Kalászi Kortárs Tánctalálkozó

2010-ben hetedik alkalommal rendezik meg a Kalászi Kortárs Tánctalálkozót. Az elmúlt évek tematikájába tökéletesen illeszkedve most is nívós, az előző színházi évadban kiemelkedő darabok közül válogathat a közönség. A három napos rendezvényen látható lesz a Forte Társulat Godot-ra várva c. produkciója, a TranzDanz Re-DNS c. előadása, valamint a házigazda Duna Táncműhely legújabb, Barlang című alkotása. A szervezők a legfiatalabb koreográfusoknak is igyekeznek bemutatkozási lehetőséget adni, így kerül sor a több rövidebb koreográfiából álló Fiatal alkotók gálájára.

kalasz

 

Juhász Zsolt, a Duna Táncműhely alapítója, koreográfusa, a Kalászi Kortárs Tánctalálkozó megálmodója és létrehozója a néptánc elemeit aktívan felhasználó mozgás- és kortárs táncszínházi produkciókat válogatott be a 2010-es programba. Az ars poetica hét év alatt nem változott, olyan progresszív alkotók érkeznek Budakalászra, akik az alkotás során a néptánchoz nyúlnak vissza, vagyis vagy speciális tánctechnikaként használják a néptáncot, vagy a néptánc területe felől érkeztek a kortárs tánc berkeibe.

A kísérletező, egyben archaikus jegyeket is erőteljesen magában hordozó produkciók adják a gerincét az összművészeti fesztiválnak, ahol idén a tánccal szorosan összekapcsolódó társműfajok is fókuszba kerülnek. A háromnapos táncrendezvény táncfilm vetítéssel, fotókiállítással, képzőművészeti kiállítással egészül ki.
A fesztivál történelme már hét éves múltra tekint vissza, a Kalászi Faluház a Duna Táncműhely befogadójaként működött sokáig, a társulat tagjai itt mutatkoztak be évről évre. Hamar igény mutatkozott arra, hogy a Faluházban más kortárs táncelőadásokat is láthasson a közönség. A régióban egyedülálló kezdeményezésre egyre nagyobb a kereslet, a nézők örömmel fogadják az újításokat, - például az idei kísérő programokat, a kiállításokat, beszélgetéseket - ráadásul a fesztivál összes előadása kedvezményes áron tekinthető meg, a napijegy pénteken csupán 1000 Ft.-ba, szombaton 1500 Ft.-ba kerül.

 

Kalászi Kortárs Tánctalálkozó és Összművészeti Fesztivál
PROGRAM

2010. október 8.

19.00 - Megnyitó
fotó és festmény kiállítás a fesztivál teljes ideje alatt:
Dusa Gábor fotóművész és Szalai György festőművész kiállítása

 

19. 00 - Forte Társulat: Godot-ra várva

A Forte Társulat produkciója Samuel Beckett Godot-ra várva című darabja alapján készített fizikai színházi előadás. A darab során a beszéd, a mozgás és az élő zene hármas egysége által létrehozott koherens nyelv tiszta megszólaltatása az alkotói teendő. Az előadás fontos eleme az eszköztelen test, valamint annak a halálhoz való viszonya.
Beckett esztétikai önmeghatározásai szerint annak kifejezését tartotta elsődlegesnek, hogy „nincs mit kifejezni, nincs mivel és nincs miből kifejezni, hogy nem létezik a kifejezés ereje, a kifejezés vágya, csak a kifejezés kötelessége"; olyan művészetről álmodott, mely „nem lázad saját fenséges jelentéktelensége ellen".
Az előadás célja, hogy a beszélt nyelvet összehangolja a vizualitással, a zenével és a mozgással, hogy általuk érzékeltesse Beckett világának a halállal, a csönddel és a zenével való különleges viszonyát.


kalasz-godot-dusagabor
fotó: Dusa Gábor

A halál órájában széthullt személyiség pusztulása révén próbál visszatalálni az ember előtti világhoz, saját hajnalunk előttre, oda, ahol a mozgás még az egyetemes változás rendszerében volt, és ahol a fénynek még nem volt szüksége arra, hogy felfedjék.

Vladimir: Kádas József
Estragon: Krisztik Csaba
Lucky: Horváth Virgil
Pozzo: Andrássy Máté
Fiú: Blaskó Borbála
Díszlet: Milorad Krstić
Jelmez: Benedek Mari
Fény: Payer Ferenc
Hang: Keresztes Gábor
Rendező-koreográfus: Horváth Csaba

Az előadás létrejöttét támogatta: NKA, OKM, Trafó Kortárs Művészetek Háza
www.fortedanse.hu

 

2010. október 9.

18.00 - Ifjú koreográfusok estje
19.00 - filmvetítés (válogatás M. Tóth Géza rövidfilmjeiből)

21.00 - Duna Táncműhely: Barlang
A Barlang c. előadás - a 2008. januárjában bemutatott Fosszíliák és az ugyanazon év novemberében készült Metszetek után - egy trilógia harmadik részét alkotja.

"Táncszínházi produkciónk Szent Antal megkísértéseit idézi meg, helyezi mai kontextusba. Mégsem történelmi tablót vagy tanúságtételt tervezünk, hiszen meggyőződésünk, hogy Szent Antalnak korunk számára is van érvényes üzenete, életének hozzánk szóló, eleven tanulsága. Szentjeink ugyanis nem csak a hívőkhöz szólnak, nem csak a (keresztény) vallás keretei között fejtik ki hatásukat, hanem a - (keresztény) európai - kultúrában is aktívak. Ez utóbbira egyértelmű bizonyíték a művészet, ahol a mimézis katartikus erőterében hitünkre vonatkozó előítéleteink nélkül jelenhetnek meg a maguk hús-vér emberségükben. A megidézett Szent Antal, az aszkézis különböző formáit saját testén gyakorló remete különösen gyakori téma a művészet történetében, sok-sok művészt ihletett meg az idők során. Szent Antalban minket elsősorban nem a szent érdekel, hanem Antal, a viszontagságai, testi gyötrelmei ellenére is 106 évet élt ember. Interpretációnkban Antal nem akar szent lenni, mindenekelőtt ember szeretne lenni, vagyis önmaga akar maradni. Ez az önmagába-zártság az ő igazi titka."


kalasz-Barlang-dusagabor
fotó: Dusa Gábor

Szereplők: Bednai Nikolett, Bonifert Katalin, Gyulai Anikó, Horváth Eszter, Végh-Pozsár Kitti, Kuzma Péter, Soós Gyula András, Szabó Csaba, Végh Tamás, Vincze Levente
Zene: kortárs zenei válogatás, Gergely Attila
Jelmez-díszlet: Túri Erzsébet
Fény: Lendvai Károly
Konzulens: Hegedűs Sándor
Koreográfus-rendező: Juhász Zsolt

Az előadás létrejöttét támogatta: NKA, OKM, Duna Művészegyüttes, Budakalászi Lenvirág Alapítvány

 

2010. október 10.

19.00 - Táncfilm vetítés (Mándy Ildikó válogatása)

20.00 - TranzDanz: Re-DNS

Az ember a „beavatás" révén nyer új minőséget, válik azzá ami, és aminek lennie kell: a szellemi életre nyitott lénnyé, a kultúra részévé (Eliade) és hordozójává, nyeri el a lehetőséget önmaga megalkotására és meghatározására. A kultúra a múltban gyökeredzik, magában hordozza történetét, azonban emlékeink nem tényszerűek, hanem mai gondolkodásmódunknak alávetettek (actual-DNS1), másrészt, ahogy az információ-hordozó és továbbadó DNS, úgy a kultúra is változik - sőt, fennmaradásának, túlélésének feltétele a változásra való képesség (actual-DNS2). Biológiai és szellemi létünkben egyszerre van jelen a változás és az állandóság, az általános (trans-DNS) és az egyedi.
A tradíció jeleinek absztrakciójával újat, aktuálisat teremtő magaskultúra működésének tehát egyik alapja a hagyomány értelmezése, szemben a tömegkultúra kliséit használó hagyomány-aktualizálással (pop-DNS), a megrendezett hagyománnyal (pseudo-DNS) vagy a nosztalgikus jellel (retro-DNS).


kalasz-DUSA_reDNS-dusagabor
fotó: Dusa Gábor


A rendre újjászülető archaikus és a folyamatos szellemi átalakulásban élő mai emberben a megújulás, a renovatio utáni vágy, az emberi létezés egyik egzisztenciális élménye a közös: a re-DNS.

Az új minőség kialakulása folyamat, a változásnak nincs pillanata, nincs kapu, csak út, így „szertartás" sincs; a „szertartásra" való felkészülés, a megélt és irányított változás maga „a beavatás", a re-DNS működésének célja.

Táncosok: Bora Gábor, Katona Gábor, ifj. Zsuráfszki Zoltán
Zenészek: Dresch Mihály, Bakay Márton, Hock Ernő
Zeneszerző: Dresch Dudás Mihály
Technikai munkatárs: Payer Ferenc
Koreográfus, látványtervező: Kovács Gerzson Péter

Az előadás létrejöttét támogatta: Trafó KMH Kht., OKM, NKA, MÁNE, Kultúrmata

 

------

Kalászi Kortárs Tánctalálkozó és Összművészeti Fesztivál
Időpont: 2010. október 8-10.
Helyszín: KKÁMK - Faluház, Budakalász, Szentendrei út 9.