Maja Delak (Szlovénia)

Hátrányos helyzetû-e a kortárs elõadómûvész? Ezt a kérdést feszegeti a VII. Kortárs Drámafesztivál szlovén vendégország-programjának keretében bemutatkozó Maja Delak, aki koreográfusként és táncosként ad kritikus helyzetjelentést a kortárs tánc megítélésérõl Szlovéniában.

“Az elmúlt évek egyik legpolitikusabb darabjaként" jellemzett előadás kellő humorérzékkel és jóleső éleslátással tárja elénk a kortárs előadóművészek - és ezen belül kiváltképp a női alkotók - viszontagságos helyzetét.

Az Expensive Darlings 2007-ben a ljubljanai City of Women (Nők városa) fesztivál felkérésére készült, ahol olyan nemzetközi hírnévnek örvendő, a Trafó programjából is jól ismert koreográfusok mutatkoztak be, mint a brazil Lia Rodrigues és a belga Charlotte Van den Eynde. A fesztivál felvállaltan foglalkozik a nők helyzetével a társadalomban, illetve a művészetek terén, így nem meglepő, hogy Maja Delak produkciójában is hét nő játssza a főszerepet, akik szavakba és mozdulatokba öntik személyes életútjukat és a tánchoz fűződő viszonyukat. Játékos kommentár ez, mely a (táncos)nőkről alkotott sztereotípiák teljes arzenálját vonultatja fel, az angyalitól a femme fatale-on át a déli macsó kliséjét kikezdő matadornőig.

A végső konklúzió pedig a Maja Delak által Adriano Celentano olasz popénekestől kölcsönzött örökzöld sláger refrénjében fogalmazódik meg: parole, parole, parole (szavak, szavak, szavak).  Leggyakrabban mást se hallunk a (kultúr)politikai döntéshozóktól...

Maja Delak több, mint tíz éve koreografál. Hosszú éveken át az EN-KNAP társulat "védőszárnya" alatt tevékenykedett. 2005-ben vált függetlenné, majd 2006-ban önerőből újjáélesztette az EMANAT intézetet, mely kortárs táncprodukciók támogatásán túl, oktatással és szakmai kiadványok készítésével is foglalkozik. Többek között a "függetlenség" és a produkciós háttér nélküli munka kapcsán tapasztalt nehézségek járultak hozzá az Expensive Darlings elkészítéséhez.

Felmerül a kérdés, hogy Maja Delakkal miért a Kortárs Drámafesztivál keretében találkozhatunk először; itt nem csupán egy táncelőadásról van szó, hanem koreográfia és rendezés találkozásáról, melyben az alkotó új utakat nyit a műfaji határokat átlépő kifejezésmódok felé. Munkáit a nagy fokú önreflexió mellett az elengedhetetlen, néhol cinikusba hajló humorérzék jellemzi, melynek köszönhetően a kritikai élt sem nélkülöző darabjai képesek egyszerre megnevettetni és elgondolkodtatni a nézőt.

A VII. Kortárs Drámafesztivál és a Trafó bemutatja
Expensive Darlings
tánc-színház-performance

  Alkotók és előadók/Artists and performers:
Maja Delak, Katja Kosi, Barbara Krajnc, Jelena Rusjan, Vlasta Veselko, Urška Vohar, Nataša Živković
Dramaturg/Dramaturgy: Katja Praznik
Díszletterv/Set design: Marko Peljhan
Zeneszerzők/Orginal music: Gipo Gurrado, Atilla Faravelli
Fényterv/Light design: Urška Vohar
Jelmezterv/Costume design: Nadja Bedjanič
Jelmez/Costumes: Dominika Zver
Design: Špela Drašler
Fotó/Photography: Zoe Vincenti
Technikai vezető/Technical director: Janko Oven
Fordítás/Translation: Katja Kosi, Melita Silič
Language editing: Simona Ana Radež
Produkció/Production: Zavod EMANAT
Koprodukció/Coproduction: City of Women, Plesni Teater Ljubljana

Koncepció és koreográfia/Concept and choreography:
Maja Delak

Előadás időpont: 2008. november 26. 20h
Jegyár: 2.200 Ft, diákjegy: 1.700 Ft

Az előadás létrehozását támogatták/Sponsors: POP TV/KANAL A, OBI, AIRSOFT SLOVENIJA

A vendégjátékot támogatták/The Budapest performances were supported by: NKA

Az előadás 60 perc/60 minutes

Szlovén nyelvű előadás, angol tolmácsolással és magyar feliratozással /
The performance is in Slovene with consecutive translation to English and subtitles in Hungarian.

Is the contemporary performance artist underprivileged?

The Slovenian Maja Delak’s Expensive darlings is a reflection on the state of contemporary dance and women in our society, though not through the perspective of self-pity or the unmediated tackling of the problems or speaking in general. Critics have characterised the work as being one of the most engaged in recent years.

Seven performers on a small stage explain their situations through intimate stories, their relationships with each other, as well as through movement, contemporary dance. They play stereotypical roles—everything from angels to matadors—making fun of them and doing what they like to do most—dance.

fotók: Nada Zgank és Tone Stojko
Forrás:
VII. Kortárs Drámafesztivál