Belgiumi Nemzeti Színház

Belgiumban a francia közösség Nemzeti Színháza õsszel egy négy, teljesen különbözõ hangvételû színdarabot mutat be, közös bennük a téma, a fiatalok élete: milyen jövõrõl álmodnak, milyen ma Európában kamasznak lenni, hogyan lehet egy olyan világban felnõni, melyben az individualizmus, a profit utáni hajsza a legfontosabb, hogyan válik szét a valóságos és a virtuális világ az internet korában.

A ciklust alkotó négy darab: Lars Norén: November 20; Jean Lambert: Tęte ŕ claques (Pofoznivaló hülye), Ronan Chéneau: Kannibálok, Jeanne Daudoy: Game over (Vége a játéknak).

Az előadásokat, amelyek különböző színházak koprodukciója révén jöttek létre, novemberben tűzi műsorára a belga Nemzeti Színház.

Lars Norén darabja, a November 20. egy olyan kamaszt mutat be, akit a társadalom tett gyilkossá. A mű egy valóságos történeten alapul: 2006-ban a németországi Emsdettenben egy gimnazista fiú fegyverrel a kezében rontott be hajdani iskolájába, ahol hidegvérrel meggyilkolta néhány osztálytársát és tanárát, majd önmagával is végzett.


Lars Norén

Jean Lambert: Pofoznivaló hülye című művének főhőse egy ikerpár. Tizenkettedik születésnapjukat készülnek megünnepelni, de váratlanul letartóztatják az egyiküket. A vád ellene: gyújtogatás. Tizenkét évvel később szabadul, és az ünnepi asztalnál furcsa vendégek - bábok - társaságában látja viszont testvérét. A bábok segítségével igyekeznek megfejteni mi történt, ki volt a gyújtogató és miért követte el a tettét.

Ronan Chéneau: Kannibálok-ja a húszas-harmincas éveiket taposó hősök lázadása az ellen a társadalom ellen, amely őket jó fogyasztóként, a pillanat élvezőiként szeretné kezelni. Az előadás a színház, a tánc, a vizuális művészetek, cirkusz műfajának elemeit ötvözi.


Jelenet Ronan Chéneau: Kannibálok c. előadásból
Fotó: Sophie Colleu

Jeanne Daudoy: Vége a játéknak főszereplői egy átlagcsalád tagjai. Ahogy minden évben, most is készülődnek, hogy megünnepeljék a Karácsonyt, de egy ostoba akadály miatt a nap annál is rosszabbul végződik, mint ahogy kezdődött. Az előadás mély együttérzéssel, humorral ábrázolja a mindennapi életből ismert hétköznapi szörnyetegeket.

Forrás: ITI Magyar Központ