MGP: Korijolánusz

Benyomakodva a MU Színház előadóterébe, csáléra fordított üléseket találunk. A terem teljes hossza a HOPPArt társulatának játéktere. Elszórtan játékosok csellengenek. Nem tudni: összemondják szövegüket? Vagy ez már az előadás: a lézengő római plebs?

 

mgp2

 

Hűtőláda, frizsider, páncélszekrény, székek, veder Izsák Lili játékhoz kínálkozó berendezése. Polgár Csaba rendezésében ez Shakespeare Coriolanusa, de átbuktatva Brecht (1951-1953 között írt, haláláig befejezetlen átértelmezésén), összerímeltetve Kleist Homburg hercegével. (1953. június 7-én kelet-németországban általános munkásfelkelés tört ki. Günther Grass némileg Brecht-ellenesen, de nagyon brechti mód megírta 1966-ben A plebejusok a felkelést próbálják színdarabját, benne a Coriolanus-próbára bejönnek a lázadó munkások a színházi főnök segítségét kérik. A nagy megalkuvó főnök nem dönt, mert nem tudja, miért folyik a lázadás.)
Polgár Csaba alaposan készült Kleistből. A volt Lloyd/Duna/Odeon mozi tereiben Kleist Hermann csatáját állította csillogóan előcsarnokra és színpadi emelvényre. Az Örkényben játszott a Homburg hercegében, ez a Kleist-mű erősen hasonlít Shakespeare római tragédiájára. Tetszés szerint tekinthető főhőse eszménynek, vagy megzabolázhatatlan dölyfösnek.

 

mgp


A termetes Friedenthál Zoltán nem klasszikus hős. Polgári politikus. Demagógia, sikamlós politikai avászkodás, ármánykodás, demokráciatekergetés, populizmus eredményeként a volszkokat legyőző hadvezér pótolhatatlannak érzi magát. Hadvezér. Trotli politikus. Hisztérikus öntelt. Alkalmi megalázkodó. Elvhez nem ragaszkodó, csak önmaga díszhelyéért küzdő. Ha indulatai úgy diktálják, ellenoldalra átáll. Kábelhosszabbítóval magával cepek mindenhová egy fényszórót hordozható dicsfényként.
Manfred Wekwerth / Joachim Tenscher 1964-ben a Berliner Ensemble színpadán bemutatták az átiratot. Helene Weigel volt monumentális Volunia és Brecht veje, Ekkerhardt Schall a címszerepet akrobatikus bravurokkal játszotta. Az előadás legfőbb csudája a virtuóz csatajelenetek kivitelezése volt. A HOPPArt-ban a rómaiak és volszkok összetűzését mindössze ketten oldják meg. Friedenthál és Terhes Sándor (Aufidius) egy pompásan koreografált cirkuszi pofozkodó jelenetben küzdenek meg hadseregeik helyett.
1988-ban az elnökválasztás előtt John Hirsch/Hirsch János San Diegóban hasonló politikai összecsengéssel vitte sikerre a Coriolanust, mint a HOPPArtosok. Az antik korhűség színházi pompáját manapi toprongy váltja le.
Gáspár Ildikó és Bánki Gergely gondozták előadhatóvá a különböző szövegeket.
Polgár több alkalommal él az elrenyhült fogással: kibeszélteti színészeit a nézőkhöz. Nem létezik azonban hervadt megoldás, ha eleven tartalom működteti. Nem színésztekintetek keresik nézőik szemét. Öntudatos állampolgárok figyelmeztetik a nézőtéren elhelyezkedő állampolgárokat, hogy ne legyenek gyanútlanok, ne dőljenek be a zengzetes blöfföknek. Legyenek mindig résen. És főleg gondolkodjanak.
A szerepből kinézés súlya nem technikai kérdés. Ha a rendező és a társulat összhangban nem művészeti mütyürt, vagy nézőfogó léhaságot terít közönsége elé, hanem elszántan változtatni akar a világon, akkor sikerül citoyenként felelőssége vonóan szemközt nézni embertársaikkal.
Eleven tekintetek világítanak a Korijolánuszban. Nem a színházüzemtől megüvegesedett szemek. Nem rutintól elálmosodtak. Nem vakablakok. Szemükön át egy új világba látni.
Bánki Gergely szájaló demagóg. Politikai végszóra ártatlan képpel ellenkezőjére vált. A demokratikus csőcselék megannyi árnyalatát rajzolják meg. Földi Ádám műanyag bevásárló szatyorral tévelygő plebejus. Baksa Imre mamlasz, talonba rakott erő. Barabás Richard ártatlanképű politikai hányt-vetett. Drága Diána Coriolanusné. A politikai forgolódásokat elviseli Herczeg Tamás és Szilágyi Katalin történelembe belekotyogó néptribunja. Volumniaként Takács Nóra Diána kispolgári méhkirálynő. A kiképzett hangon, jól éneklő együttesből szép szopránjával is kiemelkedő Kiss Diána Magdolna, nemcsak Monteverdi, Schubert egyházi hálaadó dalai, Amanda Lear és Bródy János megszólaltatásában jó, hanem Aufidius alvezéreként is kemény katona telitalpú, magasított cipőjében. Máthé Zsolt (Menenius Agrippa) az éhezők gyomrát is telebeszélő demagóg, valamint énekkarvezető.

„Gondolkodjatok! A gondolkodáson
Múlik most minden. Gondolkodjatok!"

MGP