ez így van, bár én nem éreztem magam megszólítva, kénytelen-kelletlen válaszolok. Nem elég, hogy a POSZT elsõ napját elmosta az esõ, még ez is.

Szabad perceimben szívesebben drukkolnék azért, hogy kisüssön végre a nap és a pécsi fesztivál szokásos fényében ragyogjon, hogy Németország nyerjen az EB-n és hogy Kimi Räikkönen pole pozíciós győzelmet arasson vasárnap Kanadában. Sajnos azonban e szövegre kell áldoznom drága perceimet.

Mindenek előtt szeretném a már a nevemmel kapcsolatban is felkészületlen Vajdai Vilmossal közölni, hogy mind a személyi igazolványomban, mind pedig publikált írásaimban Szepesi Krisztinaként vagyok feltűntetve. De talán ez most a legkevésbé fontos probléma.

Lássuk tehát a lényeget. Visszaemlékezem arra, amikor pár évvel ezelőtt készítettem Vajdairól egy portréírást a Premier magazinba, amikor is megtiszteltem őt azzal, hogy életútjából és munkásságából felkészülve ültem vele szemben a diktafonommal. Nem várnám el tőle egyébként, hogy mindent tudjon a munkáimról, de úgy gondolom, ha vitát kezdeményez, de legalábbis kérdőre von, adott esetben vádol, akkor azért illene utánanézni a tényeknek.

Kezdjük mindjárt a váddal, miszerint én koreografáltam Spilák Klára jelenetét a Travi vari című TÁP produkcióban. Természetesen ez nem igaz. Valóban jártam nála, és együtt megnéztünk a neten néhány Tom Jones videót. Jókat kacagtunk rajtuk és az énekes egy-két karakteres mozdulatára is felhívtam a figyelmét, de koreográfiakészítés nem történt, sőt, még az általam mutatott mozdulatokat sem használta fel Klári, mert az előadás napján a próbán új koncepciója alapján nem akarta utánozni a világsztárt. Talán épp ezért volt olyan erős az előadása, hiszen többen elbuktak, mikor kopírozni próbálták a kiválasztott énekes mozdulatait, gesztusait. Egyébként az én véleményemmel közel megegyező olvasható a Magyar Narancsban megjelent kritikában is, így tehát nem csupán én gondoltam egyedül kicsiny kis hazánkban, hogy Spilák Klára jelenete említésre méltó volt. (Azt pedig végképpen nem értem, hogy miért nem foglalkozik inkább azzal s tölti el Vajdait kitörő örömmel, hogy az előadásában szereplő néhány művészt, így Spilák Klárát, Sipos Verát, Elek Ferencet, Váradi Gábort és Fekete Ernőt dicsérő szavakkal illettem.) A lényeg tehát: ha mégis készítettem volna koreográfiát a szóban forgó előadáshoz, természetesen nem írtam volna róla, hiszen az valóban nem lett volna etikus.

Hozzáteszem még - kizárólag, mert hozzátartozik a tényekhez -, nem most "próbálgatom a szárnyaimat" a táncos szakmában. Szerencsém volt például többek között koreográfusként dolgozni a 2007. januárjában bemutatott Diploma után című rock-musicalben a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház színészeivel, legutóbb pedig táncosként Markó Iván Magyar Fesztivál Balett együttesében léptem színpadra a Siratófalak, illetve a Rómeó és Júlia Jeruzsálemben című táncelőadásokban. Az életrajzom további fontos állomásainak részletezésétől most természetesen eltekintek.

Vagyis sajnálattal tudatom az engem nem túl udvarias hangnemben megszólított Vajdai Vilmossal, hogy nem irigyeltem el tőle a "kínos önégetést". Tulajdonképpen csupán az a kérdés merül fel bennem, hogy miért nem tanulta meg Travi varis fellépésére készülve az általa választott dal szövegét, hogy ha más nem, legalább tisztességesen eltátogja, mikor ezek szerint annyi szabadideje van, hogy bár figyelemreméltóan több, mint egy hetes késéssel, de rágalmazó szöveget jelentet meg a színház.hu honlapján az egyébként Pesti Műsorban megjelent írásomra reagálva. Mellesleg pedig nyilván jónak tűnő PR-fogásként rendszeresen "rossz színházként" aposztrofálja a TÁP előadásait. Kérdem én, mi itt a probléma? Hiszen én csupán egyet értek vele. 

Szepesi Krisztina

Kapcsolódó cikk:
- Etika - Vajdai Vilmos tollából