Múzeumszínház - Milorad Krstic és a Forte Társulat a Műcsarnokban

A 20. századot helyezi virtuális boncasztalra Milorad Krstic Das Anatomische Theater című, a Műcsarnokban hétfőtől látható kiállítása, amelyhez kapcsolódva a hazánkban élő szlovén képzőművész és a Forte Társulat különleges "múzeumszínházat" hozott létre; a Ruben Brandt című előadásnak vasárnaptól január 8-ig kilenc alkalommal ad otthont a budapesti kiállítóhely.

"Egyetlen múzeum, galéria vagy magángyűjtemény sem érezheti magát biztonságba, amióta Ruben Brandt is beszállt a műgyűjtésbe. Brandt nem licitál, nem vásárol, inkább rabol - az Interpol tehetetlen, a ruhatárosok rettegnek, a sajtó világszenzációról beszél, egyedül Mike Kowalski, a magándetektív nem tért még ki a hitéből. A képzőművész Milorad Krstić és a rendező-koreográfus Horváth Csaba közös vállalkozása minimum triplafenekű produkciót ígér: gengsztersztorit, tárlatvezetést, társadalomkritikát". (Magyar Narancs)

muzeumszinhaz

"Tizenhat éve olvastam egy könyvet a weimari köztársaság korának művészeti életéről. Ez az időszak volt az európai történelem egyik legérdekesebb periódusa: soha ilyen termékeny kölcsönhatás nem állt fenn művészet és politika között" - szólt művészeti projektjének kiindulópontjáról a kiállítás szombat esti sajtóbejárásán Milorad Krstic. Mint elmondta, a végleges címre 1995-ben Uppsalában talált rá egy háromszáz éves "anatómiai színházban", azaz amfiteátrumszerű orvosi előadóteremben, közepén boncasztallal. "Én is ilyen hidegvérrel, mint egy bűnügyi orvosszakértő kívánom vizsgálni a 20. századot, egyfajta boncasztalra téve azt" - jegyezte meg a művész.

Pistolj_hand_atm
Milorad Krstic arról is beszélt, hogy folyamatos projektjéből az évek alatt sok száz rajz született, ezekből mintegy 160 látható a Műcsarnok három termének falain, további 60-70 képernyőn; a kiállításban helyet kapott továbbá egy interaktív CD-ROM is. Az első teremben két, egész falat betöltő rajzzal találkozhat a látogató: az egyik El Liszickij Vörös ékkel zúzd szét a fehéreket! című 1919-es absztrakt plakátjának figurális parafrázisa, míg szemben egy vörös csillag kioperálása idézi fel az ötvenes évek Amerikájának McCarthy-féle kommunistaellenes vizsgálatait, majd a Das Anatomische Theater kisebb méretű rajzain felbukkan a 20. század politikájának és művészetének számos fordulópontja a római meneteléstől Eizenstein Patyomkin páncélosának nyugati betiltásán és a berlini fal felhúzásán át a délszláv háborúig.

Horváth Csaba rendező-koreográfus, a Forte Társulat vezetője a sajtótájékoztatón felidézte, egy éve kezdtek dolgozni Milorad Krticcsel a kiállításhoz kapcsolódó különleges előadáson. A Ruben Brandt - Egy műgyűjtő csoportos portréja című "múzeumszínházi" előadás története szerint a címszereplő elképesztő műkincseit a világ legnevezetesebb múzeumainak, galériáinak és magángyűjteményeinek kirablásával szerzi, miközben egyáltalán nem a meggazdagodás vágya vezérli. Mike Kowalski magándetektív azonban megszállottan szeretné megoldani a rejtélyt: mi vitte rá Ruben Brandtot saját műgyűjteményének létrehozására. Horváth Csaba kiemelte: a produkcióban tánc, zene és képzőművészet azonos súllyal van jelen, és a történet a Műcsarnok első három termében látható kiállításhoz is szorosan kapcsolódik.


A Ruben Brandt szereplői Andrássy Máté, Blaskó Borbála, Horváth Csaba, Kádas József, Sipos Vera, Vati Tamás és Csere Zoltán. A díszlet Milorad Krstic, a jelmezek Benedek Mari, a hang pedig Kondás Zoltán munkája. Milorad Krstic kiállítása január 8-ig látogatható a Műcsarnokban; a Ruben Brandt előadásainak időpontjai megtalálhatók a www.mucsarnok.hu honlapon.