Kézimunka a Trafóban

1995-ben egy rasszista bombája négy fiatal romát gyilkolt meg Burgenlandban, csak mert „elkövették azt a hibát, hogy nem öltöttek időben számunkra ismerős külsőt és nevet".

slide_jelinek

 

Az 1996-ban az év drámájává választott Kézimunka (Stecken, Stab und Stangl) Elfriede Jelinek Nobel-díjas drámaírónő első konkrét társadalmi eseményre reagáló drámája. Jelinek elítéli a tettet, melyet a fajgyűlölő kisebbség tagja követett el, de még inkább elítéli a többségi társadalom álságos gyászszónokainak és belenyugvóinak kórusát, hisz nekik köszönhetően az élet úgy megy tovább, mintha mi sem történt volna.

A díjnyertes fiatal német-magyar filmrendező, Pejó Róbert első színházi munkája témájában itthon legismertebb filmjéből, a romániai cigánytelep nyomorát bemutató Dallas Pashamendéből merít, formájában, az előadás színházi nyelvében azonban Elfriede Jelinek szerepekre alig osztott, költői szövegfolyama játssza majd a főszerepet. A PanoDráma produkciója a Magyarországon fájdalmasan aktuális téma mellett a kortárs magyar színház egyik legizgalmasabb jelenségét vizsgálja: a fiatal filmrendezők (Mundruczó, Török, Gigor, Hajdu) megjelenését a magyar színpadokon.

A drámaírónő első hazai színpadi bemutatójára a kortárs külföldi drámák hazai és kortárs magyar darabok külföldi bemutatására alakult PanoDráma vállalkozott.

 


Mozgóképes ajánló (4p)

 

 

A PanoDráma produkciója
Elfriede Jelinek: Kézimunka

(Stecken, Stab und Stangl)
Fordítottan: HALASI Zoltán

Szereplők: CSÁKÁNYI Eszter, KASZÁS Ágnes, QUITT László, SCHERER Péter, STUBNYA Béla, SZALAY Marianna
Látvány: IZSÁK Lili
Dramaturg: MERÉNYI Anna
Fény: CSONTOS Balázs
Rendezőasszisztens: TÜŰ Zsófia
Produkciós asszisztens: CSÓKA Tímea
Kreatív producer: LENGYEL Anna
Rendező: PEJÓ Róbert

Magyar nyelven, német felirattal.

Előadás időpont: 2010. szeptember 20-21. 20:00
Jegyár: 2200 Ft, diákjegy: 1700 Ft, a Trafó bérlet érvényes!
JEGYVÁSÁRLÁS >>>

Az előadás a Rowohlt Verlag engedélyével, a Creativ Media közvetítésével jött létre.
Támogatók: Goethe Intézet Budapest, Kulturforum Österreich, Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest Főváros Önkormányzata

 

"Az idei évadban többször találkozhattunk a Merényi Anna dramaturg, fordító, produkciós vezető által alapított és működtetett PanoDráma nevével, amely a kortárs külföldi drámák magyarországi és a kortárs magyar drámák külföldi népszerűsítésére létrejött szervezet.

A PanoDráma tevékenysége eddig főleg felolvasószínházi események formájában valósult meg, amelyek ismeretlen kortárs szerzők műveit tolmácsolták. Emellett hazai és külföldi előadások produkciós partnerként működött közre, elsősorban nem financiális, hanem szervezésbeli és „tartalmi" módon. (Merényi Anna fordította például Martin Crimp a.N.N.a. című darabját, amely a MobilFront Műhellyel közös előadásként a szerző első magyarországi bemutatója volt. Az ő munkájának eredménye a PS122-vel és a Pont Műhellyel közös produkció, az Untitled Mars, amelyet New Yorkban huszonegyszer, Budapesten háromszor játszottak.) Kevésbé látványos, ám fontos feladata a külföldi tendenciák követése, a kultúraközi kapcsolatok életben tartása, drámák kiválasztása, fordíttatása, megjelentetése, valamint projektek kidolgozása az ismeretek terjesztésére. Az itthoni viszonyokat figyelembe véve mindez nem kis feladat - elhivatottság, hozzáértés, kreativitás és fáradhatatlan munka kérdése, záloga pedig a minőség és a nyitottság." (Miklós Melánia - Revizor Online)

Pejó Róbert 1964-ben született Aradon, ahonnan Feldkirchbe (Ausztria) emigrált családjával. Amatőrfilmesként több rövidfilm producer-rendezője, melyeket számos nemzetközi fesztivál tűzött műsorára. A Cresendót (játékfilm) az Osztrák Amatőrfilmes Társaság (VÖFA) fődíjával jutalmazta, e film képviselte Ausztriát az UNICA World Film fesztiválon.
Gépészmérnöki tanulmányok (HTL Bregenz) után, a Bécsi Színház- és Filmtudományi Egyetemen (1988-91) tanult, több bécsi filmgyártó cégnek dolgozott. Első játékfilmjét, a LIPSTICK-et 1993-ban készítette, az ezt követő években rendezte a DER WEG NACH EDEN / ÚT AZ ÉDENBE és a REST IN PIECES című filmeket.
1996. óta New Yorkban él, ahol TV- és játékfilmeket, valamint videóklipeket rendez a német és az osztrák televízió számára.
Dallas Pashamende című filmje számos díjat nyert, 2010. februárjában a 41. Magyar Filmszemlén a legjobb rendezőnek járó elismerést Dyga Zsomborral megosztva Pejó Róbert kapta, a Látogatás című filmért. Ugyanez a produkció az idei Osztrák Filmszemle, a Diagonale 2010 nyitófilmje lesz március 16-án a grazi Helmut-List-Halleban.

Elfriede Jelinek 1946-ban született az ausztriai Mürzzuschlagban. Gyermek- és ifjúkorát Bécsben töltötte. Első versei különböző folyóiratokban, valamint első verseskötetében (Lisas Schatten) jelentek meg, majd irodalmi érdeklődése a társadalomkritika felé irányult. Első regénye (bukolit) már 1968-ban megszületett, de csak 1979-ben jelent meg nyomtatásban. Elfriede Jelinek a hetvenes évektől kezdve francia, angol és amerikai szerzők műveit fordította németre. 1983-ban jelent meg A zongoratanárnő (Die Klavierspielerin) című híres regénye, amellyel széles ismertséget szerzett: a műből készült film 2001-ben a Cannes-i Filmfesztiválon nagydíjat kapott.


j322115a
Elfriede Jelinek


Az 1989-ben kiadott, nagy vitákat kiváltó Kéj (Lust) című művében a nyolcvanas évek feminista pornográfiai vitájával foglalkozik. 1995-ben visszavonult az osztrák közélettől és megtiltotta színpadi műveinek műsorra tűzését a Staatstheaterben, miután a Raststätte című színdarab a Kéjhez hasonló vitákat váltott ki és személyes támadások is érték.

2004-ben Jelinek kapta az irodalmi Nobel-díjat, első osztrák íróként, ami még rajongóit és tisztelőit is meglepte. A bizottság a díjjal mind műveinek társadalmi kliséket és abszurditásokat feltáró jellegét, mind pedig nyelvezetének szenvedélyét elismerte.

forrás: Trafó