Krisztus arcának fogalma botrányt kavart Párizsban

Castellucci olasz rendező legújabb előadása sikert aratott Németországban, Norvégiában, Angliában, Spanyolországban, Oroszországban, Hollandiában, Görögországban, Svájcban, Lengyelországban, sőt Avignonban is, bár minden kétséget kizáróan nagyon megosztotta a nézőket. Októberben a Théâtre de la Ville-ben (Párizs) azonban kisebb botrányt kavart a produkció.

action

 

A színpad mélyén egy hatalmas kifeszített vászonról Krisztus arca nézi a közönséget. Antonello de Messine 15. századi Salvator Mundi című festményének részlete ez. Castelluccira nem annyira jellemző, meglepően realista díszlet látható: egy luxus lakás bútorai, a szalonban egy ágy, egy kisasztal. Egy öregember látható a színen, alakja szinte eltörpül a Krisztus arc előtt, a hatalmas színpadon, majd megjelenik egy öltönyös, nyakkendős fiatalember. Az apa dizentériában szenved, fia mielőtt a külvilágba indulna, tisztába rakja, eleinte szeretettel, türelemmel, majd egyre csüggedtebben, ingerültebben, dühösebben. Az apa szégyenkezik, elsírja magát, mint egy kisgyerek, bocsánatot kér. A bűz meg egyre tejed, facsarja a nézők orrát.

 

castellucci_klaus_lefebvre

 

Majd hirtelen váltás: Krisztus arca egy pillanatra eltűnik, majd újra megjelenik, a színpadra pedig beözönlik legalább egy tucatnyi gyerek, kezükben játék gránátok, amelyeket Krisztus arcába vágnak. A vászon azonban sértetlen, sérthetetlen marad. Külső támadás nem rongálhatja, csak belülről bomlasztja romeo_castellucci_2_0valami. A belülről jövő ütések, vágások hatására deformálódni kezd az Arc, mintha egy láthatatlan kéz kés döfne belé, és a képet sárgás-vöröses folyadék borítja be teljesen. A kép szétmállik, s mögüle előbújik az írás: „(Nem) Te vagy az én pásztorom".

 

Az 55 perces előadás senkit nem hagy hidegen. A párizsi előadást azonban majdnem teljesen lehetetlenné tették azok a csoportok, amelyek a keresztény hit nevében követelték a vendégjáték betiltását. A Théatre de la Ville a vendégjátékot megelőző hetekben több fenyegetést kapott, ezért az igazgató a rendőrség segítségét kérte, hogy biztosítsák a rendet. Erre valóban szükség is volt, mert szélsőséges csoportok könny- és bűzbombákat dobáltak, az első előadás előtt, október 20-án bereteszelték a színház bejáratát, majd néhányan felmentek a színpadra, és félbeszakították az előadást. A rendőrök kivezették őket, a játék pedig folytatódott. A színház igazgatója, Demarcy-Mota nyílt levélben köszönte meg a közönség türelmét és megértését.

Castellucci darabját október 30-ig játsszák Párizsban.

Tartalmi partnerünk: ITI Magyar Központ

 

Kapcsolódó cikk:

OSTROMÁLLAPOTBA KERÜLT A THÉÂTRE DE LA VILLE

Párizsban keresztény fundamentalisták tiltakoznak