Sikerek után és bemutatók előtt

90. idényét kezdte szeptemberben a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház. Az idénynyitó túl zajosra sikeredett, ugyanis előbb az opera-, később a prózai társulat vezetője is lemondott. Egyedül a balett-társulat vezetője, Mário Radačovskýnem fordult Sylvia Hroncová igazgatónő ellen, akinek a vezetési módszereit bírálták a két társulat vezetői. Miután Hroncová távozott, Pavol Smolík és Štefan Bučko visszavonta a lemondását, a minisztérium pedig már kiírta a pályázatot a vezérigazgatóiposztra.

HRY_O_MRII_fotoCtiborBachrat_003

 

Az említett tényekkel látszólag komoly ellentmondásnak tűnik, hogy soha ennyi szakmai sikert nem ért el a társulat, mint most. A Deszkák (Dosky) szavazáson aratott a Nemzeti, s először fordult elő a díj történetében, hogy egy operaelőadást válasszanak az évad legjobb előadásává. A Mariusz Trelinski rendezte Gluck-opera, az Orfeusz és Eurüdiké a Roman Polák által rendezett Anna Kareninát előzte meg, míg a rendezés kategóriában helyet cseréltek a dobogó legfelső fokán. De a legjobb díszlet (Boris Kudlička - Orfeusz és Eurüdiké) és legjobb jelmez (Peter Čanecký - Anna Karenina) díját is a társulat vihette haza, s a jelöltek között volt még Martin Huba (Karenin megformálásáért), Jaroslav Valek (az Anna Karenina díszleteiért) és Michal Novinski (szintén ezen előadás zenéjéért). Maguk a csupasz számok is beszédesek lehetnek, hiszen tavaly összesen 14 bemutatót tartottak (prózai társulat: 7, opera: 4, balett: 3), a színház 688 előadást teljesített, amelyet 272 ezer néző látott. Ez négyezerrel több, mint az előző szezonban volt.
A tavalyi bemutatók közül emeljük ki az opera által színre vitt Suchoň-operát (Svätopluk), Václav Havel Távozását és Tolsztoj Anna Karenina című darabját Roman Polák rendezésében. Polák számára, aki néhány hónappal ezelőtt mondott le a társulatvezetői funkcióról, a tavalyi évad Tolsztoj jegyében telt. Előbb az Astorkában megrendezte Jan Novák cseh író Tolsztoj és a pénz című darabját Vlado Černývel, Tóbiás Szidivel és Jakab Róberttel a főbb szerepekben, majd elővette az Anna Kareninát. Polák az elmúlt években számtalan orosz klasszikussal „dolgozott", emlékezetesek Dosztojevszkij-, Csehov-, Turgenyev és Gorkij-rendezései, most az egyik legterjedelmesebb orosz regényt próbálta színpadképessé tenni. Hatalmas munka, igen hoszszú előadás, nem egy kérdőjellel.

ANNA_KARENINA_foto_Ctibor_Bachrat_0215

Sokan próbálták már dramatizálni Tolsztoj művét, s mindig a lehetetlenre vállalkoztak. Főleg ma tűnik istenkísértésnek, amikor állandóan rohanunk, s négy és fél órát (ennyi ideig tart a pozsonyi kísérlet) egy helyben ülni bizony nem kis mulatság. Polák Daniel Majlinggal dolgozta ki a forgatókönyvet, amely folyamatosan változott, s ahogy közeledett a bemutató, úgy estek ki belőle szereplők, s az eredetileg két szünettel készült előadás kétrészesre fogyatkozott, de minden erőfeszítése ellenére így is képtelen lekötni végig a nézőt, s mind a nézőtéren, mind a színpadon elfogy a szusz.

ANNA_KARENINA_foto_Ctibor_Bachrat_0105


Az utóbbi évek dramatizációi többnyire a szerelmi háromszögre fektették a hangsúlyt, míg Polák és Majling egész Oroszországot szeretné megmutatni, s hiába a zseniálisan kitalált görkorcsolyás kulisszatologatók, a nagy ívű zenei háttér, a 25 részre osztott előadást képtelenség egy ülésre befogadni. Ráadásul van egy-két mellékszereplője is ennek az előadásnak, mint a Konsztantyin Levint adó Ľuboš Kostelný vagy a Dollyt alakító Gabriela Dzuríková, akik sokkal erőteljesebb figurát tudnak megmutatni, mint az Anna Karenina szerepében izgalmasnak ígérkező, de a végére teljesen színészi erejét vesztett Zuzana Fialová vagy Vronszkij szerepében Tomáš Maštalír, akinél sokkal izgalmasabbnak figurának tűnik Martin Huba Kareninje.

ANNA_KARENINA_foto_Ctibor_Bachrat_0106

Az est nagy meglepetése mindenesetre Ľuboš Kostelný Levinje, aki új embertípust tud megmutatni, egy lehetséges kiutat a nagy orosz tespedtségből. Teszetoszának tűnő, a vidéki életmódhoz ragaszkodó, mégis céltudatos figurája az a plusz, amivel ez az előadás túlmutat egy szimpla szerelmi háromszögön. A többiek puszta adalékai a történetnek, nincs befejezett életük, s többnyire észrevétlenül tűnnek el a történetből.

A jubileumi évadban is számos meglepetést tartogat a Nemzeti, melynek első bemutatója a HOLLYROTH című rendhagyó, egyszemélyes show volt Rastislav Ballek rendezésében. Robert Roth Jan Hollýhoz és a szlovák irodalom kezdeteihez nyúlt vissza DJ Oswald segítségével. November 14-től Roman Polák rendezésében láthatjuk Pavol Országh Hviezdoslav Heródes és Heródiás című darabját, amelynek főszerepeit Tomáš Maštalír, Gabriela Dzuríková, Ján Koleník és Bárdos Judit (Salome szerepében) alakítják. Annak idején, 1955-ben ezzel a darabbal nyílt meg a Nemzeti akkori prózai színpada, a Hviezdoslav Színház. S még egy régi bemutatóra emlékeznek. 1920 márciusában a megalakuló pozsonyi Nemzeti első bemutatója Alois és Vilém Mrštík Mariša című darabja volt, amely most december 4-én kerül színre Jan Antonín Pitinský rendezésében.

2010 elején láthatjuk az egyik legismertebb kortárs német szerző, Marius von Mayerburg A csúnya című szatíráját Soňa Ferancová rendezésében. Peter Mikulík, a Nemzeti nagy öregje Goldoni A legyező című klasszikusát, Ľubomír Vajdička Gogol Játékos, míg Emil Horváth Neil Simon Napsugár fiúk című darabját vezeti elő. A fiatalabb rendezőgeneráció közül ebben az évadban Kamil Žiška Pavol Rankov nagy sikert aratott, Szeptember elsején történt című regényének színpadra adaptált változatával, Martin Čičvák pedig Goethe Faustjával mutatkozik be.

HRY_O_MRII_fotoCtiborBachrat_007


Az opera társulata már bemutatta koncertváltozatban Bohuslav Martinů operáját Máriáról, Jézus anyjáról, míg Svetozár Sprušanský rendezi Mozart Varázsfuvoláját (bemutató december 2-án). A baletttársulat a napokban tartott ősbemutatót, Pavol Hammel, Patrik Lančarič és Mário Radačovský Everest című balettje került a Nemzeti nézői elé, s májusban lesz James Kudelka Made in Canada című balettjének a premierje, amelyet Beethoven és Vivaldi művei ihlettek.


EVEREST_-_N._Nmethov_O._Jahelka_fotocCtibor_Bachrat_11

De számos más érdekesség is vár még a Nemzetire, felvették a kapcsolatot a budapesti Nemzeti Színházzal, valamint a Napsugár fiúk című előadás koprodukcióban készül a brünni Nemzetivel.

Juhász Dósa János
Ctibor Bachratý felvételei