Az a fránya cselló

Az abszurd drámák erős lehetőséget kínálnak a metaforikus olvasatra. Ám ha a rendező nem kérdéseket vet fel, hanem talál egy megfejtést, és diadalittasan magasba emeli, a néző már a jegytépésnél leteheti a lantot: lecketanulásra fizetett be. Ezzel a prekoncepcióval futottam neki Zakariás Zalán rendezésének, miután elolvastam a rendező előadáshoz írt eszmefuttatását a művészet meggyilkolásáról.



BalazsAttilaPhoto_0022
Jelenet az És a csellóval mi legyen? c. előadásból
Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház

fotók: Balázs Attila


Az előadás - jó ízléssel, tehetséggel kezelt humora által - részben lebontotta ezt. Izgalmas, hogy a sokértelmű helyzetet, amiben egy csellóművész halálra idegesíti a környezetében várakozókat, az előadás mindennapian egyszerű valóságként (is) kezeli. Ül a sarokban valaki, aki megállás nélkül muzsikál, és legyen művészetszerető vagy sem, de az ember agya egy idő után széthasad ettől. Az elrajzoltság különböző fokán álló karakterek közül Jankovics Anna energiadús játéka ragadja meg nézői figyelmet, és dinamikusan rendezi át a három szereplő közti szövetséges vagy ellenséges viszonyokat. Remekül lehet mulatni az apró emberi játszmákon, a színészi bravúrokon, felvillanásokon, gesztusokon. Ugyanakkor mégis hiányérzetet szült bennem az, hogy a dráma abszurd jellegéből eredő kihívásra nem érkezett valódi rendezői válasz. Nagy elánnal indul az előadás, ám hamar megtorpan, és a kezdetben frappáns ötletek külső, formai megoldásaivá válnak egy ritmusproblémának.


BalazsAttilaPhoto_0012
Jelenet az És a csellóval mi legyen? c. előadásból



(Ilyen az idő múlását jelző felgyorsított jelenet, ami harmadszori visszatérésekor egyszer már megfejtett - és tovább nem fejlődő - jelzés, nem több puszta betétnél.) A statikus alaphelyzet, a léthelyzetként értett várakozás kifejtése mintha nem engedné, hogy a drámai történés ívét - az egyre elszabadultabbá, fenyegetőbbé váló őrületet, amely oda torkollik, hogy a három szereplő önkívületi állapotban meggyilkolja a zenészt - felépítse az előadás. Nem tudom, mi az oka. Talán az, hogy a rendezés elsősorban a dráma jelentéséből indult ki, és ez a jelentés a játék folyamán egyre inkább kiüresíti önmagát. Mindenesetre arra a gondra, hogy mi legyen a csellóval, a végén nem jut eszünkbe semmi emelkedett. Megoldják a kellékesek.
anikó

 

Szűcs Kati a moderátorokról

- Hogyan alakult idén a beszélgetőpartnerek meghívása?

szucskatalin- Kezdetben vannak a vágyak ésremények. Aztán vagy teljesülnekezek, vagy nem. A cél az, hogy olyan emberek indítsák el ezeket a beszélgetéseket, akiknek az észrevételei izgalmasak, fontosak lehetnek. De iszonyatosan elfoglalt mindenki. A színművészeti egyetemeken/főiskolákon ilyenkorra esnek a vizsgaelőadások. Emiatt nem tud eljönni például Ascher Tamás - ő kétszer volt már itt, jól érezte magát, és nagyon hasznosak voltak ezek a beszélgetések számunkra. Megtudtam, hogy POSZTválogatóként érkezni fog Vekerdy Tamás. Komoly szaktekintély a maga területén, s arra gondoltam, milyen érdekes lenne az ő aspektusából hallani véleményt. Nem is csalódtam a várakozásomban. Béres Attilát tehetséges rendezőnek gondolom, azért kértem fel, mert egy különleges nézőpontot jeleníthet meg: Marosvásárhelyen lett színész, a rendezői diplomáját azonban már Budapesten szerezte. Upor Lászlót eredetileg a Rosencrantz (egy elmaradt előadás) vitájára akartam meghívni - nemrégiben jelent meg könyve Stoppardról -, de örömömre több napos részvételre is vállalkozott. Zsótér Sándor részvétele sem kizárt.

- Sejted-e az okát, hogy az idei beszélgetések ennyire meghittek; barátságosabbak a korábbiaknál?

- Nyolc éve erre törekszem. Benne van a tapasztalat, bizonyára. Lehetséges ok, hogy a beszélgető-teret végre sikerült úgy kialakítani, ahogy mindig is szerettem volna. Körbe rakták a székeket, s közelebb tudtam hozni egymáshoz a résztvevőket. Mindig hangsúlyozom, fontosak ugyan a beszélgetésindító személyek, ám csak gondolatébresztőként. Úgy látszik, a választott térforma inspirálja a jelenlévőket.

bt


megjelent: Kisvárdai Lapok - 2010. június 23.
tovább a teljes lapszámhoz >>>

 

alap_fesztival_emblema.rbgjpg