Rettenetes a kísértés a jóra! - A kaukázusi krétakör az Operettszínházban

Bertold Brecht műve, A kaukázusi krétakör Paul Dessau zenéjével, Somogyi Szilárd rendezésében debütál a Budapesti Operettszínház Raktárszínházában december 2-án.

Mert nem vállal senki más, Én vállallak most már, Hisz más erre úgyse kész, Mert sötéthól fagyba mész,
Rám kell fanyalodjál. Mert soká cipeltelek, Noha lábam vérzett, Mert túl drága volt a tej,
Könnyű munka volt Megszeretni téged. Gyolcs ingecskéd eldobom, Adok rád egy rongyot, Megkeresztel, megtisztít Ez a gleccservíz itt. (Gruse dala)

Darabtörténet

Az 1945-ben elkészült darabban Brecht az ótestamentumi salamoni ítélet és a régi kínai krétakör-mese motívumait alakítja saját képére. A történet a régi Grúziában játszódik, ahol polgárháború dúl. Gruse konyhalány nem tudja megtenni, hogy az üldözők kénye-kedvére hagyja a lefejezett kormányzó kisfiát, akit menekülő anyja egyszerűen ottfelejtett a földön. A szerelmet is feláldozva magával viszi, gondoskodik róla, gyerekévé fogadja. A lázadás leverése után visszatér a kormányzóné, és visszaköveteli a fiút. A per a falusi írnokból bíróvá emelkedett Acdak elé kerül, aki próbára teszi a peres feleket: krétával kört rajzoltat a földre, abba állítja a gyereket. Az az igazi anyja, akinek elég ereje lesz, hogy a körből a maga oldalára rántsa...
Kalandos-fordulatos történetet, már-már krimit írt tehát Brecht, de a mű nem nélkülözi a szellemességet, a helyzetkomikumot, politikai szatíra is egyben, megannyi lélektani drámával, az emberi létezés és gyarlóságaink alapvető kérdéseivel.

Hegedüs Géza a darabról

"Példázat? Az is. Társadalom- és lélekábrázolás? Az is. Gyönyörködtető mesejáték'? Az is. Talán még több kérdést is lehetne feladni és mindegyikre ezt felelhetnénk: az is. De hát Bertolt Brecht egész életművéről megkérdezhetnénk, milyen is. És akárhány választ találnánk, az mind azt jelentené: az is".

kaukazusiAz Énekes szerepében Szabó P. Szilveszter: "Rettenetes a kísértés a jóra!"

Brechtről

- "Materialista vagyok, haver és proletár, és konzervatív anarchista, és nem a sajtónak írok, hanem neked meg nekem, meg a japánoknak... Torkig vagyok az Újjal. Nekifogok a munkának az Egészen Régivel, az Ezerszer Kipróbálttal, és azt csinálok, amit akarok" - a húszéves Brecht programadó nyilatkozata, az elsõ világháború utolsó évében, 1918-ban. A barátja után küldte, egyenesen a lövészárokba. (Õ maga szanitéc szolgálattal védte ki, hogy a frontra küldjék. Semmiképp nem szeretett volna hõs lenni.)

A barát, Caspar Neher, a kiváló díszlettervező, Brecht augsburgi földije, "testvére a művészetben", alkotótársa színházi elképzeléseinek kivitelezésében. Hű tagja a szülővárosi kompániának, melynek vezéralakja a korlátlan tekintélyű középiskolás költőfejedelem, aki irodalmi tanácsokat oszt és fogad, munkára buzdítja híveit és inspirációt merít belőlük. E körben adta elő Brecht gitárral kísért balladáit és songjait - költő, zeneszerző, előadó egy személyben. A leendő színházi ember próbálgatta közegteremtő erejét és társulatszervező képességét. Az új, amellyel oly csömörletesen eltelt: a német expresszionista dráma. Vérig bosszantja fülledt szimbolikájával, sápadt és testetlen szellemieskedésével. Szerinte mindez sorvatag, dagályos, felfuvalkodott. Dühében írta meg első darabját is, a Baalt, egy akkoriban megjelent dramatizált költőéletrajz ellendrámájaként*. Mindkét darab főalakja a zseniális költő-hobó. Csakhogy míg az eredetit érzelgős idealizmus veszi körül, addig Brecht költője arcátlan vigyorral szemen köpi a társadalmat. A különös művet majd szétveti a fiatal Brecht zabolátlan költői ereje.

Az ifjú titán becsvágya is féktelen. Az új kor új színházát kívánja létrehozni - és semmi kevesebbet. Gondolkodásra késztető népszínházat akar teremteni, amely a teljes színház valamennyi színpadi eszközével él. Az úgynevezett Új avítt és ásatag, ezért visszanyúl az "Egészen Régihez", az "Ezerszer Kipróbálthoz". A nagy újító csak a kortársi színháztól akart élesen elhatárolódni. Egyébként készségesen vallotta magát hajdanvolt színházi formák örökösének. (A szerves művészeti újítás nem lombikbébi; az idő méhében fogan és van őse.) A kórust az antik görög tragédiából vette át, a feliratokat a középkori misztériumjátékokból. Bőségesen válogatott a vásári színjátszás és a cirkuszi porond dús hagyatékából, felhasználta a bohóctréfa fogásait, merített az osztrák és bajor népi művészetből. És rátalált az ősi keleti színház elidegenítő technikájára. (Honti Katalin írását a Criticai Lapokban olvashatják.)

kaukazusi2

Az előadásról
Paul Dessau zenéjével igazi, kísérletező zenés színházi produkció készül, méghozzá különleges szereposztásban, hisz' ezúttal szubrett és prózai színész, operaénekes és musicalsztár is színpadra lép Brecht művében.
A produkció a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen mesterképzésben résztvevő Nádasdy Kálmán-díjas fiatal alkotó, Somogyi Szilárd diploma-vizsgaelőadása is egyben. "A kaukázusi krétakör rendezésével szeretném kicsit felidézni-megidézni gimnáziumi éveim alatt Bácskai Miska bácsitól tanultakat, aki a legendás szentesi drámatagozat alapítója volt, és sajnos ma már nem lehet közöttünk. Valahol bennem az ő emlékének is szól ez az előadás…" - mondja Somogyi Szilárd.

kaukazusi3

Szabó P. Szilveszter és Peller Anna

A KAUKÁZUSI KRÉTAKÖR

Gruse: Peller Anna, Szendy Szilvi

Énekes: Szabó P. Szilveszter

Natela Abasvili: Náray Erika

Acdak: Faragó András

Szimon Csacsava: Makranczi Zalán, Boncsér Gergely

Hájas herceg: Jantyik Csaba

Kövér komorna, Parasztasszony, Anyós, Rokkant: Nádasi Veronika

Adjutáns, Zenész, Első vértes, Paraszt, Muzsikus: Pirgel Dávid

Zsaroló és más szerepek: Czigány Judit

Első ügyvéd és más szerepek: Kocsis Dénes

Második ügyvéd és más szerepek: Angler Balázs

Georgi Abasvili és más szerepek: Ambruzs Ádám

Sauva és más szerepek: Zádori Szilárd

Ludovika és más szerepek: Simon Boglárka

Karmester-zenei vezető Balassa Krisztián

Karmester Bolba Tamás

Rendezőasszisztens Angyal Márta

Díszlet- és jelmeztervező Gyarmathy Ágnes

Rendező Somogyi Szilárd

Helyszín:Raktárszínház

Bemutató:2011. december 2.

Előadások és jegyvásárlás:

2011. 12. 02. 19:30

2011. 12. 03. 19:30

2011. 12. 04. 15:00

2011. 12. 11. 19:30

2012. 01. 17. 19:30

2012. 01. 18. 19:30

2012. 02. 11. 19:30

2012. 02. 12. 15:00

2012. 02. 13. 19:30