A kopasz énekesnő

Ionesco mûve vitriolos látlelet a "modern emberrõl". Ítélete korunk emberérõl esetleg meghökkentõ volt a 20. század ötvenes éveiben, ma azonban, a XXI.. század elsõ évtizedében mindaz, amit feltár az ember lehetetlen helyzetérõl, napi tapasztalatunk. Kemény és puha háborúk közepette a közlés, a közösségi lét és a közös nyelv elvesztése ember voltunkat fenyegeti.


Mr. Martin- Balázsi István, Mrs. Martin -Zanotta Veronika, Tűzoltóparancsnok- Nagy Zsolt Kálmán, Mrs. Smith- Szamosvári Gyöngyvér, Mr. Smith- Kovács J. István

A XX. Század egyik sztárvendége azt találta mondani, de még inkább írni, mert grafomán volt az illető: "Marx a feje tetejéről a talpára állította Hegelt."

Közel egy évszázadig vizsgázott ebből több millió főiskolás és egyetemista golyóbisunkon. Bizonyára nem csupán nekem ütött szeget a fejembe, vajon kinek a fejéről állította Marx Hegelt a talpára? Talán a sajátjáról?

Nyilván nyomta kopaszodó feje búbját Hegel bütykös lába. Unom a banánt felkiáltással fejre állt és felajánlotta Hegelnek a talpát.

Abból az emberbaráti célból, hogy a továbbiakban ne a fején, hanem az ő talpán álljon. Ez lehet a legvalószínűbb, mert kinek lehet akkora feje, hogy rajta álljon Hegel a bütykös lábával.

Summázat: 1. előbb Hegel állt a Marx fején, 2. később Marx állt a saját fején, 3. és az ő talpára állt a bütykös lábú humanista. Végül: hát amikor a talpak találkoznak?

Ma árad a gazság, és ömlik a hazugság. Ma a kápók és kufárok számára a beszélő szerszám, a beszélő rabszolga is veszélyes. Legyen félrebeszélő, de legjobb, ha néma.


Mary- Benedek Gyula

Ionesco művének gnosztikus világképe negatív szintézis. Amikor odajut az ember, hogy semmit nem tud, semmire nem emlékszik, semmit nem hisz, csak mímeli a tudást, mímeli a szeretetet, a gondoskodást, a házasságot, a szerelmet, mindent, még az utánzást is mímeli, akkor közölni sem tud semmit. Horizontális és vertikális börtönében pojácaként tekereg. A kopasz énekesnő a közlés képtelenségének, a teljes hitehagyottságnak a drámája. Gnosztikus világa napjaink világvesztése és közhelyszerű alapigazsága. A politikai és a gazdasági hatalom ezt újabb és újabb trükkökkel kendőzi el. Felturbózza az emberi gyengeséget, kihasználja az emberi esendőséget, nehéz helyzetekben egyetlen célt szuggerál: a túlélést, egyébként meg utópikus világot ígér.

Az előadásban az egydimenziós ember, a tömegember drámáját akarjuk megragadni. A fasizmus és a kommunizmus demagógiája mellé az önmagának sírva kezet csókoló önsajnálat és a presztízsfogyasztás vágyálma kerül. Ezt megélni hihetetlenül humoros, és rémeinktől szabadulhatunk meg, ha merjük kinevetni magunkat.

EUGÉNE IONESCO: A KOPASZ ÉNEKESNŐ
Fordította:  Gere György

Szereplők:
Mr. Smith: Kovács J. István
Mrs. Smith: Szamosvári Gyöngyvér
Mr. Martin: Balázsi István
Mrs. Martin: Zanotta Veronika
Mary, a szobalány: Benedek Gyula
Tűzoltóparancsnok: Nagy Zsolt Kálmán
Ének: Mikó Zsófia
Szcenika: Perger László
Díszlet: Kovács J. István
Jelmez: Zanotta Veronika
Hang: Bachraty Gábor
Fény: Urbán Gergely
Zene: Dávid Róbert
Asszisztens: Kovács István Ákos

Rendező: Bucz Hunor

Bemutató: 2008. december 13.

További előadások:
december 15., 16.
Az előadások este 7 órakor kezdődnek!


Mrs. Martin-Zanotta Veronika,  Mrs. Smith- Szamosvári Gyöngyvér, Tűzoltóparancsnok- Nagy Zsolt Kálmán, Mr. Smith- Kovács J. István, Mr. Martin-Balázsi István

Forrás: Térszínház