Nap nap után

"Etetsz, mosdatsz, öltöztetsz minket. Énekelsz, nézed, ahogy alszunk. Elmagyarázod a világ dolgait, a betegségek és háborúk okait. Suttogsz, amikor azt hiszed, nem halljuk. Megnyugtatsz, hogy eljön majd a reggel."

 

A felnőttek hatalma óriási. Gyerekkorunkból mindannyian túlságosan is jól ismerjük a ‘Nem’, ‘Ne most...’, ‘Majd ha nagyobb leszel...’ kezdetű mondatokat. Most egy csapat ragyogóan tehetséges kisiskolás szájából visszhangoznak ezek a tucatszor hallott szavak! A Nap nap után egy felnőtteknek szóló előadás 16 gyerekre komponálva, Tim Etchells - a világhírű brit társulat, a Forced Entertainment művészeti vezetőjének - tollából.

Tizenhat 8 és 14 év közötti iskoláskorú lány és fiú előadásában a That Night Follows Day bepillantást enged a gyerekek felnőttek által olykor finoman igazgatott, máskor szigorúan irányított világába. A darab sorra veszi a szülői szerep, a nevelés, fegyelmezés, féltés és szeretet kérdéseit, és reflektál a gyerekek színészi munkájára is. 

A flamand Victoria társulat kérte fel Tim Etchells-t - akit a Trafó közönsége a tavalyi Britmánia SuperNow fesztiválon vendégszereplő Bloody Mess (Forced Entertainment) előadás kapcsán ismerhet -, hogy készítsen egy felnőtteknek szóló előadást gyerekekkel. Etchells a gyerekekkel való beszélgetéseket is felhasználva annak a világnak a képét tárja elénk, amelyben a gyerekek a cipőkötés praktikus műveletétől a szerelem bonyolult fogalmáig mindent a felnőttektől tanulnak, a felnőttek, a szülők világképe formálja gondolkodásukat. A közönség eközben ismét rácsodálkozhat a világ gyermekkorunk óta ténnyé szelídült csodáira.

Az előadás a pontos megfigyelés és tökéletesen szerkesztett muzikalitás mesterműve, melyben finom árnyalatokban jelenik meg szeretet, humor, harag, frusztráció és felszabadult öröm. Dráma a szülőségről, a gyermeknevelésről, főhajtás a szülő ezernyi apró szeretetteljes és magyarázó rituáléja előtt, melyeket nap mint nap végrehajt. A rendező ugyanakkor nem ismer megalkuvást a felnőtt harag és hazugságok romboló hatásának bemutatásában. Fiatal belga színészekből álló csapatának előadása őszinte, hiteles és lélegzetelállítóan igaz.

A darab számos európai helyszín után - Brüsszel (Kunstenfestivaldesarts), Birmingham, Rotterdam, Graz (Steirischer Herbst) Modena (Vie Scena Contemporanea Festival), Hamburg, Párizs, München (Spielart Festival) és Berlin (HAU) - januárban Budapesten a Trafóban látható!

Az előadás flamand nyelvű, angol és magyar feliratozással.

Január 16-án, pénteken az előadás után Vidovszky György rendező, drámapedagógus beszélget az ifjú társulattagokkal! 

 

Tim Etchells (UK):
Nap nap után (That night follows day)

Szereplők / With:
Martha Balthazar, Lara de Bruyne, Victor de Vriendt, Jozefien Haeseryn, Pjotr Heuvinck, Robbe Langeraert, Jerome Marynissen, Suki Minner-Goossens, Zahna Morel, Yves Rijckaert, Charlotte van Grembergen, Kika van Robays, Viktor van Wynendaele, Arthimis Vergult, Ineke Verhaegen, Ellen Vervaet  
    
Díszlet / Set Design: Richard Lowdon
Jelmez / Costumes: Ann Weckx
Fényterv / Lighting Design: Nigel Edwards
Művészeti koordináció / Artistic Co-ordination: Marika Ingels
Technika / Technique: Piet Depoortere, Niels Ieven
Turné menedzsment / Tour management: Leen de Broe
Fotó / Photography: Phile Deprez
Produkció / Produced by: Victoria, Gent  
 Rendezőasszisztens / Direction assistance: Pascale Petralia

Koncepció, szöveg, rendezés / Concept, text and direction:
Tim Etchells

Előadás időpont: 2009. január 16-17. (P-Sz) 20.00
Jegyár: 2500 Ft, diákjegy: 1900 Ft, a Trafó bérlet nem érvényes

    Koprodukció / Co-produced by: Festival D'automne ŕ Paris (F) / Les Spectacles Vivants - Centre Georges Pompidou, Paris (F), steierischer herbst Graz (A), Productiehuis Rotterdam (NL) 

    Támogatók / With the support of: KunstenFESTIVALdesArts Brussel (B), Fierce Earth Birmingham (UK), Emilia Romagna Teatro Fondazione (I), Theaterfestival Spielart München (D)

 

That Night Follows Day

“You feed us. You wash us. You dress us. You sing to us. You watch us when we are sleeping. You explain to us the different causes of illness and the different causes of war. You whisper when you think we can’t hear. You explain to us that night follows day." 

A touching and thought-provoking journey to our long forgotten childhood universe, to a time when we still had the ability to find the world magical. In response to the request by the Flemish theatre company Victoria to create a performance ‘with children, but for adults’ Tim Etchells (artistic director of  Forced Entertainment) created ‘That Night Follows Day’. The work - with a cast of 16 children aged between 8 and 14 - premiered at the opening of the KunstenFestivalDesArts in Brussels in May 2007.

The power of adults is huge. As a child we are all too familiar with the word “No": “No not now, no you’re too young, no you can’t . . .’ According to director Etchells, the young performers enjoy nothing more than parroting these adult excuses back at their audience.

That Night Follows Day catalogues the many ways in which the world of children and young people is determined by that of adults. It examines the systems of parenthood, upbringing, discipline, care and welfare that define children’s and adolescents’ worlds as well as turning the spotlight on the actual situation of performance itself.

     
The first sound to hit you is loud playground noise, the uninhibited racket of kids en masse. It is every bit as evocative as that old madeleine was for Proust. Then come the kids, 16 of them aged 8-14, all shapes and sizes. They line up along the front of a school gymnasium. Silent. Calm. Disciplined. Until, that is, they open their mouths for a metronome-precise litany that lays bare how adults format children. For better, for worse. Tenderness, anxiety, intrusiveness, domination, abuse. Education, education, education. The badness of our jokes.’

    (Clare Shine, The Financial Times) 

Etchells's script is an masterpiece of precise observation and perfectly crafted musicality, moving subtly through love, amusement, anger, frustration and joy. The result is a record of parenthood and child-rearing, as rich in its tribute to the thousands of tiny acts of love and explanation carried out by parents every day, as it is unflinching in its view of the impact on children of adult anger and lies. The performance by Etchells's company of young Belgian actors is simply breathtaking; authoritative, passionate, vulnerable, beautiful and true, in what's perhaps the finest show about parenthood and childhood ever produced in Europe.’

    (Fiona Sheppard, Living Scotsman)

http://living.scotsman.com/performing-arts/Reviews.4047695.jp
http://www.victoria.be/
http://www.timetchells.com/
http://www.timetchells.com/blogsection/notebook

Forrás: Trafó