Osonó Színházműhely

Áprilisban a Bakelitben vendégszerepel a sepsiszentgyörgyi Osonó Színházműhely előadása, a Részletek a bolyongás meséiből. A nagysikerű előadás (már több, mint 260-szor játszották, több díjat nyertek, és számos külföldi országban szerepeltek vele, legutóbb Thaiföldön turnéztak) mellett a társulat rendszeresen tart  műhelyfoglalkozásokat az érdeklődők számára. Ezeken a tréningeken alkalom nyílik megismerni a társulat egyedi munkamódszerét, ezúttal Budapesten, a Bakelit Multi Art Centerben, április 10-én, 11-én és 12-én.

osono3

Az Osonó Színházműhely 2007 februárjában bemutatott RÉSZLETEK A BOLYONGÁS MESÉIBŐL c. előadása egy féléves kísérlet eredményeként született. Kísérletük tárgya: a színházi szertartás és jelenidő, a láthatatlan láthatóvá tevése. Képek és hangulatok. Álmok. Mozaikok. A színházi szertartásban megmutatott önmaguk. Minden, ami bennük van. Az előadás egy olyan vizuális gondolat megteremtése, amelyben vágyaik, álmaik, félelmeik és szorongásaik jelennek meg a színházműhelyükre jellemző teatrális nyelvben.

 

osono6

A történetiséget teljesen megszüntetve részleteket, víziókat mutat meg a bennünk megszülető, sokszor még önmagunk elől is elrejtett érzésvilágról. Ezekből áll össze a "mese". Bolyongunk az életben. Bolyongunk önmagunkban. Bolyongunk... és közben nem marad más, mint egy korty bort meginni közösen a nézővel és együtt keresni a befele figyelés, a megtisztulás lehetőségeit és a Csend hangjait.

osono4

 

Osonó Színházműhely- Sepsiszentgyörgy:
RÉSZLETEK A BOLYONGÁS MESÉIBŐL
vizuális gondolat 60+/- 7 percben

Szereplők:
ALBERT- NAGY ÁKOS, BARTHA LÓRÁND, DARAGICS BERNADETTE, GYÖRBIRÓ EMESE, KOCSIS ISTVÁN,
MUCHA OSZKÁR- HUNOR, MÜLLER HENRIETTA, PAP NÓRA, RÁDULY RÉKA
Fény és hangtechnikus: BERNÁT SZILÁRD
Ügyelő: FÜZI ANNAMÁRIA
Videó: BÁN JÓZSEF

Rendező: FAZAKAS MISI

Az előadás - Fazakas Misi ötlete alapján - a csapat improvizációiból született
Bemutató: 2007. február 10. - 2010. február 13-án, Bangkokban (Thaiföld) tartották a 262. előadást.


osono2

 

„A felnőttek világa nincs szinkronban a fiatalokkal"
Interjú Fazakas Misivel, az Osonó Színházműhely vezetőjével

Az erdélyi Osonó Színházműhely 3 éve játssza a Részletek a bolyongás meséiből című előadásukat, már négy országban turnéztak vele, legutóbb Thaiföldön. Budapesten egyszer már vendégszerepelt az előadás, épp a 200-ik. Akkor alig lehetett beférni. Tréninget most fognak először tartani, a Bakelit Multi Art Centerben, ahol az előadás is vendégszerepel. Fazakas Misi, a társulat vezetője, színész majd rendező szakon végzett a Marosvásárhelyi Színművészetin. Éveking a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház tagja volt. Az ottani színészi feladatok mellett vágott bele egy drámaképzés elindításába, illetve az önálló színházi műhely megalakításába. Ma már az egyik volt tanítványával együtt vezetik a tréningeket. Az előadásról és a munkájukról kérdeztem.

- Hanyadik előadásotok lesz most Budapesten?


- A legelső budapesti előadásunk lesz a 275. előadás.

- És hanyadik turnétok?


A bemutató óta eltelt három évben összesen 33 turnénk volt.  Erdélyben a következő helyszíneken léptünk fel: Székelyudvarhely, Székelyderzs, Székelyhíd, Csíkszereda, Brassó, Nagyvárad, Marosvásárhely, Kézdivásárhely, Tusnád, Kökös, Szilágycseh, Zilah, Kolozsvár, Nagybánya, Csíksomlyó, Arad, Gyergyószentmiklós, Fogaras, Gyulafehérvár, Nagyenyed, Temesvár, Barót, Déva, Vajdahunyad.
Romániában: Bukarest, Bacau. Határon túl: Magyarországon, Ausztriában, Szerbiában és Thaiföldön.

- Az előadás épít a személyességre, hogyan tud élő maradni, ha ilyen sokszor játsszátok?

- Érdekel bennünket az amit csinálunk, hiszen a saját magunk és életünk követésével függ össze az előadás. Úgy gondolom, hogy azért nem fárad ki és tud élő maradni, mert a struktúrájában sok az olyan megoldás, amely improvizáción alapszik. Mivel ezek a szövegek, pillanatok, jelenetek előadásról előadásra változnak, a színészeknek mindig újra és újra át kell gondolniuk alapvető dolgokat. Ez formában tartja őket. Ami még segíti a frissességet, az a rengeteg turné és kiszállás. Ilyenkor szorosabban együtt van a csapat, és ez a helyzet nem engedi, hogy szétessünk. Egy másik okot abban látok, hogy az idők során cserélődtek színészek, és minden új csapattag új energiát és impulzust hozott a csapatba.

Felelőséggel próbálunk hozzáállni ahhoz, hogy időről időre nézőket hívunk be, akiknek mutatni- mondani akarunk valamit, jelen esetben a Részletek a bolyongás meséiből című előadást. Nagyon sokat dolgozunk. Sokat teszünk azért, hogy valóban egy Csapat legyünk. A sok együtt eltöltött idő, a sok tréning, beszélgetés, közös gondolkodás, egymásra figyelés, mind- mind benne van az előadás erősségében. És erre rájön az, amit a legfontosabbnak tartok: olyan fiatalokból áll a csapat, akik szeretik és fontosnak tartják „hallatni a hangjukat a világban". Gondolkodó, cselekvésre vágyó, a világhoz viszonyulni akaró fiatalokról van szó.

- Mi a jelentősége annak, amikor a színészek egy előadásban önmagukról kezdenek beszélni?

- Célunk ezzel a megoldással is az, hogy felkiáltójeleket fogalmazzunk meg - nem is egyet, hanem hármat! Tudatosítani szeretnénk a nézőben, hogy egyfajta kórképet lát. Hogy valóban itt tartunk most. És mindezt érzékelik a fiatalok. Minderről beszélni tudnak - és ez igenis kiindulópontja lehet egy színházi előadásnak. Mostmár lecsendesedtek, de a bemutató környékén egymást érték a támadások.

Azzal vádoltak bennünket: „Jaj, a szegény, ártatlan fiatalokat bedresszírozzák, betanítják, hogy ilyen kegyetlenségeket mondjanak!", és ehhez hasonló szövegek... Számomra az volt a döbbenetes, hogy a felnőtti világ mennyire nincs tisztában a fiatalok helyzetével. Bár szórólapon, műsorfüzetben, a plakáton írja, hogy mindez, amit látnak, a csapat improvizációiból született, mégis a felnőttek világa számára hihetetlen. Egyszerűen a felnőttek világa nincs szinkronban a fiatalokkal. És nem akarja elfogadni a fiatalok által érzékelt és megmutatott helyzetet, valóságot.

- Az erdélyi magyar színház - a Bocsárdi-féle sepsiszentgyörgyi például - a román és a magyar színházi hagyomány között határozza meg magát. Ti hova pozícionáljátok magatokat ezen a pallettán?

- Bocsárdival sokat dolgoztunk együtt. A színházhoz való viszonyulásomat ő befolyásolta, ő határozta meg. Ezért nagyon szerencsésnek tartom magam. Ebből fakadóan, természetesen mi is a román és magyar színházi hagyomány között keresgélünk, kísérletezünk, bár kétségtelen, hogy nagy hatással volt ránk Bejart és Pina Bausch előadásai, ahogyan Grotowski és Artaud szemléletmódja is.

- Hogyan lesz valaki az Osonó tagja?

- Az Osonó Színházműhely fiatal alkotók színházi kutatásainak, kísérleteinek otthont adó szellemi műhely, amely fiatalok színházi képzésével és előadások létrehozásával foglalkozik. A már leérettségizett fiatalok mellett, ebben a színházműhelyben próbálhatják ki magukat a Plugor Sándor Művészeti Líceum Drámatanszékének, a Művészeti Népiskola színészosztályának és a Mikes Kelemen Főgimnázium Diákszínházának diákjai is. A színházműhelybe való bekerülés hívásos alapon történik. Ha valakit úgy látunk, hogy emberileg és szakmailag is az Osonó közösségében a helye, akkor hívjuk. Van, aki elfogadja ezt a hívást és elkötelezett tagja lesz az Osonónak, és van, aki nem.


- Az előadáshoz kapcsolódóan tartotok tréninget? Mi ennek a lényege? Kiket vártok rá?


- Minden kiszálláskor megpróbálunk tréningeket tartani. Abban hiszünk, hogy a színház a találkozások színhelye, amely sok szinten megtörténhet, nem csak az előadás által. A tréning egy másik formája annak, hogy a színház ürügyén létrejöhessen ez a találkozás. Ebből kiindulva, minden érdeklődőt várunk, akik időt szeretnének szánni önmagukra és egymásra. Egy ilyen eseményre a színházi gyakorlatok nagyon alkalmasak.

- Mivel foglalkoztok, amikor nem ezt az előadást próbáljátok?


- Az elmúlt két évben nagyon lefoglalt bennünket az előadás, amit nem bánunk, hiszen most voltak helyzetben a turnék, fesztiválok. Egy évben közel 100 előadásunk volt. Mikor nem az előadással foglalkozunk, akkor tréningezünk. Nagyon sokat, hetente három alkalommal tréningezünk, előadástól függetlenül. Ezt nagyon fontosnak tartjuk. De szakmai táborokat és rendezvényeket szervezünk, most már nem csak a városunk fiataljai számára, de az erdélyi fiatalok számára is. És úgy általában mivel foglalkozunk? Próbálunk felelősen élni a világban.

Juhász Bálint interjúja


osono1


Díjak:
- Országos Licart2007 Diákszínjátszó Fesztivál Bukarest: Legjobb csapatnak/ előadásnak járó nagydíj- 63 előadás közül (2008. január 20.)
- EuroArt- Fiatalok Országos Interetnikai Színházi Fesztiválja, Brassó: A legjobb előadásnak járó fesztiválnagydíj (2008. május 24)
- Színjátékforgó 2009 Fesztivál- Budapest: Különdíj (2009. április 23.)
- IV. Soltis Lajos Országos Színházi Találkozó- Celldömölk: A legjobb előadásnak járó fesztiválnagydíj (2009. május 31.)
- I. Mezőkövesdi Színházi Fesztivál: Legjobb csapatnak járó díj (2009. október 3.)
- I. Mezőkövesdi Színházi Fesztivál: Rendezői különdíj (2009. október 3)
- Színházi Előadások Országos Tantárgyversenye- Temesvár 2009: Legjobb előadásnak járó nagydíj (2009. december 13.)
- A Csíky Gergely Állami Magyar Színház különdíja- Temesvár (2009. december 13.)

 

Színészmesterség tréning és műhelyfoglalkozás

Vezeti:
- Fazakas Misi - a sepsiszentgyörgyi Plugor Sándor Művészeti Líceum drámatanszékének vezetője, színészmesterség tanára, az Osonó Színházműhely rendezője
- Bartha Lóránd - a sepsiszentgyörgyi Plugor Sándor Művészeti Líceum drámatanszékének színészmesterség tanára, az Osonó Színházműhely színésze

A színészmesterség tréning a színészképzés egyik legfontosabb alapja. Egy szellemi kaland, egy önmagammal és a társaimmal való jelenidejű találkozás, amely során olyan nem megszokott helyzetbe kerül a tréningező, a színész, amibe civilként ritkán, vagy egyáltalán nincs esélye. Mindez azért történik, hogy lehetőséget kapjon önmaga belső világának, érzelmeinek felkutatására, megélésére és annak minél expresszívebb, erőteljes színházi nyelvben történő kifejezésére, hogy a megtapasztaltakat tudja beépíteni egyre bővülő eszköztárába.

Ugyanakkor személyiségfejlesztés szempontjából is fontos a rendszeres tréningezés, hisz segít önmagunk és társaink jobb, teljesebb megismerésében, és ez elengedhetetlen úgy a színpadi munka, mint létezésünk, életvezetésünk szempontjából. Ezért szoktuk mondani, hogy a színház csak ürügy. Így a tréning is csak ürügy arra, hogy közelebb kerüljünk a belső világunkhoz és egymáshoz.

A budapesti tréningeken olyan gyakorlatokkal találkozhat a kíváncsi tréningező, amely tipikusan az Osonó Színházműhely módszereire és színházi nyelvére alapulnak.

Egy tréning alkalom 2,5 -3 órás foglalkozásból áll. A tréning minden érdeklődő számára nyitott és ingyenes, a résztvevőket jelentkezési sorrendben tudják fogadni.

Időpontok: 2010. április 10. szombat 10h-kor, 15h-kor és 18h-kor, április 11-én vasárnap 14h-kor és 12-én hétfőn 16h-kor.

A tréningen résztvevők kiemelt kedvezménnyel - 1000 forintért - tekinthetik meg a Részletek a bolyongás meséiből című előadást.

Jelentkezés: név, kor és elérhetőség megadásával a program@bakelitstudio.hu email-címen.

forrás: Bakelit M.A.C.