Féktelen szenvedéllyel jön - Don Giovanni az Operaházban

Az Operaház eddigi történetében nyolcféle Don Giovanni-előadást kínált közönségének. A 2011-es bemutatót az olasz színházi élet doyenje, a veronai születésű Gianfranco de Bosio rendezi.

don5

Az alkotókról:

Gianfranco de Bosio filmrendezőként is ismert szakembernek számít és Verdi, illetve Wagner operáinak színrevitelével, továbbá a Veronai Aréna művészeti vezetésével komoly hatást gyakorolt a zenés színház játékkultúrájára. A díszletet és a jelmezeket a nemzetközi szakmában "a jelmezek királynője" néven ismert Nanà Cecchi tervezte, aki mesterének mondhatja többek között a híres Viscontit is. A filmes szakmában is nemzetközi elismertségnek örvend, dolgozott Bertoluccival, de hollywoodi szuperprodukciókba is hívják. Ő a jelmeztervezője többek között Az első lovag és a Sólyomasszony című filmeknek.

don1Sebestyén Miklós Masetto és Keszei Bori Zerlina szerepében

Alkotók a készületekről:

Nana Cecchi az Operaház produkciója kapcsán úgy nyilatkozott: miután kiderült, hogy a Teatro Olimpico köré épül az előadás, többször ellátogatott a vicenzai színházba, tanulmányozta, elemezte. "E tapasztalatok alapján valami újat hoztam létre, természetesen tiszteletben tartva az eredeti épület szépségét, stílusát, építészeti tisztaságát" - mondta. A Palladio-építmény homlokzatának majdnem élethű megvalósításán négy hónapon át dolgoztak az Operaház műtermei. A Don Giovanni díszletét harmincöt operaházi szakember gyártotta csapatmunkában: a szobrászok mellett díszletasztalosok, lakatosok és festőművészek vettek részt a munkában.

Egy sajtótájékoztató keretében, a rendező és a díszlettervező is rámutatott, hogy a példaszerűen elegáns és harmonikus látvány ellentétben áll a főhős, Don Giovanni féktelen szenvedélyével, mindenen és mindenkin átgázoló természetével, és ez megnöveli a történetben rejlő drámai feszültséget.

don2

A rendező a PRAE.hu-nak adott interjút:

PRAE.HU: Harmadszorra rendezi meg Mozart Don Giovanniját. Díszletét és jelmezeit ezúttal Nanà Cecchi tervezi. Mitől más ez a mostani, magyarországi produkció, mint az eddigiek?
Gianfranco de Bosio: Ezt az előadást Nanàval való találkozásunk határozza meg. Igaz, minden Don Giovanni rendezésemben a vicenzai színházépület, a Teatro Olimpico volt a kiindulási pont a színpadképhez. Az építmény tervezője, Palladio volt az első, aki létrehozta az 1580-as években az úgynevezett modern színházépületet, aminek a kiindulópontja az ókori görög, római színház. Most viszont Nanàval a közös elképzelésünk, hogy bár ismét ezt az épületet vesszük alapul, megformálásban közelebb hozzuk a mai kor ízléséhez. Viszontlátjuk tehát Palladio színházát, és ezt illesztjük bele térben, színben ebbe az Operaházba.

rendezoGianfranco De Bosio

PRAE.HU : Mit jelent ez az opera most, 2011-ben?
GdB: Ez nagyon nehéz kérdés. Don Giovanni figurája manapság sokkal élőbb, mint annak idején. Ellentmondásos személyiség, aki a pokolra kerül, de a végső pillanatban a legnagyobb méltóságot tanúsítja. Amikor felszólítják, hogy bánja meg vétkeit, ő akkor is erős, ellenáll, nemet mond. Bizonyos értelemben a szabad gondolkodás hősének tekinthető. És ez nagyon aktuális téma, sosem hal el, nemcsak Magyarországon, de Olaszországban, Amerikában és a többi földrészen sem. Az opera nagyszerűsége, hogy az emberiséget máig foglalkoztató központi gondolatot játékosan tárja elénk. (....)

PRAE.HU: És a nők? Szereti Donna Anna Don Ottaviót?
GdB: Szereti és gyűlöli. Don Ottaviót Donna Anna apja választotta vőlegénynek. A nőt pedig megrémíti az esküvő ténye. Don Ottaviónak nincs nagy szerepe ebben, egyszerűen megígérte az apának, hogy elveszi Annát. Mindketten gazdagok, jó házasság lesz.

PRAE.HU: Tehát érzelmekről egyáltalán nem is beszélhetünk?
GdB: Don Ottavio „érzelme” az ígérete, illetve a törvényesség, a tisztelet, talán egy kis szeretet is. Ugyanakkor nincs a nőre olyan hatással, mint a címszereplő. Amint Don Giovanni menekül előle, egy pillanatra elkapja Annát, és megcsókolja. És Anna sose felejti el ezt a csókot.

don3Kolonits Klára Donna Anna és Fried Péter a kormányzó szerepében

3 érdekesség a Don Giovanni kapcsán:

1. Mozart Don Giovannija az egyik legismertebb zenemű a világon, és a Don Juan legendáját feldolgozó művek közül a leghíresebb. Stílusa drama giocoso, azaz játékos dráma – vagyis nem valódi komédia, de nem is egyértelműen tragédia. Az eredeti változatban a színészek váltogattak a szavalatok és áriák közt, de a modern előadásokban a beszélt szöveg helyett a Mozart által komponált secco-recitativót használják.

2. A finálé, amelyben Don Giovanni elutasítja, hogy megbánja bűneit, lenyűgöző filozófiai és művészeti témát biztosított több írónak, köztük például George Bernard Shaw-nak. Shaw Ember és felsőbbrendű ember című művében kifigurázza az operát, külön említve Mozart zenéjét, melyet a Don Giovanni és a Commendatore végső jelenetéhez írt.

3. Lorenzo Da Ponte a darab szövegírója kalandos életű ember volt. A teológia tanáraként kezdte, majd egész sor mesterséggel próbálkozott: volt író, gyémántköszörűs, bankár. Mozarttal több közös művet alkottak. A zeneköltő halála után Da Ponténak nyoma veszett. New Yorkban bukkant fel, ahol éppen Mozart remekművét, a Don Giovannit adták elő. A premier napján toprongyos aggastyán kopogtatott be az opera címszereplőjéhez. A baritonista vendégül látta az öreg költőt, majd énekestársaival jutalomjátékot rendezett s Da Ponte az előadás jövedelméből tengette tovább öreg napjait. A költőt – akit pusztulásra ítélt a "hálás utókor" – egy művész nagylelkűsége mentette meg az éhhaláltól.

A Don Giovanni novemberi előadásaira valamennyi jegy elkelt. A decemberi előadásokra jegyek még korlátozott számban kaphatók. Az előadásokat Keri-Lynn Wilson helyett Kesselyák Gergely, és az eredetileg meghirdetett program szerint kitűzött karmester, Medveczky Ádám dirigálja.

don4

Előadások

2011. november 19. | szombat

2011. november 22. | kedd

2011. november 25. | péntek

2011. december 1. | csütörtök

2011. december 4. | vasárnap

2011. december 6. | kedd

2011. december 9. | péntek

2011. december 14. | szerda

2011. december 21. | szerda

Zeneszerző: Wolfgang Amadeus Mozart

Rendező: Gianfranco de Bosio

Díszlettervező: Nana Cecchi

Jelmeztervező: Nana Cecchi

Karmester: Kesselyák Gergely

Don Giovanni: Horváth Ádám

Donna Anna: Kolonits Klára

Don Ottavio: Dovlet Nurgeldiyev

Kormányzó: Fried Péter

Donna Elvira: Szabóki Tünde

Leporello: Bretz Gábor

Masetto: Sebestyén Miklós

Zerlina: Keszei Bori