Willany Leó

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház 2008 júniusában jött létre a Tûzraktérben. A kezdetben Grecsó-estnek becézett összejövetelek célja az volt, hogy megfejtsük, elsõdlegesen magunk számára, hogy hol kezdõdik és ér véget a mûvészet. Mit nevezhetünk már annak és mi az amit még nem.

Az elképzelés az volt, hogy a rendelkezésünkre álló tér és fény kihasználásával mindent és mindenkit be lehessen mutatni; fázisokat és félkész műveket is, vagy egyszerűen csak improvizációt. Mindenkinek megvolt saját formanyelve, és ezt nem is akartuk felülírni, bírálni. Az foglalkoztatott bennünket, hogy milyen színházi  eszközök, kellékek érvényesülnek ebben a speciális környezetben, ahol a néző és előadó közt kialakuló közvetlen kommunikáció új dimenziókat képes létrehozni.
Azt gondoltuk, ez műhelymunka, és attól, hogy ezt kimondtuk megkönnyebbülve is éreztük magunkat.
Szigorúan non produktumokat mutattunk be, amiről aztán ki-ki megkérdezhette a nézők véleményét akár specifikusan valamire koncentrálva is. Az érdeklődés eleinte átlagos volt, ami harminc nézőt tett ki minden szerda este kilenckor. A probléma éppen akkor kezdődött amikor váratlanul túl nagy érdeklődésre tettünk szert. A létszám növekedésével párhuzamosan elhalni kezdő verbalitás táncos és közönsége között, egyfajta produktumgyártási kényszert idézett elő bennünk, ami messze nem egyezett a kezdeti konstrukcióval és nem kívánt perspektívák felé kanyarodtunk.
Nehéz volt innen is újrakezdeni, fittyet hányni a túlzott érdeklődésre és visszatérni önmagunkhoz, ahhoz a hanghoz amit magunkban keresünk,és nem vágyni a megfelelésre.

A megalapító tagok: Baranyai Balázs, Ujvári Milán, Umniakov Nina, Szabó Imola, Szűcs Dóra, Vörös Renáta és jómagam voltunk.
A Willany Leó is megsínylette a Tűzraktér egyre súlyosbodó helyzetét,és október közepére alig maradt nézőnk. Nehéz volt motiválnom a régi alkotókat, mondván, hogy ők már olyan sokat dolgoztak és nincs már foganatja. Az alapvető probléma mégis - bár talán furcsán hangozhat - az anyagiak voltak.
Könnyen dolgoztam át napokat - ingyen - akár kábelezéssel, székhordással, a dolog az én nevemhez fűződött, amíg a többiek csak az energiájukért lehettek felelősek. Egyre több új fellépő jelentkezett, de egyre megbízhatatlanabbak. Ezért határoztam el magam a radikális váltásra.
Improvizáció kapcsán volt szerencsém megismerkedni Pálosi Boglárkával is, kinek a táncszínház esetleges további működésében nagy szerepe van:
A korábban Grecsó-estnek nevezett improvizációs találkozó a Gödör Klubban folytatódik ezután, felveszi a Willany Leó nevet és nem kell ezután senkinek sem ingyen dolgoznia.
Ez is munka, a mi munkák. Mint minden emberé, hogy megkeressük önmagunk, a nyelvünk amin szólni tudunk, hogy létrehozhassuk azt a kozmoszt másokban is amit magunkban szültünk.
A Willany Leó Táncszínház ezután a Gödör Klub vendégszeretetét élvező lelkes pályakezdő és tapasztalt profi kortárstáncosok közös produkciója.
Nevét a takarékossági világnapon, október utolsó munkanapján kapta.
Az eddigiekhez híven, külön-külön minden résztvevője önmagában is egységet alkot,mégis együtt lesznek, valamennyi "alkotóelőadója", egy átfogó élmény a kortárstánc sokszínűségéről.
A Willany Leó Táncszínházban nem számít a hovatartozás, az alkotói hitvallások mássága. - Ettől igazán érdekes.
Az egymástól nagyon eltérő egyéniségek produkciói le tudják kötni akár a felgyorsult ingeráramláshoz szokott generációk képviselőit is.

Akik már felléptek vagy a jövőben fognak:

Tonhauser Tünde
Juhos István
Juhász Kata
Sebestyén Tímea
Nagy Andrea
Nagy Csilla
Valencia James
Egyed Beáta
Hámor József
Gergely Attila
Szabó Imola
Berger Gyula
Szűcs Dóra
Baranyai Balázs
Gulyás Oszkár
Kiss Róbert
Czédulás Eszter
Horváth Melinda
Ádám Tímea
Kétyi Kinga
Móga Piroska
Székely Szilveszter
Tenki Réka
Csernus Anita
Elsheikh Zsófia
Gönczöl Nikolett
Pelle Viktor
Sarvady Mátyás
Copek Péter
Hársfai Noémi
Vörös Renáta
Újvári Milán
Umniakov Nina
Grecsó Zoltán

A fényért és a hangért Gothár Márton felel.

Grecsó Zoltán


Willany Leó Improvizációs Táncszínház.
Minden szerdán este fél tízkor, a Gödör Klubban.

November 12-én:

• Meddő
El akarok bújni az élők elöl, hogy az maradhassak, aki nem leszek. Egy lekésett vonat, egy sikertelen leánykérés, egy negatív terhességi teszt. Másra sem vágyom, csak megbújni benned, kulcsra zárni bikinivonalad, ajkaidba takarózni. Nem érdemel engem se élő se holt.
Az önimádat köldökzsinórja szorítja garatom, már amikor először levegőt veszek, felsírok: Halálra születtem. Itt maradok és nyakig takarózom beléd a számban tartalak. Így alszom el.
   
előadják: Bertold Nóra, Biszak Kincső, Csernus Anita, Csősz Orsolya, Dudás Éva, Geletóczki Rita, György Orsolya, Kétyi Kinga, Kovásznai Szász Réka, Olasehinde Nóra


• Krónikás Ének
üres lakás. -akkor mégis: elvittél mindent.
már nem is jössz vissza semmiért.
felhívjalak vagy keresselek a városban?
"csak hős ne légy"
enyém volt.
ne sajnáltasd magad kérlek.
van aki csak most fogja őt megismerni.
neki rosszabb.
te már túl vagy.
-akkor mégis: elvittél mindent.
a köpenyed lógott is, most vállfa bólogat.
a hálóinged fejem alól. nincs mit markolnom.
elárultalak, hát elárulod, hogy elárulsz.
most bolyongsz és tudod, hogy mit akarsz,
neki rosszabb.
"akik elmentek közülünk
nem voltak közülünk valók
mert ha közülünk valók lettek volna
nem mentek volna el."
most leülök a kanapéra, fejem
halántékomba teszem: "miatyánk"
-akkor mégis: elvittél mindent.
-akkor mégis: elvittél mindent.
    
előadja: Grecsó Zoltán


• Credo

Erős hittel hiszem, hogy minden javukra szolgál azoknak, akik szeretnek Téged,
és semmijük sem hiányzik azoknak, kik mindent Tőled várnak. Teljesen Rád bízom magamat.
Az emberek elvehetik becsületemet, elveszíthetem vagyonomat, a betegség megfoszthat erőmtől,
a bűn kegyelmedtől, de semmi sem veheti el Beléd vetett bizalmamat. Ehhez ragaszkodom végső leheletemig.
   
előadja: Orosz Anna


• Etűd

gyors vágás és
vissza a főhősünk világába.
Ő középen áll és néz.
látjuk, hogy látja.
   
előadja: Baranyai Balázs


• NOS?

SITTING ON THE FENCE- eredeti cím/
Richard Hill: We Europeans című könyvéből a következő idézet inspirált a témaválasztás során:
"Heding is not a native Hungarian art form, however brilliant they might be at sitting on the fence"
Ardó Zsuzsanna, How to be a European: Go Hungarian
"A döntésképtelenség fölöttébb fura jelenség. Van benne valami bizarr vonzerő, ami nem enged magától. Pedig nem lenne sokkal örömtelibb csak élvezni azt, ami van, mindenfele kétely és kényszer nélkül? A jelenben létezni... Nos?"
A témát jelenleg is kutatom, vannak érdekes felfedezéseim, kisebb-nagyobb eredmények.
 II. Múlt-jelen-jövő
A darab a 12. International Solo-Dance-Theatre Festival, Stuttgart /2008/ meghívására készült, ahol a 2. Legjobb koreográfia díját és a Közönség Díját nyerte el.

koreográfia és tánc: Nagy Csilla, zene: Steve Reich, Videó: Christoph Helmholz 

 
• Gondola
Tenyeremben homlokom. A tiéd. Gondolataim izzadságos, ujjaim között folynak le.
 Felhajtott gallérba szívom. Csak az enyém. Tenyeredben vagyok, ölelnek perceid.

előadják: Baranyai Balázs, Grecsó Zoltán, Nagy Csilla, Orosz Anna


**********

árny, hang: Gothár Márton

"Mostantól te is bárhol lekapcsolhatsz."
Willany Leó

 Forrás: Willany Leó Improvizációs Táncszínház