MGP: Pöttyös Panni iskolába megy

Szepes Mária író, forgatókönyvíró, gyermekkönyvek sorozatát ontó vajákos asszony, szellemekkel társalkodó pasaréti orákulum, ezoterikus tanok prófétája, látóasszony, messzi határokon túl is bestseller-könyvek közismertje. Többször föltelefonozott, halott feleségemtől közvetített üzenetet. Kétséget csupán az keltett bennem, hogy előző nap magam is beszéltem a halottal, meg sem említette azonban összejövetelét Máriával.

Szepes_maria
Szepes Mária /1908-2007/
fotó: Kertész Dániel

 

Szepes színészgyerek volt. Apja Papír Sándor. Korának nevezetes „kültelki" táncoskomikusa, egyben az Újpesti Színház direktora. Mamája, Kornai Margit énekes színésznő ismét férjhez ment Balogh Béla némafilmrendezőhöz. Ő lett Mária nevelőapja. Balogh kétszer is megfilmesítette a Pál utcai fiúkat. Neveltlánya Ormos Mária néven forgatókönyveket írt. Karády Katalin ópiumkeringőjének dala slágerré vált. Férjhez ment Szepes Béla ezüstérmes olimpiai síbajnokhoz, sportújságíróhoz. Jellegzetes áramvonalas tusrajzai a Városháza oldalában lévő Quint eszpresszó falán díszelegtek legutóbbi tulajdonosváltásáig.
Szepes írói karrierje egy központilag elkobzott könyvvel kezdődött, amit tudós, zenész, asztrológus bátyjával - írói nevén: Galántai Viktor - együtt írt a háború alatt öt évig. A vörös oroszlánt kinyomta a Hungária kiadó (1946). Jött az államosítás és a gondolatok központosítása. 1948-ban bezúzták. A legenda szerint a Széchenyi Könyvtárban Hamvas Béla megmentett négy példányt. 1947-ben megjelent németül. A könyv 1989-ben szabadult fel Magyarországon. Addig a Pöttyös Panni sorozata kapott sikeres nyilvánosságot.


IMG_2472


Szepesnek 99 éves koráig szeretetteljes elismerésben volt része. Csak a színház bánt vele mostohán. Írt ugyan színdarabot, de bemutatásig nem jutott el. Három évvel halála után Bozsik Yvette az Arizona Stúdióban színre vitte Németh Ákos érzékeny leleményességgel színpadra alkalmazott Szepes-feldolgozását.
Nem csurog belőle a szenteskedőn jóra intő, pedagógia eltökéltség. Úgynevezett rossz gyerekeket látni. Nem férnek a bőrükbe. Nehezen illeszkednek az iskolai vonalzó fegyelembe. Irigyek. Kitűnni vágyók. A legrokonszenvesebb - Kockás Peti - a legpocsékabb valamennyi közül. Falra mászik. Feje tetejére állítaná a világot. Rendszerint fejre áll a színpadon, hogy a maga módján vegye szemügyre a láthatárt. És mivel nem tömködi a darab a néző szájába a nevelési tanácsokat: vonzó minden korúnak, mert eleven kölyköket mutat demonstrációs ábrák helyett.

Bozsik Yvette tapintatosan vadította dinamikussá az előadást, amihez segítően hozzájárult a mesteri táncos-pantomimes Vati Tamás tervezte a mozgásoknak tere engedő, összeilleszthető játékkockákból módosítható díszleteket. És személyes groteszk mozdulati anyagával benépesíti a gyermekek társadalmi hátterét.
Keménykalapos pedagógiai Mumus Szemán Béla Tanító bácsija. Szökdécselős, mozgásra ingerlő Tornatanár Gombai Szabolcs. Szívmelengető Nagymama, bolondosan félrecsapott kék kalapjában Horváth Zsuzsa.



IMG_3091


A címszerepet a színinövendék Mórocz Adri kedveskedi. Góbi Rita nem-fér-a-bőrébe kislányt sistereg. Székely Szilveszter kissé mulya stréber. Hasznos Dóra, Fülöp Tímea meggyőző iskolás lányok Berzsenyi Krisztina vidám kifestőkönyv-jelmezeiben.
Frissen pörög, forog, ugrál és ugrándozik a színpadi világ. Az iskolás gyermekek közül kiviharzik Krisztik Csaba Kockás Petije. Bravúros artista. A világítási karzat korlátján szertorna mutatványokat végez, megőrizve figurája jellemét. A mozgáskényszeres komisz kölök fölösleges energiáit vezeti le utcaréme hajmeresztő falra
mászásaival. Tekintetében ugrásra kész komiszság. Ellenségének tekint mindent és mindenkit, amíg meg nem szelídítik a tények, valamint Pöttyös Panni. A gyerekszerelem -ami szakasztott oly komolyan veendő, mint Romeo és Júliáé - Krisztik ábrázolásában óvatos takargatottsággal bontakozik ki. És van egy gyönyörű pantomim-duettjük. A falnak támaszkodva állnak egymás mellett. Krisztik zsebre vágott kézzel egyszerre megszeppent kisfiú és erotikától átfűlt ifjú. Égi és földi szerelmes egyidejűleg.

Az órányi előadás korhatár nélkül élvezhető.
A kicsinyek pisszenés nélkül követik a nyílegyenes cselekményt. Feltehetően, mélyebben értik felnőtt kísérőiknél.

MGP
fotók: Horváth Judit / Bozsik Yvette Társulat