A kaméliás hölgy

A Kaméliás hölgy történetét mindenki ismeri. Egy halálosan beteg párizsi kurtizán átéli az utolsó nagy szerelmet, mely talán megválthatná. A történet kegyetlen. Mégis, ahogy mi ismerjük, szinte már giccsbe hajlik. Vajon miért? Mert a szerelemre mar csak úgy tudunk gondolni, mint ami túl érzelmes, szégyellni való, kínosan csöpögős. De mi van, ha a szerelem tényleg szerelem? Ha az érzelmek valóságosak, ha a halál kapujában egy nő tényleg megváltásként éli át élete nagy szerelmét?


Tncosok_Sarossy_Kinga_Jr_Zsuzsa


Persze, örök kérdés marad a történet hitelessége. Hiszen nem első kézből ismerjük meg, hanem a főszereplő életében különféle szerepeket játszó férfiak visszaemlékezéseiből. Ki volt ez a nő? Egy filmrendezőn egyre inkább elhatalmasodik a szenvedély, megfejteni, hogyan volt lehetséges, hogy annyi férfi kötődött hozzá, és ő végül csak egynek adta oda a szívét, végérvényesen.
Mert a Kaméliás hölgy történetét valójában senki sem ismeri. (Almási-Tóth András)

Lzr_Eszter_Csere_Zoltn_-tnc

Minden idők egyik legfelkavaróbb szerelmi történetét mutatta be november 27-én a Gárdonyi Géza Színház. A tánc nyelvén fogalmazza meg a társulat Ifj. Alexandre Dumas romantikus történetét, A kaméliás hölgyet.

A rendező-koreográfus Barta Dóra érzelmi oldalról közelít hozzá: - „Mindenki ismeri a történetet, amely szikáran, durván szól egy nő életéről, amit csak a szerelem tesz romantikussá. Aktualizálás helyett újra fel szeretném térképezni A Kaméliás hölgyet. Az előadás a nő halála után kialakult képpel foglalkozik, azzal, hogy a férfiak szemén át ismerjük meg. Valamikor az 1930-as években egy rendező szeretné megfilmesíteni Marguarite Gautier életét. Dokumentumokat gyűjt, interjúkat készít azokkal, akik ismerték. Kiderül: ezek elvarratlan szálak, minden férfi, aki kapcsolatba került vele, bűnösnek érzi magát. Érzéki, lelkileg és érzelmileg egy tapasztalatlan nő alakja formálódik a szemünk előtt. Látjuk azt is, hogyan válik más emberek (férfiak) illúziójává. Ezt a kettősséget ki is használjuk: a kaméliás hölgy figuráját egy prózai és egy táncos szereplő játssza majd: Járó Zsuzsa, színművész és Lázár Eszter, táncművész. A tánc ugyanis szavak nélkül is többet mond el az érzelmekről. Az ismert történet így kicsit szürreális, feszültebb és emeltebb lesz Cziegler Balázs díszletei között, Földi Andrea jelmezeiben." - mondta a rendező.

 

Jr_Zsuzsa_tvs_Andrs_-kzeli

 

Az utóbbi időben sokat próbálkozom azzal, hogyan lehet a táncot és a prózát összedolgozni. Sokszor vagyunk úgy, hogy a szavak kevésnek tűnnek. Sokféleképp lehet szeretni. A szerelem többféle arcát a tánc képes megmutatni. A mű romantikus jellegét számomra az mutatja, hogy Armand hogyan viszonyul a nőhöz. Nem a történet romantikus, hanem az, hogyan szerethet egy férfi egy nőt. A tánccal elemelt szintre kerül a próza. Olyan erős képeket szeretnénk létrehozni, amelyet az operában vagy a képzőművészetben látni. Mint egy fotó, amely mögöttes tartalmat hordoz. A kaméliás hölgy olyan darab, amin az ember gondolkodhat és érezhet, és nem baj, ha nem tud válaszolni magának. Pont az a lényeg, hogy nem akar pontosan és egyértelműen közölni. Érzeteket szeretne, eddig bezárt csatornákat kinyitni, az érzékeket irányítani, a néző szívéhez szólni - árulja el Barta Dóra.

Kaszs_Gerg_Sarossy_Kinga_Jr_Zsuzsa

 

Ifj. Alexandre Dumas
A KAMÉLIÁS HÖLGY
- romantikus történet -
Bognár Róbert fordításának felhasználásával írta: Almási-Tóth András


Filmrendező: Kaszás Gergő
Gaston: Kaszás Gergő
Marguarite Gautier: Járó Zsuzsa, Lázár Eszter
Armand Duval: Ötvös András, Csere Zoltán
Georges Duval: Safranek Károly
Varville: Vajda Milán
Prudance: Saárossy Kinga
Mauriac: Tunyogi Péter
Nanine: Kulcsár Noémi
Doktor: Nagy András
Halál: Túri Lajos
Olymp: Horváth Zita

Valamint:
Horváth Zita, Kiss Róbert, Zombori Dorottya, Nagy Eszter, Feledi János

Díszlettervező: Cziegler Balázs
Jelmeztervező: Földi Andrea
Dramaturg: Almási-Tóth András
Fény: Pethő József
Koreográfus asszisztens: Mirkóczki Zita
Súgó: Szecskó Andrea
ügyelő: Bajusz Orsolya
Rendezőasszisztens: Ivády Erika

Rendező-koreográfus: BARTA DÓRA

Előadás időpontok decemberben:
december 1. (kedd) 19:00
december 3. (csütörtök) 19:00
december 12. (szombat) 15:00, 19:00
december 15. (kedd) 19:00
december 17. (csütörtök) 18:00
december 29. (kedd) 19:00

 

Lzr_Eszter_Csere_Zoltn_-_emels

 

Csere_Zoltn_Lzr_Eszter

 

Lzr_Eszter_Csere_Zoltn_-tnc2

 

Lzr_Eszter_Csere_Zoltn

 


forrás: Gárdonyi Géza Színház, Eger