Politikai bábszínház érkezik a Trafóba

Kínai politikai bábszínházat láthat a közönség Budapesten két estén át a Trafó - Kortárs Művészetek Házában: Jeung Faj (Yeung Fai) Hand Stories című előadását pénteken és szombaton tűzik műsorra.

A tradicionális bábszínházat gyakran élesen elválasztják a kortárs bábművészettől – ez az előadás (a Hand Stories) pontosan azt mutatja meg, hogy az ősi technikák folyamatos változásban vannak… Így tanultam én magam is a báb művészetét, ezt tapasztaltam meg és bízom benne, hogy ezt adhatom tovább egy új generációnak.” (Yeung Fai)

yeung

Az 1964-ben Kínában született Yeung Faï a családjában immár az ötödik olyan generáció tagja, aki hagyományos kínai bábművészettel foglalkozik. Négy éves korától tanulta a mesterséget apjától, akinek a kulturális forradalom megváltoztatta az életét. Yeung Faï ma Hongkongban él, fáradhatatlanul gyakorolja mesterségét és az egyik legjelentősebb bábkészítő-művész Kínában.
Yeung Faï az elmúlt években számos filmben és színházi előadásban dolgozott, tanította a Zhanzou School of Puppetry hallgatóit, megalapította a saját társulatát és természetesen bejárta a világot különlegesen szép előadásaival;  rendszeresen mutatja be műveit például Franciaországban.
Scenes of Peking Opera című egyszemélyes produkciójával közel húsz éven át turnézott világszerte Ázsiától Amerikán át Európáig – Yeung Faï pontosan e turnésorozat során ébredt rá, hogy beszélnie kell saját történtéről, saját élményeiről, emlékeiről, amely egyúttal természetesen a kínai bábművészet története is egy egészen intim, személyes nézőpontból.
A 2011 elején bemutatott Hand Stories ugyanis arról számol be, hogyan tartóztatták le Yeung Faï apját a kulturális forradalom idején, hogyan kiáltották ki a rendszer elárulójának, hiszen a forradalom lelkes hívei semmire sem tartották azt a művészi hagyományt, amit követett. Yeung Faï apja nem élte túl a börtönt… Ennek a megrázó és fontos élménynek a feldolgozása az előadás, amely gyönyörűen ötvözi a politikai tartalmat a minden korosztály számára lenyűgöző formával és technikával. Ez a sajátos rétegzettség az előadás egyik legmegkapóbb tulajdonsága: a kézzel készített, színes-szépséges, tökéletesen kidolgozott, apró, emberarcú bábokat, vagy éppen a fekete pikkelyekkel borított sárkány figuráját tátott szájjal figyelik a legkisebbek, míg a történelmi háttér, a családi történet kultúrpolitikai vonatkozásai mélyen elgondolkodtatják a felnőtt közönséget.

Szombaton a Hand Stories előadása előtt 18:30-tól Balázs Zoltán színész-rendező, a Maladype Társulat művészeti vezetője beszél báb és színház kapcsolatáról a Trafó Kávézóban.

Forrás: Trafó