Egy óra tizennyolc perc a Trafóban

A Kortárs Drámafesztivál programjának keretében az utolsó nemzetközi előadás látható december 2-án és 3-án a Trafóban. Az orosz Teatr.doc Egy óra tizennyolc perc című előadása megtörtént esetet dolgoz fel.

„Az előadás Magnyickij «ügyét» nem ismerteti meg a maga borzalmas, kísérteties részleteiben, csak tragikus halálának körülményeit idézi fel. Ugyanakkor szinte vádirat is: az államgépezet ellen. Hiszen bármilyen bűnt követett is el valaki, egy csésze forró vizet senkitől nem lehet megtagadni. Az egy csésze forró víz teszi az előadást igazi orosz színházzá, amely túllép a jelen kriminálkapitalizmusán, az emberjogi harcokon, és az örök kérdéseket tűzi zászlajára.”(Tompa Andrea: Hátra sem fordul, www.szinhaz.net)

Az előadásról

Az előadást 2011-ben Arany Maszk díjra jelölték, és poznani, helsinkii, szentpétervári vendégjátéka után a KDF-en szerepel először Magyarországon.

A Teatr.doc az orosz rendszert bírálja, ellene lázad és lázít, miközben olyan tabutémákat dolgoz fel, mint például az igazságszolgáltatás és a politika összefonódása. Az Egy óra tizennyolc (perc) című előadás is egy ilyen esetet tár fel.

2009 novemberében, Moszkva egyik leghírhedtebb börtönében, hirtelen meghalt Szergej Magnyickij, egy 37 éves jogász. Magnyickij az egykori legnagyobb külföldi orosz befektető cég, a Hermitage Capital jogi képviselője volt, aki a cége elleni adócsalás vádjával indított támadásra akart fényt deríteni. Az orosz hatóság azonnal letartóztatta. Egy évig ült börtönben, anélkül hogy vádat emeltek volna ellene. A szigorított bánásmód Magnyickijt súlyosan megbetegítette, de hiába kért bármiféle segítséget. Az utolsó egy óra tizennyolc percében magára hagyva, összegörnyedve feküdt a földön, és nem segített rajta senki.

Az Egy óra tizennyolc (perc) Magnyickij tragikus halálának körülményeit idézi fel úgy, hogy közben megszólaltatja azokat, akik ebben bűnrészesek voltak. Bírókat, orvosokat, jogászokat sorakoztat fel, és eredeti nevükön nevezi őket, valamint felhasználja a jogász börtön-naplóit, leveleit, szemtanúk vallomásait, és hivatalos szervek beszámolóit is.

Az előadás második részében az alkotók párbeszédet kezdeményeznek a feldolgozott esetről Sz. Bíró Zoltán színháztörténész, és Tompa Andrea kritikus bevonásával.

ugarov

Mihail Ugarov (forrás: litera.hu)

Ugarovról

Mihail Ugarov a kortárs orosz színház nagy tehetségű író-rendezője, az első orosz dokumentarista színház megalapítója és művészeti vezetője, valamint a Drámaírói és Rendezői Központ művészeti vezetője is egyben, 1956-ban született Arhangelszkben. Dramaturg szakot végzett a moszkvai Gorkij Irodalmi Intézetben, drámaíróként vált ismertté 2000-ben írt darabjával, az Ilja Iljics halálával (Oblom-off).

Oroszországban az új drámaíró-generáció vagy nem talált kortárs rendezőt darabjai színrevitelére, vagy a rendezők úgy vitték színre a darabokat, hogy azokat saját igényükre „szabták”. M. Ugarov és felesége, Jelena Gremina egy új független színházat alapítottak 2000-ben, a Teatr.doc-ot, lehetőséget kínálva a fiatal drámaíróknak, hogy „saját szavaikkal” juttathassák el mondanivalójukat a nézőkhöz, és hogy legyőzzék a rendező egyeduralmát. 2002-ben Ivan Vyrypaev Oxygen című darabjával hívták fel magukra a figyelmet világszerte.

7_Rakhimova_Diana

Teatr.doc (RU)

Egy óra tizennyolc (perc)

(Час восемнадцать)

90 perc, szünet nélkül, orosz nyelven, magyar nyelvű feliratozással

december 2. és 3. 20:00, Trafó Kortárs Művészetek Háza

Jegyek: (+36-1) 215 1600, jegy@trafo.hu, trafo.jegy.hu

Szereplők: Anasztaszija Patlaj, Alekszej Krizsevszkij, Alekszej Zsirjakov, Ruszlan Malikov, Alekszandra Rebenok, Anna Kotova, Aszkold Kurov, Alekszej Maszlodudov, Olga Lisak

Dokumentumok, kutatómunka: Jekatyerina Bondarenko, Anasztaszija Patlaj, Zoszja Rodkevics

Színpadi szöveg: Jelena Gremina
Társrendező: Alekszej Zsirjakov, Georg Genoux
Rendező: Mihail Ugarov