7. Kortárs Drámafesztivál

Idén hetedik alkalommal kerül megrendezésre a Kortárs Drámafesztivál, 2008. november 21. és 30. között. A rendezvény célja egyrészt az európai drámaírás és színház új, idehaza talán ismeretlen vagy sosem látott útjait, fejleményeit megmutatni a magyarországi szakmának és közönségnek; másrészt kortárs színházunk mozgását, változásait követve új, progresszív alkotómûhelyeket bemutatni magyar és külföldi vendégeinknek egyaránt.

A 7. Kortárs Drámafesztivál díszvendége - az immár hagyományosnak mondható vendégország-program keretében - Szlovénia lesz. A sokszínű, mozgalmas és eleven, idehaza azonban meglehetősen ismeretlen szlovén színházi életet gazdag összművészeti programsorozattal mutatják be: színházi előadás, performansz, táncszínház, felolvasószínház, koncert, szimpózium és filmvetítés-sorozat egyaránt szerepel tervezett programok között.
Két előadással mutatkozik be a fesztiválon a szerte Európában ismert és elismert Via Negativa, a szlovén alternatív színházi élet egyik zászlóvivője. A nemzetközi együttes, mely merész performanszaival már megalakulásakor, 2002-ben széles körben ismertté vált Szlovénia határain kívül is, a Kortárs Drámafesztivál főprogramjában két produkciót mutat be. A Would Would Not és az Out a szlovén műhely hét főbűnt körüljáró performanszsorozatának része. Előbbi a bujaság, utóbbi a kevélység vétkének problematikáját dolgozza fel - formabontó módon.
A Mladinsko Színház Fragile! (Törékeny!) című előadása az elmúlt években bejárta a kontinens fesztiváljait, és vagy tucatnyi díjat zsebelt be a különböző seregszemléken. A rendkívül fiatal alkotók által létrehozott produkció kétségtelenül az utóbbi évek egyik legfontosabb szlovén színházi előadása, mely totálisan kortárs problémát feszeget: milyen esélyei vannak egy kelet-európai fiatalnak ma, a határok nélküli Európában, hogyha, például, Londonban próbál szerencsét.
Hátrányos helyzetű-e a kortárs előadóművész? - ezt a kérdést járja körül Maja Delak, aki koreográfusként és táncosként ad kritikus helyzetjelentést a kortárs tánc megítéléséről. Az elmúlt évek egyik legpolitikusabb szlovén produkciójaként jellemzett előadás humorérzékkel és éleslátással tárja elénk a kortárs előadóművészek - ezen belül kiváltképp a női alkotók - viszontagságos helyzetét. Delak produkciója, az Expensive Darlings rendkívül érdekes abból a szempontból is, hogy alkotója a műfaji határokat átlépő kifejezésmód felé nyit utat.
Simona Semenic behatárolhatatlan kortárs színházi alkotó: író, dramaturg, producer, előadóművész és perfomer. Bár alig múlt harminc, máris nemzetközi sikereket mondhat magáénak. Nem túlzás azt állítani, hogy egy csapásra lett híres: hazájában első munkája után rögtön a legígéretesebb pályakezdőnek kiáltották ki, s azóta sem okozott csalódást. A Kortárs Drámafesztivál programjában I, Victim (Én, az áldozat) című egyszemélyes show-jával szerepel, melyet a szlovén Kortárs Művészeti Fesztivál Nők városa szekciójában mutattak be 2007-ben.
A szervezők átérezik a vendégország-program komplexitásának fontosságát, ezért a színházi és táncelőadások, performanszok mellett a színházról való beszédnek, gondolkodásnak és a társművészeteknek is helyet kívánnak adni. Éppen ezért szimpóziumot rendeznek a szlovén színház helyzetéről, alternatív működési formáiról. Ennek keretében egy rendkívül különleges, színház- és performanszművészettel foglalkozó csoport is megnyilvánul a 7. Kortárs Drámafesztiválon: a MASKA. Az európai hírű szlovén non-profit szervezet egyfelől előadásokat (performanszokat és interdiszciplináris művészeti alkotásokat) hoz létre, másfelől korszerű kutatásaival és publikációival részt vesz a kortárs színházról való nemzetközi párbeszédben, valamint a színházi nevelés előmozdítását is feladatának tartja.
A társművészetek között a szlovén filmes új generáció legfontosabb alkotásainak megtekintése mellett egy közkedvelt és sikeres szlovén zenekar, a Fake Orchestra is bemutatkozik Magyarországon. Az együttes muzsikájában szláv népzenét, latin jazzt és afrikai folkot ötvöz avantgárd és populáris elemekkel, hogy kiderüljön: ami látszólag igencsak távol áll egymástól, az valójában nagyon is összeillik.

Bizonyára sokakban hagyott maradandó emléket A lelkek pornográfiája című előadás, melyet a 6. Kortárs Drámafesztiválon láthatott a közönség. Örömmel jelenthetjük, hogy nemzetközi programunk keretében ismét Magyarországra érkezik Dave St-Pierre kanadai koreográfus és társulata. Ezúttal a Csak egy kis gyöngédséget, a francba is című produkciójukat mutatják be Budapesten, mely az együttes Szociológia és más utópiák című nagyszabású trilógiájának második része, tehát A lelkek pornográfiájának folytatása. A tavalyi hatalmas közönségsiker és szakmai megosztottság után biztosak vagyunk abban, hogy a kanadai produkció az idén sem lesz visszhangtalan.

Azok sem maradnak ínyencségek nélkül, akik magyar programunkat kísérik figyelemmel.
 A 7. Kortárs Drámafesztivál nyitódarabja hazai előadás lesz. A Természetes Vészek Kollektíva az elmúlt évadban mutatta be Halál-tours című trilógiájának záró előadását, a Pre-Actiót, így lehetségessé vált, hogy a teljes performanszsorozat - mindezidáig példa nélküli módon - egyetlen este folyamán kerüljön színre. A trilógia három egysége (62 nap, Angyaltár, Pre-Actio) három helyszínen zajlik majd, s mint ilyen, igazi különlegessége lesz a drámafesztivál programjának.
Története során először ad helyet premier-előadásnak a Kortárs Drámafesztivál: két progresszív, fiatal társulat is a Kortárs Drámafesztiválon tartja legújabb bemutatóját. A TÁP és a Szputnyik csapatát azonban ezúttal nemcsak az új előadás ténye és folyamatosan kísérletező, haladni vágyó alapállásuk kapcsolja össze, de az is, hogy előadásaikat "talált térben", nem színházi közegben valósítják meg. A TÁP Színház Kuratórium című vadonatúj projektje a Tűzraktér több helyiségében szimultán zajlik. A szövegkönyv egyes jeleneteit többek között Háy János, Kárpáti Péter, Kukorelly Endre, Tasnádi István és Tóth Krisztina jegyzik, a rendezők névsorában pedig megtalálhatjuk mások mellett Anger Zsoltot, Ascher Tamást, Bodó Viktort, Mundruczó Kornélt és Pelsőczy Rékát is. A produkciót Vajdai Vilmos, a TÁP vezetője főrendezi.
A Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház és Viselkedéskutató Intézet-Labor Bérháztörténetek című előadását mutatja be; a produkció (írói játék és színésztréning) szövegét Bodó Viktor, Tasnádi István és Vinnai András készíti el. A Bérháztörténetek igazi kuriozitása minden bizonnyal a helyszínválasztás: Bodóék egy valódi bérházban játsszák az előadást, a nézőket is folyamatos mozgásban tartva.
Ugyancsak műsorra tűzi a fesztivál a Fortedanse Kalevala című előadását. A Horváth Csaba rendezte fizikai színházi előadás szövegkönyvét a finnek nemzeti eposzából Szálinger Balázs írta. Bízunk benne, hogy a produkciók felkeltik külföldi vendégeink érdeklődését, és nemzetközi utakat nyitnak az együttesek előtt.
Erre igen jó esély van, hiszen a fesztivál 1997 óta fontos feladatának tekinti a kortárs magyar színház külföldi meg- és elismertetését. 2005 óta külön projekt, a Visitors’ Programme keretében nemzetközi színházi szakembereket, neves fesztiváligazgatókat, színikritikusokat hívnak Budapestre Európából és a tengerentúlról, és programokat szerveznek számukra, hogy a kortárs magyar drámaírás és színház legújabb alkotásaira felfigyelhessenek.
Mindemellett az idén is nagyszámú külföldi vendéget várnak a fesztiválra, s különösen nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy megszólítsák a Budapesten élő külföldieket és az idelátogató turistákat is. Széleskörű és nagyszabású promócióval szeretnék felhívni figyelmüket új kezdeményezésükre: a fesztivál ideje alatt angol feliratozással vagy szinkrontolmácsolással nézhetik meg a magyar színház legújabb alkotásait.

Kísérőprogramjaik között a fiatalok, a középkorúak és az idősebbek egyaránt találhatnak kedvükre valót. Tavalyi úttörő jelentőségű Lehmann-szeminárium sikere, melyen a posztdramatikus színház problematikáját járták körül a résztvevők, az idén is tudományos programok szervezésére indította a szervezőket.
Mi volt az után előtt? címmel hazánkban mindeddig példátlan múltidéző-múltértékelő beszélgetéssorozatot indul a közelmúlt feldolgozása és a kortárs színház viszonyáról, melyet a magyarországi politikai rendszerváltoztatás közelgő 20. évfordulója tesz igazán aktuálissá. A sorozat, melyben hét ország rendezői, kritikusai, színháztudósai vesznek részt, remények szerint Közép-Európa sokhangú kortárs színházának párhuzamaira, közös problémáinkra világít rá, s olyan alapvető kérdésekre keresi a választ, mint: "milyen felelőssége lehet a színháznak a múlt feldolgozásában?".
A színházról való nemzetközi párbeszéd katalizálásának érdekében Színház. Kritika. Ma. címmel workshop jellegű nemzetközi szeminárium is illeszkedik a fesztivál programjába: a kritika és a kritikuslét alapproblémáira fókuszáló inspiráló együttgondolkodás, amely innovatív módon igyekszik ötvözni elméletet és gyakorlatot. A szemináriumot Dirk Pilz német színházi szakíró, kritikus, a Theater der Zeit (Berlin) illetve a nachtkritik.de vezető online színházi magazin szerkesztője vezeti. (Tervezett témakörök: a kritikus felelőssége, pozíciója a közönség és a színházi intézmények koordinátarendszerében, a kritikaírás etikai problémái, a kritikusképzés lehetőségei.) A program két további pillérrel válik teljessé: a workshophoz nyilvános nemzetközi konferencia kapcsolódik, a fesztivál után pedig a szemináriumon résztvevők írásaiból és a konferencián elhangzott előadások anyagából kétnyelvű szerkesztett kiadvány jelenik meg öt országban.
Az idei évben is folytatódik a 2007-es fesztiválon debütált és hatalmas tetszést aratott Az iskola írója - Az író iskolája elnevezésű program. A tavalyi esztendőben kortárs drámaírók beszélgettek saját, középiskolások által is olvasott darabjaikról rendhagyó irodalomóra keretében. A diákok tavalyi visszajelzései alapján úgy fejlesztették tovább a programot, hogy a fiatalok minél aktívabban és kreatívabban kapcsolódhassanak be a munkába, illetve képet kaphassanak a színházi alkotófolyamatról is. Ezért az idén fiatal rendezők (Berzsenyi Ádám és Hollós Gábor) is részt vesznek a projektben. Akár arra is lehetőség lesz, hogy a fiatalok hétköznapi történeteiből jöjjön létre drámaszöveg, melyet a diákok rendező irányításával rövid jelenetekké formálnak. A programban elismert drámaíróink - többek között Egressy Zoltán, Forgách András, Térey János - mellett pályakezdők is lehetőséget kapnak. Az idén peremkerületi iskolák is csatlakoznak a kezdeményezéshez, amely a Bakelit Multi Art Centerben a diákok által színre vitt jelenetekből összeállított gálával zárul.

--------------- 

A fesztivál rendezője
Creatív Média Színházi Ügynökség és Szolgáltató Bt.
SzínMűHely Alapítvány

A fesztivál fővédnöke
Bogyay Katalin, nemzetközi szakállamtitkár (Oktatási és Kulturális Minisztérium)

Partnerek
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Merlin Színház
Bakelit Multi Art Center
Szlovák Intézet
Lengyel Intézet
budapesti Goethe Intézet
Bárka Színház
Millenáris
Drámaírói Kerekasztal
Magyar Színikritikusok Céhe

Támogatók
Nemzeti Kulturális Alap
Európai Kulturális Alapítvány
Nemzetközi Visegrádi Alap
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Előadóművészi Jogvédő Iroda - Színházi Dolgozók Szakszervezete
Gulliver Connect

Fő médiatámogató
Fidelio Súgó

További médiatámogatók
Budapest Sun
Funzine
Ontheglobe.com

Médiapartnerek
Európai Színházi Portál
hamlet.ro - erdélyi színházi portál
kultissimo.hu - kulturális honlap
Magyar Színházi Portál
nachtkritik.de
 
A fesztivál arculata
webstation.hu, solid.hu

A fesztivál szállodája
Ramada Budapest (Budapest, IX., Tompa u. 30-34.)

Forrás: Kortárs Drámafesztivál