Világsztár vendégeskedik az Operában

Igazi világsztár lép fel hétfőn a Magyar Állami Operaházban, Juan Diego Flórez, korunk egyik legkeresettebb énekese első budapesti fellépésén Cimarosa, Rossini, Donizetti, Verdi operáiból ad elő részleteket - hangzott el a perui tenor hangversenyét beharangozó vasárnapi budapesti sajtótájékoztatón.

Az est karmestere Alessandro Vitiello olasz dirigens.

Egy tenor, aki rakétasebességgel emelkedik

Mint Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház kormánybiztosa kiemelte, Budapest vendége egy olyan tenor, aki rakétasebességgel emelkedik pályáján. Az áriaestre már hetekkel ezelőtt elkelt minden jegy, hazai rajongóin kívül Flórez számos külföldi csodálója is "utána jött" a magyar fővárosba.
"A koncertet övező közönség- és médiaérdeklődés bizonyítja, hogy a 'régi nagyok' kizárólagos elismerése után Magyarországon végre újjáéledt a jelen és a jövő nemzetközi operasztárjai iránti érdeklődés. Budapest kíváncsi a bel canto éneklésre" - hangsúlyozta a kormánybiztos. Hozzátette, ennek jegyében az Operaház "nem egyszerű körülmények között" hívta meg májusban Renée Fleminget, novemberben pedig Juan Diego Flórezt. "Ezt a tendenciát folytatni szeretnénk" - hangsúlyozta Ókovács Szilveszter.


 juan2  

 

Szimbolikus repertoárral érkezik

Juan Diego Flórez, aki első ízben lép fel Budapesten, bevezetőjében kiemelte, hogy repertoárjának legszebb, "legszimbolikusabb" darabjait adja elő a Magyar Operaházban.  "Fontos, hogy amikor bemutatkozik az ember, szimbolikus repertoárral lépjen a közönség elé, olyannal, amely személyes is" - fogalmazott az énekes, aki számára öröm, hogy egy ilyen nagy presztízsű színházban léphet fel. "A régi színházaknak csodálatos az akusztikája, itt a hang jobban érvényesül, sokkal teltebb és fényesebb. Ez nem mindig mondható el az új színházakról" - magyarázta a perui tenor, aki arról is beszélt, hogy évente egy új operát tanul meg - 2008-ban Verdi Rigolettóját vette fel repertoárjára, két éve Glück Orfeusz és Euridiké című művét, most pedig Bizet Gyöngyhalászok című operája következik. "A könnyű, hajlékony hangra kihegyezett operákat választom, lírai tenor vagyok, és figyelembe veszem hangom korlátait is" - mondta az énekes.

Sokan Pavarotti örökösének nevezik
Juan Diego Flórez, akit sokan Pavarotti örökösének neveznek, felidézte pályafutásának kezdeteit. Az énekes nemzetközi karrierjét egy szinte mesébe illő véletlennek köszönheti: huszonhárom évesen, 1996-ban a pesarói Rossini Operafesztiválon az utolsó pillanatban ugrott be a megbetegedett Bruce Ford amerikai tenor helyére a Matilde di Shabran című Rossini-opera főszerepére. A kottát is akkor látta először, amikor az operafesztivál művészeti igazgatójával, Luigi Ferrarival ebédelt, mindössze néhány napja volt, hogy megtanulja a szerepet, és rövid idő alatt kellett megtanulnia a színpadi mozgást is. "Első alkalommal énekeltem végig profi énekesként egy operát" - emlékezett vissza Juan Diego Flórez.


 juan

 

A beugrás óriási siker volt és a fiatal énekes még abban az évben debütált a milánói Scalában. "Óriási szerencse ért huszonhárom évesen, szinte gyerekfejjel, fel sem fogtam" - jegyezte meg az énekes.  Azóta olyan operaházak versengenek érte, mint a New York-i Metropolitan, a milánói Scala, a londoni Covent Garden, a barcelonai Liceu és a bécsi Staatsoper, a dalszínházak és koncertszínpadok legnagyobb dirigenseivel, James Levine-nal, Gustavo Dudammellel, Roberto Abbadóval dolgozik együtt rendszeresen.
A szintén nemzetközi elismertségnek örvendő Alessandro Vitiello már számtalanszor dolgozott együtt Juan Diego Flórezzel, szinte együtt indult a pályájuk és személyes barátság is összeköti őket. A karmester elmondta, hogy egyszer régen már vezényelt Budapesten, és akkor is lenyűgözte a magyar közönség kultúra iránti nyitottsága, az hogy semmit nem kellett nekik "túlmagyarázni", értették és szerették a zenei élményt, amely a színpadról áradt feléjük. Vitiello az Operaház zenekaráról is elismerően nyilatkozott, az esten ők kísérik majd Juan Diego Flórezt.