Új falatok az étlapon

A Jókai Színház magyar évadja alatt megnyílt a teátrum Stúdiószínháza is. Ennek a házasságnak nemcsak hozománya van, de most már szerelemgyereke is.


Gulyás Attila, Bartus Gyula, Csomós Lajos

A Színház aulájában kapura rúghatnak a premierre érkezők, a Stúdiószínházba vezető lépcső mellett frissen pirított szotyolát osztanak a nézőközönségnek. Mi van itt? Nos, Fekete Péterről tudjuk, hogy nem a megszokások embere. A Jókai színház új bemutatójára a focidrukkereket ugyanúgy invitálták, mint a játékvezetői kart, és az erősebb nem szinte minden képviselőjét.
A premieren ettől függetlenül azért a hölgyek voltak túlsúlyban és nagyon jól szórakoztak. Egressy Zoltán darabjának ugyanis, igen sok féle értelmezési tere van, és ezek közül egy mindenképen a hölgyek szemszöge. Vajon melyik hölgy nem nevetett barátnőivel azon, amikor a teremtés koronái olyan teljesen értelmetlen kifejezésekkel kombinálva hadoválnak, mint BL, KEK, FIFA vagy éppen az UEFA.
Egressy sebészi pontossággal tudja- érzi az értelmezési- érzelmi határokat három olyan figura esetében akik egy öltözőbe zárva, pitiáner sérelmeikkel, konfliktusaikkal töltik ki az egész játékteret. A darabban - ha valaki nem ismerné - két partjelző és egy játékvezető a három  főszereplő. Az alakok nagypályán is kispályásak, és ezt pontosan mutatja a konfliktusok kezelése a "bosszú" is.


Csomós Lajos, Gulyás Attila, Bartus Gyula

Ami a békéscsabai bemutatót megkülönbözteti az eddigiektől, elsősorban az a törekvés, hogy egy teljesen új minőségű színházi élménnyel akarja a közönséget hazaengedni. Itt minden sóhajnak, de még a vízcsap csöppenésének is (hang)súlya van, és a közönség tényleg szinte a díszletből követheti az előadást. A rendező Koleszár Bazil Péternek is inkább a hely adottságaira és a három színészre kellett hangszerelnie az előadást, semmint új értelmezési módokat találnia. A hely pedig elsőre nem adja magát. A díszlet különösen ennek fényében tűnik kitűnőnek, hiszen úgy sikerült még egy helyszínt /zuhanyzót/ kreálnia a díszlettervezőnek, hogy az csak a darab végén az öltöző elleni szurkolói attak alatti padtologatásnál tűnik elő egy faláttöréssel. Ekkor a játéktér nem csak kibővül, de a hölgyek rafinált alig takarásban élvezhetik közelről a "zuhanyhíradót".
A három színész közül Bartus Gyula rutinosan hozza "Szappant" a végletekig pitiáner visszaminősített bírót, Gulyás Attila fiatalos hévvel, talán picit még kiforratlanul mutatja a karrierista játékvezetőt, míg Csomós Lajos majdnem ellopja a show-t, "Művészt" a kikészült másnapos partjelzőt alakítva. A "majdnem" itt azért dicséretes, mert (akarva vagy sem) Egressy írói szándékát valósítja meg, amikor nem üti le a magas labdákat, a verbális poénokra nem tesz plusz mimikát, a helyzeti geg beleszorul, szinte vele fáj a fejünk, ahogy nézzük. Ismerve komikus vénáját, ez vagy az ő vagy a rendező (esetleg mindkettejük) érdeme. A békéscsabai Sóska, még rottyanhat párat, finomodni fog, de nem hiába nincs rajta feltét. A Jókai Színház sokáig az étlapon kívánja tartani, nézzék meg feltétlen!

Holló Hedvig


Forrás: Békéscsabai Jókai Színház