GECY 27., Sirály

GECY
Toepler Zoltán bohózata

Ősbemutató: 2008. szeptember 27., Sirály
(Budatest VII. Király u. 50.)
További előadás: szeptember 28.


Anti, a pornómágus: Preiszner Miklós
Rebeka, ügyvéd: Spilák Klára
Dr. Lajos, pszichiáter: Dióssi Gábor/Vajda Róbert
Mari, Dr. Lajos felesége: Faragó Zsuzsanna
Levente, költő: Jávor Bence
Éva: Nagy Eszter Mira
Ádám: Said Tichiti
Judit, Anti asszisztense: Mérő Vera
Pincér: Toepler Zoltán
Két lator: Pénzes Olivér és Tóth Andor

Zene: Kardos-Horváth János (KAUKÁZUS)
Irodalmi munkatárs: Farkas Zsolt
Koreográfus: Dékány Edit
Rendezőasszisztens: Gazsi Enikő
Rendező: Ifj. Sebő Ferenc

Anti, a már fiatalon világhírű pornómágus élete főművére készül: Az Ember Tragédiájának nagyléptékű pornóadaptációját akarja leforgatni. Látszólag már minden összeáll a mesterműhöz: forgatókönyv, szereposztás, csillagállás. Levente, az elvetemült költőzseni megtudja, hogy Éva szerepére gimnáziumi szerelmét választották ki: elhatározza, hogy igazságot tesz.

Az ámokfutás egy provokatív és szókimondó szövegekkel operáló bohózatban emelkedik tragikomikus szintre. A cselekmény középpontjában költészet és banalitás örök harca áll. A fiatal költő végső összecsapása a rafinált pornómágussal kezdetben váratlan felismerések, majd tragédiák helyszínévé válik.

Az Anti Porn Empire Ifj. Sebő Ferenc és Toepler Zoltán közös produkciója, amelynek első állomása A Neuro, a Para, a Skizo és a Perverz címmel a Gödör Klubban 2007-ben bemutatott performansz volt. Az egyetlen előadásra összeverbuválódott társulat akkor Toepler, Litera-felkérésre megírt Budapesti Színét dolgozta fel Sebő rendezésében. Az író merész képzelgése nyomán Lucifert, Ádámot és Évát az édenkerti jelent pornóváltozatának forgatásán láthattuk viszont. A darabhoz felhasználták Farkas Zsolt Ér - Filozófiai töredékek című munkáját.

A Madách-i mű e jelenetét "megrendelői" hiánypótlónak szánták. Időszerűnek találták, hogy kortárs írók - az ő monumentális történelmi tablójába ékelve - jelenünkről szóljanak. Az eddigi visszhangokból kirajzolódni látszik, senki sem szereti magát görbe tükörben szemlélni.

A performansz bemutatása óta eltelt másfél évben a szerzőpáros közösen alakította a Gecy című dráma máig formálódó anyagát. A rendező Kardos-Horváth Jánost, a Kaukázus zenekar énekes-dalszövegíróját kérte fel Levente verseinek megírására.

"Mintha te volnék húsz éve"

Ifj. Sebő Ferenc művészi tevékenysége a kezdetektől az alternatív műfajokhoz kötődik. A színmű megrendezéséhez happeningek és a street-arthoz kapcsolódó megmozdulások sorozata vezetett el, amelyek provokatív és figyelemfelkeltő jellegükkel egymást helyezik kontextusba. Ez irányú törekvése az idők során nem változott. Az Anti Porn Empire produkciót is több irányból építette fel. Videó művészként a koncepció részévé avatta a nyári próbák során készített pszeudo-werkfilmeket, a propaganda számára pedig létrehozta a pornó producer Madáts Antal blogját (www.geciprodukcio.blog.hu), amely egy előre maghatározott dramaturgiai pont után a darab nyilvános fórumaként funkcionál.

Sebő társírója és rendezője volt a 2007-ben bemutatott, Eszenyi Enikő és Anger Zsolt főszereplésével készült Alterego című kisjátékfilmnek, amellyel hazai és nemzetközi filmes elismeréseket is besöpörtek. Főszereplője volt egy díjnyertes reality-blognak (FeriTivi), számos színházi előadásban (RS9 Színház, Sirály, Gödör Klub) és performanszban játszott, illetve hosszú időn keresztül vezette a Magyar Televízió Abszolút című, hetente megjelenő kulturális portréműsorát.

Az előadásra való felkészülés során a rendező felhasználta a Svédországban és az Egyesült Államokban tanult viewpoints improvizációs technikát. A tréning lehetővé teszi, hogy egy társulat gyorsan összeszokjon, és rövid idő alatt közös nyelvet alakítson ki. A módszert Mary Overlie amerikai koreográfus dolgozta ki, és Anne Bogart adaptálta színészekre.

Káromkodásból katedrális

"Ez nem pornó darab!" - szögezi le az író, aki pusztán az igényre hívja fel a figyelmet, hogy a szexuális vágy része mindennapjainknak. Apollinaire, Cocteau és De Sade után ez még mindig tabu. "A pornó olyan, mint egy gyorsétterem, ami azonnali kielégülést ígér. Azt hiszem, az provokatív, ahogy rákérdezek arra, amit az emberek titkolnak, szégyellnek" - magyarázza Toepler. Elgondolása szerint a nézőtéren ülők számára megkönnyebbülés lesz ezt mások szájából hallani, miközben ég bennük a vágy, hogy részesei legyenek az orgiának. "A szexuális vágy elfojtása az ember tragédiája" - adta az álwerkfilm egyik szereplőjének szájába.

A nyelvi komikumra épülő lendületes cselekményvezetés kétség kívül túlzóan sok vulgaritást tartalmaz, amelynek azonban az irodalomban is megvannak a maga hagyományai. Toepler írói palettáján a megbotránkoztatás és kizökkentés eszközként szerepel.

Toepler Zoltán rendezett már szemle-díjas kísérleti filmet (Álszent), színjátékot, és performance-t; írt drámát (Ó, Moliére; A látszat dzsal; Toepler, Platón, Garaczi; Brahms és a macskák), illetve hangjátékot (Előjáték az Üvegcípőhöz); forgatókönyvet a Jóban Rosszban sorozathoz; Korpusz című művét pedig a Katona József drámaírói pályázaton is elismerték. Alkotásaival mind a kritikusokat, mind a közönséget szélsőségesen megosztja, jelenlegi darabjának már előkészületi szakaszában ki kellett állnia a radikális, párbeszédet nem ismerő kritikát, személyeskedést és pellengérre állítást, amelyre reményeik szerint a szeptemberi bemutató méltó választ ad.