Hová tűnt a Krétakör?

Borzalmas emberkísérletbe keveredtünk tavaly augusztusban egy meglepően hűvős estén, amikor is kimúlt az elmúlt tíz év második legjobb színházi konstellációja. A Szentendrei-szigeti előadást a nézők maradandó károsodással ugyan, de túlélték, a Krétakör viszont minden ellenkező híresztelés ellenére nem. Schilling a kommercializálódást megunva magába fordult és új utakat keres, a társulat emblematikus arcai pedig szétspricceltek ezer irányba. Bevezetőnek elég ennyi, alább pár sor arról, hogy a gárda szuper színészei meglelik e helyüket, vagy kénytelenek mikroszkópszínpadosként, főállású vőfélyként vagy céges partikon mutatványosként számlákat kiállítani.

(a nemzetis Jég két kivétellel mindenkinél szerepel, vedd úgy, hogy a zenekar is, különben pedig nagyrészt csak az új bemutatókról írok. Ami kimaradt, írd be)

 a Nemzeti képe


Tavaly úgy tűnt, hogy a legnagyobb karrierugrást Péterfi Bori és Rába Roland csinálja meg, amikor is Alföldi velük (is) frissített a Nemzeti Színház gárdáján. Nem tudom, hogy mennyire jött be nekik a váltás: Bori mondjuk úgy, hogy nem volt meggyőző az Oresztészben, és úgy tűnik, a direktor azóta nem is favorizálja annyira. Rolit kicsit jobban nyomja (rendez is egyet-kettőt őszre, jövőre), de az Oresztész és a Park eszement figurája annyira hasonlít egymásra, mintha nem szólt volna neki, hogy két különböző szerepről van szó. Erre rátesz még egy lapáttal a mobilverses Petőfi-feldolgozás (Az őrült, stílszerű), ami nagyon bejövős, de játék dettó ugyanaz. Talán Kukorica Jancsinál változtatott volna az eszköztárán, de ott Stohl Buci volt a befutó.

Nagy Zsolt kicsit megbújt a szőnyeg alatt, hogy aztán egy hete fullos interjút adjon az origónak. Hosszú idő után egyébként a fárasztó Szörprájzpartiban fetrengett a földön, leharcolt állapotban, a végletek embereként ősszel pedig hirtelen ugrással Othellót játszik a Vígszínházban (ahol is Jago a katonás Fekete Ernő lesz!). Ja igen: szerepelt az Intim fejlövésben, alapfilm.

Szétszóródott a társulat. Szerinted ki az, aki megtalálta a helyét, és ki az, aki nem?
- Ezt én nem tudom, de mindenhonnan azt hallom, hogy nagyon jól dolgoznak a krétakörösök. Krétakör van, csak most szét van menve. Mindenhol ott van egy kis Krétakör. (Nagy Zsolt az origónak)


Eltűnt Gyabronka József. Tavasz óta ugyan meglepő módon a Vígben látható az Augusztus Oklahomában című darabban, emellett a Spinozában bukkan fel 1-2 Bacher Iván-specifikus live actben, különben fekete folt. Jut eszembe, a Bérháztörténetekben is szerepel, de ez nem tud segíteni a produkción.

Jobban szem előtt van Bánki Gergő, aki télen az előzetesen Krétakör reloadednak titulált Fédra Fitnessben állt össze Tasnádival, Csákányival, Schererrel és a Komásokkal - ha az extrém helyszínt nem számítjuk, az előadás inkább a közepesnek mondható, de erről inkább az alapanyag, mintsem a tízpontos gárda tehet. Egyébként Bánki is Szörpárjzpartizott, legutóbb pedig zsenálisan elengedte magát a Kurátorokban - az amúgy is ütős anyaghoz szerintem ő tette hozzá a legtöbbet. Szerepel még a Gólem egyik idei darabjában is, meg még a Katonában is elcsíphető mint Szemüveges kisfiú.


Ha már Fédra, Csákányi Eszter: eléggé pörög, sok helyen felbukkan, így pl. Lukáts Andor pincéjében, a korrekt, de nem túl megragadó Tiszta viccben, Bodóval a szerencsétlen bérházban és Kulkával is énekel. No1 produkciója idén a nemzetis monodráma, a Hét asszonya, amit sürgősen meg akarok nézni.

Szintén fédrázott Scherer Péter, akit őszintén szólva én eléggé elvesztettem szem elöl, azon túl, hogy kvázi tanárként abuzálja a nézőket random helyszíneken egy jó kis előadásban, de már régebbi anyag. Látható még a Bárkában Mucsival a felejtős Mulatságban. Filmen aktívabb: a Made in Hungária sikerének 30 százalékáért simán ő a felelős, és emellett is extenzív a 2008-2009-es filmográfiája.

Mucsi Zoltán rezignált arca örök, bár mostanában őt tényleg nem sok újdonságban látni, azon túl, hogy Vejnemöjnent alakítja a táncos Kalevalában és piás ír bunkót a bárkás Tengeren című darabban, ami egyébként annyira jó is lehetett volna...


Láng Annamária kínai nőt játszik a Made in China-ban, amit - úgy tűnik - valami érthetetlen oknál fogva csak nem akar megunni a nem fogyó, jellemzően bölcsészlányokból álló közönség, úgy kell nekik. Egyébként ez az előadás miért ún. Krétakör Produkció? Annamária felbukkant még a Merlinben is, Rába Rolanddal kettesben, de az After the end nem zavart sok vizet. És persze Augusztus Oklahomában, Gyabronka és Nagy Zsolt mellett őt is elhívta a Vígbe Eszenyi.

Sárosdi Lillát utoljára tavaly nyáron korai várandósnak tűnő állapotban láttam, gondolom, most ennek a folytatása lefoglalja a napjait. Tilo sincs tudtommal.

Nem hallottam Terhes Sándorról, pedig tavaly még a Nyomozóban alakított rejtői eleganciájú hullát.

A végére maradt az egyértelmű isten Katona László, aki az itthoni színészek közül leghihetőbben tudja hozni az úgynevezett "tápos" arckifejezést. Tudomásom szerint ő sem pörög annyira, a Fédra mellett látható a TÁP Odisszeiszében, amit amúgy is muszáj lesz megnézni és Van Gogh testvérét játssza egy darabban.