Gyarló a madár?

A káoszban élők boldogsága csak idei óráig tart, törvények által szabályozott létformára szüksége van minden élőlénynek, különben összecsapnak a hullámok, és széthullik az addig jónak hitt társadalmi rendszer. A Gropius Színházi Műhely premierjén, a Bakelit Multi Art Centerben madarak bőrébe öltöztek az embertípusok.


gropius_madarak_01_foto_Pal_Zsuzsanna


A Madarak tanácskozása című mű Katona Imre és Győrffy Kata dramaturgiája alapján méltó folytatása a társulat előző sikerének, a Prima Materia-nak. A Gropius Színházi Műhely magát független, kísérletező színházi műhelyként aposztrofálja, így munkáikba belefér az improvizáció, a zenei aláfestés erős jelenléte és a műfajok egyvelegéből táplálkozó közösségi élmény átadása.

Fekete, táncoló „madarak" töltik be az üres színpadot, vészjósló károgásuk eleinte inkább tűnik ismerkedő, barátságos csipogásnak, mint a kétségbeesett, válaszra váró élőlény figyelemfelhívásának. A kifejező mozdulatok által nyer értelmet a kezdeti bizonytalanság, madártollba bújtatott emberi lelkek tulajdonképpen saját magukat keresik. Elveszítik lábuk alól a talajt és hosszú útra indulnak, hogy megtalálják a kivezető utat és segítséget kérjenek királyuktól, ha úgy tetszik Istenüktől. A vándorlás elején még nem sejtik, hogy a megoldás önmagukban rejlik, de a tudat ébredéséig még nehéz, embert próbáló feladatokon kell átesniük. A pörgő, egymással kommunikáló, folyton érintkező táncosok, színészek testeinek összefonódása erősen emlékezet egy amolyan most adj ki magadból mindent heppeningre. Koordinálatlan, improvizatív mozgás, madárhangot imitáló rikácsolás és hömpölygő körtánc veszi kezdetét. Ismerős jellemek elevenednek meg a nézők által körbeölelt térben, a vezető alfahím túlzó reakciói, a nászra hívó évődés, a vadászat eredményességét éltető koreográfia lelkünk rezdüléseinek képszerű megjelenítései.

 

gropius_madarak_04_foto_Pal_Zsuzsanna

 

Egyszerű kellékek segítik az értelmezést, ám a kis székeken egyensúlyozó szereplők egysége a fárasztó kaland során szép lassan szétbomlik, a csapat feszültségeket generáló tagjai félelmeik miatt egyedül maradnak, és így folytatják tovább a király keresését. A vidám, élő csellóval kísért muzsika átvált fajsúlyosabb zenére, ideges hangokra. A kakas a szemétdombon címet tükröző jelenetben lassan széthullik az egység, ám ez szükséges feltétele az újrakezdésnek. A színház különböző területeiről érkező művészek újságokkal szórják be a színpadot, hol nyafogva, hol károgva egyre több szétszabdalt papírfecnit gyűjtenek be, míg nem az önös érdekek miatt felhalmozott súly alatt már összeroskadnak, és testük a földre hull. A kicsi színpadon egy szabad felület sem marad szabadon, kiégett „madarak", lelkek fetrengenek, miközben hiába várják feloldozást. A Gropius Színházi Műhely tagjai - Bakó Gábor, Fenyvesi Bálint, Fodor Eszter, Györffy Katalin, Malova Vivien, Paál Zsuzsanna, Reiner Gabriella, Szabados Zsuzsa, Michael Babinchak - a káosz kellős közepén eszmélnek, és egy emberként pillantanak az égre. A válasz megtalálása, az ismeretlentől való félelmek elhagyása elhozza a megtisztulás és az újrakezdés lehetőségét. A nézők fellélegezhetnek.

Vass Kata

-------

Gropius Színházi Műhely: Solutio - A madarak tanácskozása
Helyszín: Bakelit M.A.C.