Az Új Színház pályázatainak eredményei

Az Új Színház két pályázatot is meghirdetett a tavalyi év végén, melyek eredményhirdetésére hétfõn kora délután került sor a színház nagyszínpadán. A második alkalommal kiírt Kõfalpálya-pályázat célja az volt, hogy bemutatkozási és játszási lehetõséget biztosítson független, a kõszínházi struktúrán kívül maradó színházi alkotóknak, csoportoknak, másrészt a nagy sikerrel játszott Tisztújítás címû elõadás kapcsán ellentétes kritikai vélemények láttak napvilágot, ezért "Gagyi vagy nem gagyi?" címmel a színház.hu-val közösen hirdettünk esszépályázatot esszéisták számára.

"GAGYI VAGY NEM GAGYI"

Az Új Színház a nagy sikerrel játszott Tisztújítás című előadása egymással tökéletesen ellentétes kritikai véleményeket gerjesztett, ezért "Gagyi vagy nem gagyi?" címmel - a szinhaz.hu portállal közösen - esszépályázatot hirdetett 2008 novemberében 2009 január 15-i beadással hivatásos és nem hivatásos esszisták számára.

A pályázat feleletet várt arra, hogy a "gagyi" bármely formai, vagy tartalmi megjelenése - akár idézet formájában - tárgya, illetve eszköze lehet-e a művészetnek, felhasználása ízlésrombolásnak minősül, vagy a művészi szabadság kiterjesztésének?

A pályázatokat kritikusokból, irodalomtörténészből, színházi szakemberekből álló zsűri bírálta el. A zsüri elnöki tisztjét  Karsai György klasszika-filológus, kritikus, egyetemi tanár vállalta el, olyan bíráló bizottsági társak mellett, mint Csáki Judit, Gosztonyi János, Hársing Hilda, Márta István, Pethő Tibor és Szinetár Miklós.

A pályázatra 12 érvényes pályamű érkezett. A zsűri az első díjat megosztotta két pályázó között, a díj összegét ezért megemelte harmincról ötvenezer forintra.

A két nyertes pálymű írói:  Szemessy Kinga és Tara Andrea.

Karsai György zsűrielnök rövid összegzése:

Elöljáróban engedtessék meg néhány összegző gondolat a beérkezett pályamunkákról: a témaválasztásokról, a kidolgozások módszeréről, színvonaláról. Mi, a pályázat kiírói a címben megjelölt, megítélésünk szerint fontos, színház-esztétikai kérdés elemző megválaszolására szerettük volna rávenni az érintetteket: a szakmát (színházi szakírókat, színikritikusokat, dramaturgokat, színháztudomány szakos hallgatókat, stb.) és természetesen mindazokat, akik úgy érzik, hogy nézőként, a színházi előadások befogadóiként határozott véleményük van a gagyi-nem gagyi?-felvetéssel kapcsolatban. Az eredmény igencsak felemásnak nevezhető: a pesszimista várakozást - "senki nem fog jelentkezni" - messze meghaladóan tizenkét pályamű érkezett be, ugyanakkor a szakma ’hivatásos’ képviselőit teljesen hidegen hagyta a pályázat. Ennek okait csak találgatni tudtuk. A beérkezett művek közül kettő kiemelkedett a mezőnyből: a díjazott írások szerkezete, a kérdés filológiai megközelítése - a ’gagyi’ definíciója, a színházi hatásmechanizmus működésére való rákérdezés, a kontextus keresése, stb. - és a következtetések világos megfogalmazása a zsűri valamennyi tagjának elnyerte tetszését. A többi dolgozat is tanulságos olvasmánynak bizonyult: nagyjából a provokatív, indulatos (és obszcenitásoktól sem mentes) személyeskedéstől kezdve a pályázati kérdés teljes félreértésén és a nárcisztikus önvallomáson át a szellemes, néhány soros anagrammáig és a naívan bájos, néhány oldalas Kádár-rendszer-apologiáig terjedt a témaválasztás, sajnos vajmi kevés kapcsolódási ponttal a ’Gagyi vagy nem gagyi?’ kérdéshez. (Karsai György)
 
 
 
A NYERTES PÁLYAMŰVEK:

 
• Szemessy Kinga Zsófia: Klóntalanítás

• Tara Andrea: "A cél szentesíti az eszközt"


---------

Kőfalpálya-pályázat II. - 2009

Először 2007-ben hirdette meg az Új Színház a Kőfalpálya-pályázatot a struktúrán kívüli színházcsinálóknak. Az akkori nyertesek egyike - az azóta is a színház repertoárján lévő - nagy sikerrel játszott  "Grönholm-módszer" .

A 2009-es pályázat célja - az előzővel megegyezően - az volt, hogy az Új Színház bemutatkozási és játszási lehetőséget biztosítson független, a kőszínházi struktúrán kívül maradó színházi alkotóknak, csoportoknak. Pályázni kizárólag az Új Színház Stúdiószínpadán megvalósuló új produkciók létrehozására lehetett, műfaji korlátozás nélkül, két kategóriában: gyermekeknek készülő, ill. a "mai magyar valóság problémáival szembesítő, elgondolkodtató, állásfoglalásra késztető"  előadással.

A pályázatokat az Új Színház által fölkért kuratórium bírálta el, melynek tagjai voltak: Lőkös Ildikó, Magács László, Novák János, Szűcs Katalin Ágnes, Takács Katalin és Márta István zsűrielnök.

A  beérkezett 19 pályázat közül az első körben a zsűri öt pályázatot jutatott tovább, majd az öt pályázóval való személyes konzultáció után Márta István igazgató kettőnek adott zöld utat.

Az egyik nyertes a Cziczó Attila vezette Fészek Színház lett. A Fészek Színház 2000 óta működik, tagjai diákok A most pályázó és nyertes csoport 2007 ősze óta dolgozik együtt. A tervezett előadás szereplői diákok, akik saját generációjuk életét mutatják be, illetve azt, hogy miként látják ők a felnőttek világát. A Cziczó Attila írta "Fém" című darab az idei Színházi Világnapon, 2009. március 27-én, már bemutatásra is kerül az Új Színház Stúdiószínpadán.

A másik nyertes "A világszép nádszálkisasszony" című mesedarab Litvai Nelli földolgozásában, Baksa Imre rendezésében, nagyrészt az Új Színház művészeivel. Ennek bemutatójára - előre láthatóan - ősszel kerül sor.

Az első körbe bejutott másik három pályázó is izgalmas elképzelésekkel állt elő. A nagyszerű táncos-koreográfus Kutszegi Csaba Maupassant novellájából tervezett egy érdekes szöveges-táncos előadást Ez a munka nagyobb szabású, nagyobb segítséget igényelt volna, mint azt az Új Színház lehetőségei megengedik.

A fiatal Jóljárt Dávid néhány barátjával állt volna össze a maga írta, rólunk szóló darab bemutatására, Csizmadia Izabella dramaturghallgató pedig egy új kortárs szerb drámát szeretett volna színpadra állítani.


AZ EGYIK NYERTES PÁLYAMŰ:

• Cziczó Attila: Fém