Burgtheater: Hamlet³

Schilling Árpád 2005-ben a bécsi Burgtheater studiószínházában, a Kasinoban Hamlet³ címen három színésszel, minimalista elõadásban állította színre a Shakespeare alapmûvet. Az elõadást, amely a budapesti hamlet.ws elõzménye, de korántsem azonos vele, negyedik évada nagy sikerrel játsszák Bécsben, és most a Krétakör “korszakzáró" fesztiválja, a Krétakörmenet alkalmából a budapesti közönség is megismerkedhet vele a Merlinben.

A színpadon játék folyik a játékban, s ebben játszik egy színész, akit "Színészkirálynak“ neveznek. De van a színpadon egy másik színész-király is, Claudius, aki ennek a színésznek a nézője.  És van a színpadon egy herceg, aki ezt a két színész-királyt nézi, és maga is nagyon intenzíven szerepet játszik. És ezeket a királyokat és hercegeket körülveszi egy másik csapat néző: Gertrud, Rosencrantz, Guildenstern, Polonius, Ophelia és mások, akik, mint jól tudjuk, szintén színészek. És végül ott vagyunk mi, a nézők, akik a színpadi közönséget figyeljük. Az ember gondolkodóba esik: hol végződik tulajdonképpen a játék? És kik azok a bűnös teremtmények, akik a színházban megjelennek? /Maynard Mack/

A Kasinóban Schilling a komplex szöveget egyfajta dogma-verzióban mutatja meg: maszk és jelmez nélkül (a színészek a saját ruháikat hordják), díszlet nélkül (a nézőtér négyszögletesen veszi körül az üres játékteret), világítási effektusok nélkül (a színpad és a nézőtér egész idő alatt meg van világítva) három férfi (Martin Schwab, Markus Meyer és Tilo Werner) játssza el a darabot, amely 22 szereplőre és számos statisztára van írva. És láss csodát: a dolog működik. A három színész precizitása, izgalmassága és játékkedve lenyűgöző. Azáltal, hogy csak egy kicsit változtatnak a testtartásukon, kicsit megemelik vagy leeresztik a hangjukat, folyamatosan cserélgetik a figurákat és elegánsan mennek át egyik jelentből a másikba. A híres "Lenni vagy nem lenni"-monológot is olyan lazán és izgatottság nélkül osztják meg egymás között, hogy öröm hallgatni. Schilling kidobta az értelmezések ballasztját és egyszerűen úgy meséli el a darabot, mint egy izgalmas krimit. /Petra Rathmanner, Wiener Zeitung, 2005. 03. 15./
A magyar rendezőnek magávalragadó estét sikerül teremtenie, amely bebizonyította, hogy a színháznak a megformált nyelven kívül semmire nincs szüksége ahhoz, hogy mágikusan hasson. (...) Ritkán lehet a színház hatását ilyen közvetlenül átélni. /Guido Tartarotti, Kurier, 2005. 03. 14./

A főszerepeket váltakozva mindhárom színész játssza, tehát három különböző Hamlet, három Királynő, három Ophelia van. Ez még komplikáltabbá teszi a dolgot, de éppen ez a vonzereje is: egy figurához három perspektívát kínálnak az embernek, és ebben a három színész nem csak különböző temperamentumokat, hanem különböző játékstílusokat is képvisel. A Hamlet tökéletes színész-este. A premieren a nézőtéren ülők arcán sokszor látható volt a színházbarátok értő mosolygása, akik különleges csemegeként élvezték a virtuóz játékot. /Wolfgang Kralicek , Falter, 2005/11. /

Fotók: burgtheater.at

-----------

Hamlet3
2008. június 14., 15. 20:00

Jegyek egységesen: 2500 HUF
MERLIN - 1052 Budapest Gerlóczy u. 4.

JEGYRENDELÉS:
 KOVÁCS Andrea
közönségszervező
MERLIN Színház
1052 Budapest, Gerlóczy u. 4.
+36 1 318 98 44
+36 1 317 93 38
kovacs.andrea@merlinszinhaz.hu