Életről, öregedésről, másságról

Az amerikai sikerdarabról, szerepről, életről, az öregedésről, a másságról ír a premier alkalmából Seres Ildikó, aki 2011. január 28-án lép fel Lilly szerepében Cservenák Vilmossal a Miskolci Nemzeti Színház Játékszínében. A Hat hét, hat tánc című darab rendezője Balikó Tamás.

hat_het_hat_tanc_11

 

Seres Ildikó: „676"
Gondolatok egy szerep körül

676. Így jelöltem be a naptáramba a próbákat, a bemutató és a várható előadások időpontját. Én voltam a legjobban meglepve, amikor azt olvastam, a darabot a köznyelv is így nevezte el. A „676", azaz a „Hat hét hat tánc" egy olyan amerikai sikerdarab, ami Magyarországon Vári Éva és Kulka János előadásában a 2006-os bemutató évében elnyerte a Színikritikusok Díját. Bejárták vele az országot, és mára túl vannak a 200. előadáson... Mi lehet a siker záloga a két remek, közkedvelt színész személyén kívül? Ezt kellene megfejteni!

 

hat_het_hat_tanc_10

 

Vígjáték? A „676" műfaja vígjáték, bár témája cseppet sem vidám. De hogy lehet a magányról, az öregségről, a másságról, az intoleranciáról, a gyászról, a rákról, a halálról szentimentalizmus vagy önsajnálat nélkül beszélni? Ez a legnagyobb feladat számunkra is! Kell hozzá egy olyan szellemes, remek fordító, mint Parti Nagy Lajos. Egy rendező, akit fizikai rosszullét fog el az érzelgősségtől és a közhelyektől: Balikó Tamás. Kell a - darab címében is beígért - hat társastáncot anyanyelvi szinten „beszélő" koreográfus: Szabó Andrea. A két színész részéről pedig kell sok-sok önirónia, egymásra figyelés és rengeteg, rengeteg táncpróba! Ráadásul a koreográfiák pontos tudása még nem is a végcél, hiszen esetünkben a tánc nem csupán öncélú „dekorációs" elem, ami a lankadó nézői figyelmet hivatott fenntartani! A rendezői szándék szerint nonverbális színészi eszköz, ami - jó esetben - sokat elárul majd a szókimondó meleg tánctanár és az öregedő özvegy lelkészné formálódó kapcsolatáról.

 

hat_het_hat_tanc_03

 

Öregedés. Kényes kérdés. Egy színésznő esetében pláne! Mindenki óvatosan faggat: milyen érzés 48 évesen eljátszani egy asszonyt, aki 68-nak hazudja magát, de valójában 72? Ambivalens. De vajon lényeges-e ebben az esetben a kor? Középkorúak talán nem lehetnek betegek, magányosak és reményvesztettek, nem érezhetik időnként rettentően vénnek magukat? Energikus, életvidám édesapámat hat hónap alatt, 45 éves korában vitte el a tüdőrák. Sokáig biztos voltam benne, hogy - mivel minden porcikámban „Seres" vagyok -, rám is ez a sors vár, engem sem érint majd soha személyesen a nyugdíjrendszer összeomlása. És tessék, már három évvel túléltem! Most pedig a színpadon kell szembesülnöm a rettegett betegséggel... A darabbéli Lilly annyi idős, mint az édesanyám - aki hál' Istennek egészséges és rendkívül aktív, bár neki nem adatott meg az az anyagi biztonság, mint a Florida tengerpartján, luxus körülmények közt élő özvegyasszony számára.

 

hat_het_hat_tanc_04

 

Másság. Ez is meglehetősen kényes, intim téma. Talán mi, színházi emberek picit toleránsabbak vagyunk ez ügyben. Nekem személy szerint is van több barátom, kollegám, aki nemi identitását felvállalva szembe néz az előítéletekkel. Nincs könnyű dolguk. „Ez a világ nem éppen a tartalmas meleg ismerkedésekre van berendezve" - fogalmazza meg Michael is kényszerű magányának okát.

 

hat_het_hat_tanc_06

 

Vallás. Szintén érzékeny témakör, hiszen az ember egyik legszemélyesebb ügye a hite. A színészé is. Színpadon voltam már a művében csalódott, megfáradt Isten (Bábuk), és Szűz Mária (Mária evangéliuma) és apácafőnöknő (A muzsika hangja, Apácák), vagy rabbi feleség (a Gólem című operában), Golde (Hegedűs a háztetőn) vagy legutóbb zsidó özvegyasszony (Menyasszonytánc). Muzulmán asszonyt is alakítottam már (A rászedett kádi, Gül baba), de hogy valójában miben hiszek? A világvallásokban fellehető azonosságban! Hogy szeretetre, együttérzésre szólítanak fel valamennyi érző lény iránt, valamint azt szorgalmazzák, hogy megbocsátók, toleránsak legyenek az emberek.


hat_het_hat_tanc_02


„A bűnt kell üldözni, nem a bűnöst!" - idézi zavarában Lilly a férjét, és bár lehet, hogy a szigorú baptista lelkész elvei szerint Michael vétett a 6. parancsolat (Ne paráználkodj!) ellen, hamarosan kiderül, hogy ő sem volt éppen maga a tökély! Az asszony férjét és önmagát vádolja lányuk haláláért, azaz bár csak közvetve, de vétettek mindketten az 5. (Ne ölj!) parancsolat ellen. Ezekhez képest már szinte eltörpül a 8. parancsolat (Ne hazudj, és mások becsületében kárt ne tégy!) be nem tartása, melyet önvédelemből mindkét főszereplőnk elkövet. Később Lilly, egy őszinte beszélgetés során már így vall: „Az ember belehal, ha nem szeghet meg néha egy-két parancsolatot!"

hat_het_hat_tanc_12

 

Richard Alfieri
HAT HÉT, HAT TÁNC

életjáték két részben

Magyar szöveg: Parti Nagy Lajos

LILY: SERES ILDIKÓ
MICHAEL: CSERVENÁK VILMOS

Játéktér: BALIKÓ TAMÁS
Jelmeztervező: BOZÓKI MARA
Szcenikus: PINDUR ISTVÁN
Zenei vezető: SZAKÁCS SÁRA
Színpadmester: BALÁZS ANDRÁS
Súgó: REITER KRISZTINA
Rendezőasszisztens-ügyelő: GRIBOVSZKY PÁL

Rendező: BALIKÓ TAMÁS

Premier: 2011. január 28. - Miskolci Nemzeti Színház, Játékszín - 19 óra
JEGYVÁSÁRLÁS  és további előadás időpontok >>>

A Hat hét hat tánc című előadás Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével és az Orlai Produkciós Irodával kötött megállapodás alapján kerül színre


hat_het_plakat_web

Fotók: Bócsi Krisztián
Plakát: Lates Tamás
forrás: Miskolci Nemzeti Színház