Sztanyiszlavszkij és a külső nemi szervek

Vágyakozz a világuralomra, elemezd a Bánk Bánt, beszélj a külsõ nõi nemi szervekrõl.
Most ez van, megint. A többiek a fesztiválon, én meg minden éjszaka írok a gépbe, nem kritikát, inkább naplót, vagy mit: az egyperces színházakról és napi két elõadásról.

Te érettségiztél már egy percben? Háromfős bizottság áll föl a Táp sátorban: Vécsi Tibi (tudod, a korai öröm énekese) ő játssza az iskola igazgatót. Czapkó Tóni (magas színész, kicsi kutyával) az érettségi elnök, és Péter Boldizsár (táp videós töritanár), az osztályfőnök várja az érdeklődőket, illetve a továbbtanulni vágyókat, elegánsan, kék ingben a fehér abrosszal leborított kerti asztal mögött. Mindeközben Máté Zsolt a sátor előtt FAKT-TÁP nemzeti tanterv számokat rappel, hogy odacsalogassa az embereket. Egy kisebbfajta buli alakul ki kint, sokan beszállnak a rapbe. Ötven fok van, a sátorban is meg kell halni a melegtől. Az egyperces színház nem egy percig tart, de rövid. Szigorúan egyesével lehet bemenni, és mielőtt belépnél, fogalmad sincs, hogy mi fog veled történni.
Én kísérem be az embereket a sátorba, aztán mintegy véletlenül ott maradok, érdekel, hogyan felelnek. Bekerülök a játékba, mint takarítónő, aztán váltanak és Elvira leszek a diákképviselő, így tényleg szabadon mászkálhatok ki be. Látok rémült feleleteket a honfoglalásról, gyöngyöző homlokokat, sört és porcukor kokaint - ha valaki kipróbálja rögtön bukás. Megtudom, hogy Archimédesz angol volt, és látok egy bizonytalan kísérletet arra, hogyan lehet meghatóan, vagy ha úgy nem, legalább sajnálatra méltóan bekötni egy cipőfűzőt. Vécsi, igazgató úr, baráti fölénnyel kérdezgeti az embereket a jövőjükről, aki nem akar tovább- tanulni, az könnyebben átcsúszik. Közben sok minden kiderül, a hirtelen vizsgázók észrevétlenül beszélnek jövőjükről, terveikről, iskolai élményeikről. Ha valami nagyon nem megy, új tételt lehet húzni hármasért, és a teljesen reménytelenek még mindig ott a lehetőség, hogy elmenjenek a Rossz írások estjére a művelődési házba.
Délután a művelődési házban a nézők mutatkoznak be a színpadon, párnákon ülő színészeknek. Furcsálják, de engedelmeskednek. "Versenyen kívüli előadás, bármit megtehetünk" - mondja Vajdai, miközben a zsűri két éppen akkor érkező tagját - Péterfy Borit és Peer Krisztiánt - a színpadra invitálja, és a lépcső tetején levő karosszékekbe ülteti őket. Izgulok, segítettem Ádámnak (Schönberger) összerakni a számokat. Kicsit olyan az egész, mint egy felolvasóest, de hiányzik belőle a tápos zavar és bizonytalanság. Van viszont pornó és mesejáték, vers az ebadó bevezetéséről, amit a híres jobb oldali szerző Katona László (nem összetévesztendő a színésszel, aki ott ül a lépcsőn) az országgyűlésnek is elküldött tárgyalási javaslatra. Sok minden kiderül  egy néptánc csoport színházba járási szokásairól, ami szabályozottabb mint a lépések, például színház előtt után és szünetben is mindannyian elmennek wc-re (ha kell ha nem). 
Szép jelenet Elek Feri és Vajdai Vilmos magánszáma: amikor Feri kinyitná a száját, hogy elkezdje olvasni a Gyűlölöm című verset (ismeretlen szerző a litera.hu -ról) Vili feltekeri a zenét. Feri lelkesen, majd egyre bizonytalanabbul táncikál, próbálja megoldani a kellemetlen helyzetet. Elszórakoznak vagy két percig a közönség nagy örömére. Az előadás az évszázad leggázabb számával, Speak művével ér véget. A közönség és a színészek együtt éneklik a "Sometimes people make a war, don’t know what it’ s for" -t
Hattól Libiomfi. Név, szemszín, lábméret, kedvenc állat. Ezek a kérdések szerepelnek a kérdőíven, amit Dió (Dióssi Gábor) osztogat. Frissen borotváltan, lobogó ősz hajával, széles keretű szemüvegben, pongyolában libeg a Soproni Petőfi Színház aulájában várakozó nézők között. A Mici Mackó castingján vagyunk. Csak az jöhet be az előadásra, aki komolyan gondolja.
Bent a fekete kapucnis halál kaszával hadonászik, és rossz rímeket egymás után fűzve narrálja a történetet. A kérdőíveket jobb és bal szélre kell kigyűjteni. Verseny alakul ki, hogy melyik oldal ér előbb célba.
Lassan kialakul a szereposztás is a Mici Medve című előadáshoz (amely véletlenül sem az "eldiesney-sített" Mici Maci): Keresztes Tamás egy kis geci vérnyúl. Hajduk Karcsi a füves Füles, Tamási Zoli a Sztanyiszlavszkij fanatikus, fojtogató Libi bácsi, Vég Zsolt a Mici Medve. Stefanovics Angéla az origó a gyerek-felnőtt huszonnyolc éves Malacka.
Kálmánchelyi - Vég - Stefanovics - féle humor és színjáték folyik, ha szalonnát akarnak sütni máris kéznél a tábortűz a szamár és a homár között pedig csak két betű az átjárás.
Nem hiába tapasztalják meg a szorgos növendékek a halál élményt először a nagymama szerencsétlen kimúlása (bagoly szerepének tökéletesítése közben torkán akad egy egér), majd a Libi bácsi fojtogatós módszere jóvoltából. A végén az lesz, aminek lennie kell: a szamarat lehúzza a farka, Malacka hiába üzenget a palackban, belefullad az árvízbe, a nyuszit lelövi az egyik üzletfele, Mickó Mackó pedig csuporral a kezében leesik a fáról. Éljen Sztanyilszlavszkij, haljanak a színészek. Jóéjszakát gyerekek.

Sebők Bori
fotó: daphne


Kapcsolódó cikk:
- VOLT Színház VAN - Napi TÁPnaplóval