Három bemutató

A Szentendrei Teátrum három bemutatóval jelentkezik augusztusban. augusztus 8-án mutatja be a francia utcaszínházi társulat, a Le Phun és a Krétakör együttmûködésével Szentendrén készülõ utcaszínházi projektet, a KURÁZSI PAPÁT. Augusztus 9-én este a Teátrum legendás elõadásainak helyszínén, a Fõ téren kerül színre az Operaház magánénekeseinek közremûködésével és Kesselyák Gergely vezényletével a PUCCINI-VERDI OPERAESTET, amelyen a szerzõk leghíresebb operáiból  hangzanak áriák és duettek szcenírozott jelenetek keretében.

Ugyancsak a Fő tér lesz a helyszíne az ötszáz éve született dalmát reneszánsz szerző, MARIN DRŽIĆ leghíresebb vígjétéka, a DUNDO MAROJE bemutatójának (aug. 15., 16., 17.), amelyet a Debreceni Csokonai Színházzal közösen kerül bemutatásra, Vidnyánszky Attila rendezésében.

SZENTENDREI TEÁTRUM - SZENTENDREI NYÁR 2008
Bemutató előadások

A Le Phun utcaszínházi projektje, a Krétakörrel és a a Szentendrei Teátrummal közös produkciója
KURÁZSI PAPA - ősbemutató
Rendező: Philippe Phéraille

Előadás időpontok:
Augusztus 8. péntek, 9. szombat, 10. vasárnap, 20.30 óra, Szentendrei-sziget, volt úttörőtábor
A nézőket a SZENTENDRE belvárosi RÉV állomásról szállítjuk át a szigetre (és vissza) Hajó indul: 20:30-kor

A Le Phun, a rendkívül gazdag és jelentős francia utcaszínházi műfaj vezető együttese. Alapítója, Phéraille, a világhírű Royal de Luxe tagjaként tett szert évtizedes tapasztalatra. Kurázsi papa, a vándor ló történetét 2008-2009 során Románia, Szlovákia és Magyarország felkeresésével, helyi művészeti csoportok bevonásával alakítja ki a francia társulat, a rájuk jellemző és általuk professzionálisan használt vizuális, installációs és a szabadtéren működő narratív eszközökkel.

A továbbiakban alkotóházként is működő, újrarajzolt Krétakör a Phéraille vezette francia utcaszínházi társulat, a Le Phun Kurázsi papa című, nemzetközi utcaszínházi projektjének magyarországi elkészítésében vendéglátó-közreműködőként vesz részt. Az újrarajzolt Krétakör profiljának része, hogy saját projektjeinek megvalósítása mellett vendégül lát más hazai és külföldi csapatokat, és házigazdaként segíti alkotómunkájukat. Ennek egyik célja, hogy megismertesse a közönséget itthon kevésbé ismert alkotókkal és műfajokkal, s hogy az ilyen találkozásokon keresztül az alkotó felek megoszthassák egymással a különféle művészi tapasztalatokat és ezek elegyítésével új minőséget hozzanak létre. Ilyen munkakapcsolatban alakul ki Phéraille, a világhírű Royal de Luxe egykori tagjának, és jelenlegi csapatának koncepciója alapján a Kurázsi Papa
A magyarországi munka partnerének a két társulat a  Szentendrei Nyár fesztivált nyerte meg. A fesztivál jelentős szabadtéri színházi múltja alapján ideális befogadója lehet ennek az itthon újszerű, nemzetközi kezdeményezésnek. A város adottságai pedig nagyszerű díszletként használhatóak a vonulós, a parton kezdődő és a szigeten folytatódó performance-hoz.
Az előadás központi figurája KURÁZSI PAPA, egy életnagyságú, mechanikus vas ló és gazdája Andrej, akik vándorlásaik során a Duna partjára, majd onnan a Szigetre kerülnek, s az ottani elhagyott úttörőtáborban találnak új otthonra.
"Ahhoz, hogy a nézők igazi részeseivé váljanak az előadásnak és megéljék a Duna történetét, révészeink segítségével csónakokban átkelnek a szigetre. A Szentendrei-sziget különleges környezete, melyet installációk tesznek bensőségesebbé, arra ösztönzi a nézőket, hogy saját útjukat járják. A kezdeti ámulatot Andrej megérkezése töri majd meg, amint Kurázsi papa hátán átvonul a szigeten. Nyomába ered a kíváncsi embertömeg, hogy a történet újabb részleteire derülhessen fény. Belépünk az elhagyatott úttörőtáborba." Phéraille - az előadás rendezője eredeti történetet írt a helyi közeg és más inspirációk alapján - "Rideg, elidegenedett világgal szembesülünk. A harcoktól teljesen kiégett emberek két ellenséges tábort alkotnak, a Nők népességét és a Férfiak népét. A 2098-ban megszületett Budapesti Egyezmény ugyanis két független táborra osztja a lakosságot. A földrajzilag is szétvált tábor egyik fele Budán, másik Pesten kezd külön életet. Mivel Andrej mélységesen megveti a két tábor értelmetlen szembenállását, a semleges Szentendre-szigetén hirdeti nézeteit. Ellenállókat toboroz lova segítségével, akiket Budapest jegyeseinek nevez el, és akikkel véget kíván vetni a sokévi gyűlölködésnek."
Augusztus második felében a stáb Franciaországba utazik, ahol az egyik legjelentősebb utcaszínházi fesztiválon, Aurillac-ban mutatkozik be az ún. Francia Szezon keretében  amely az EU soros elnöki tisztét betöltő Franciaország hivatalos kulturális programsorozata. 

További partnerek: Nemzeti Kulturális Alap, CulturesFrance, Festival d’Aurillac
Belépőjegy: 2500 Ft ( az áthajózás költségét is tartalmazza)

 
 
A Szentendrei Teátrum és a Wagner-Liszt Alapítvány közös produkciója
PUCCINI-VERDI OPERAEST
- bemutató -
Előadják: Bazsinka Zsuzsanna, Fülöp Zsuzsanna, Kovácsházi István, Massányi Viktor, Sudár Gyöngyvér, a Magyar Állami Operaház magánénekesei
Közreműködik: Művész Szimfonikus Zenekar

Rendező: Horváth Zoltán
Vezényel: Kesselyák Gergely

Műsor:
I. rész:
VERDI

Részletek a  Rigoletto, Nabucco, Don Carlos,  A végzet hatalma és a Traviata című operákból

II. rész
PUCCINI

Manon Lescaut, Bohémélet, Tosca című operáiból részletek hangzanak el szcenírozott formában

Előadás időpontok:
Augusztus 9. szombat, 20.30 óra, Fő tér
(Esőnap: augusztus 10. vasárnap)

Az erre az alkalomra készült válogatás Puccini legnépszerűbb dallamait Verdi leghíresebb operáinak duettjeivel, áriáival társítja. Az est különlegessége, hogy az operákból kiragadott teljes jeleneteket díszletek közt, jelmezben, megrendezve állítja színpadra. Az előadás különleges helyszíne SZENTENDRE mediterrán hangulatú Fő tere, amely természetes díszletül szolgál a jelenetekhez.

Támogatók:Magyar Fejlesztési Bank, Eximbank
Belépőjegy: 2000 Ft

A Szentendrei Teátrum és a debreceni Csokonai Színház közös produkciója
MARIN DRŽIĆ: DUNDO MAROJE
- Reneszánsz vígjáték -
bemutató

Dundo Maroje: Kóti Árpád
Prológus: Tonko Lonza m.v.
Maro: Kamarás Iván m.v. / Rácz József
Tripčeta: Garay Nagy Tamás
Bokčilo, Dundo Maroje szolgája: Varga József
Popiva, Maro szolgája: Vranyecz Artúr
Pomet, Hugo szolgája: Mészáros Tibor
Petrunjela, szobalány a kurtizán házban: Szűcs Kata
Pera, Maro menyasszonya: Varga Gabriella
Pera dajkája: Oláh Zsuzsa
Laura, római kurtizán: Újhelyi Kinga
Hugo, a német: Jámbor József
Sadi, a zsidó: Miske László
Gianpaulo Oligiati, bankár: Dánielfy Zsolt
Lessandro, római kalmár: Bakota Árpád
Divulin Lopudanin: Katkó Ferenc
Niko: Kiss Gergely Máté
Pijero, dubrovniki ifjak: Rácz József
Vlaho: Páll Lajos
Divo, Pera első unokaöccse: Nagy László
Camillo, római férfiú: Ivaskovics Viktor

Dramaturg: Balogh Tibor
Koreográfus: Dinko Bogdanović m.v.
Díszlet- és jelmeztervező: Alexander Belozub m.v.

Rendező: Vidnyánszky Attila

Előadás időpontok:
Augusztus 15. péntek (főpróba), 16. szombat, 17 vasárnap, 20.30 óra,  Fő tér
Esőnap: augusztus 15. hétfő)

Marin Držić születésének 500. évfordulóját ünneplő horvátok szerte a világban  reneszánsz fesztiválokon emlékeznek meg kitűnő humorú társadalomkritikus írójukról. Közülük is a leghíresebb a Dubrovniki Nyári Játékok, amelyre  - egyedüli nem szláv nyelvű Dundo előadásként - idén meghívást kapott a  Szentendrei  Teátrum  Dundo Maroje bemutatója.
Az előadást Szentendrén a Teátrum hajdani legendás előadásainak színhelyén, a Fő téren mutatjuk be.

Az előadásról:
Maro - Róma. Egy férfi- és egy városnév azonos betűkből. Talán önkéntelen a reneszánsz-kori jeles horvát költő-vígjátékíró, Marin Držić szójátéka, talán mégsem. Összekötő kapocs bizonyosan mutatkozik: a dúsgazdag dubrovniki kereskedő ötezer dukátja, amely Maro fia nagyvérű természete folytán szétgurul és kámforrá lesz az örök város falai közt.
Hallgasson-e az öreg, de tapasztalatlan apa a nála ifjabb vállalkozói nemzedék hangadóinak tanácsára, s bocsássa némi tőkével próbaútra egyetlen gyermekét, vagy várassa veszteg, amíg elérkezik számára az öröklés rendes ideje? Az egyébként módfelett fösvény Dundo apuka reformszülőként cselekszik, részlegesen kistafírozza Marót, az ifjú vőlegény azonban rögtön az első elágazásnál letér az üzleti tervben rögzített pályáról: a pénz szorgos fiaztatása helyett kéjjel tévelyedik bele a vonzó idegen világba. Szerelemre lobban a város első kurtizánja iránt, három évig életjelt sem ad magáról. Rossz hírek viszont érkeznek felőle, ezért előbb Dundo, majd a férfiruhát öltő menyasszony a nyomába ered.
Držić háromféle dubrovnikit ismer: az otthonülőt, a Rómába származottat és azt, aki éppen Rómába tart. Álmaik vágyott-rettegett birodalma a város, amelyet Vidnyánszky Attila rendező színpadán a tortaszeletekké aprított Colosseum fél karéja jelez. A tortán Hieronymus Bosch szimbólumai a díszítőfigurák, utalásként azokra a fából faragott papagáj-, majom-, béka-, szamártestű és kecskelábú lényekre - a kullancs-emberekre - akikről előszavában a magát nagy indiai varázslóként bemutató teátrista beszél, mélyebb tanulságként ajánlva a nagyérdemű publikum figyelmébe a vidám történetet.
A Csokonai Színház előadása a fergeteges bohózat és a keserédes komédia hangnemét váltogatja. Követi az író vitriolos társadalomrajzot adó szövegét, ugyanakkor rengeteg játékkal dúsítja fel, s teszi XXI. századivá a történetet. Egy olyan világ tárulkozik elénk, amelyben az önzés természetes létforma, amelyben minden cselekvés a fogyasztásra irányul. A reneszánsz fogyasztói társadalom karikatúrája a trendi létünkkel szembesít.
A nemes emberi vonásokat csírájukban elfojtó közegből, a játék a menekítő út. Vidnyánszky színpadán, az első pillanattól a fanyar happy endig, a játék mindenhatósága érvényesül.      

Marin Držić (1508 - 1567), a horvát irodalom kiemelkedő vígjátékírója, egy valamikor tehetős dubrovniki  kereskedő családból származik. A család anyagi helyzete és régmúlt tekintélye már korán eldöntötte a fiatal Držić további sorsát: papi pályát "kellett" választania. Tanulmányait Sienában folytatta,  az akkori reneszánsz világ, drámaírás és  színjátszás egyik fellegvárában. Jól ismerte az olasz reneszánsz irodalom legnagyobb képviselőit: Machiavellit, Petrarcát, Boccacciót és Goldonit.
Tehetségét versírással próbálgatta, majd később pásztorjátékok írásával folytatta, melyek szentimentálisan idillikusak és komikusan realisztikusak voltak. Igazi tehetsége a drámaírásban mutatkozott meg. Drámáiban és komédiáiban élesen kritizálva mutatta be a patrícius vezetésű  dubrovniki városállamot.
Drámai művei  közül 11 maradt az utókorra ,  közülük  Magyarországon a legismertebb a: DUNDO MAROJE.


Belépőjegy: 2000 Ft (nyilvános főpróba: 1000 Ft)

Jegyárusítás, információ
Szentendrén:
Teátrum Jegyiroda: Dunaparti Művelődési Házban
Szentendre, Duna korzó 11/a. Tel.: 26/301-088 (hétköznapokon: 11 -18 óráig)
Tourinform SZENTENDRE: Dumtsa Jenő u. 22. Tel.: 26/317-965, 26/317-966
Nyitva: hétköznapokon 9-18 óráig, szombat-vasárnap 10-19 óráig
Az előadások kezdése előtt egy órával a helyszíneken.
Budapesten és vidéken:
Az INTERTICKET  (logó) országos hálózatában: interneten,  illetve személyesen az Interticket partner jegyirodákban
www.interticket.hu
Interticket központi ügyfélszolgálat: 1/266-0000  hétköznapokon 9-20 óráig


Forrás: Szentendrei Teátrum