Mi lesz a Thália sorsa? - Sajtótájékoztatót tartott Bereményi Géza

Miután kedden kiderült, hogy a Thália Színház és a Mikroszkóp Színpad ügyvezetőjének Bereményi Géza, Kossuth-díjas művészt nevezi ki Tarlós István, Budapest főpolgármestere, a vezetőség sajtótájékoztatót tartott. Erről olvashatnak beszámolót. Hamarosan a pályázatot is megjelentetjük.

„Úgy gondolom, a színház akkor tölti be hivatását, ha életteljes, hogy saját korához közvetlenül szól, ha magához hívja a kortársakat és otthont biztosít a rólunk szóló, minket aktuálisan megszólító klasszikus irodalomnak. Az általam elképzelt Színház nem kulturális múzeum lenne, hanem a való élettel állandó kölcsönhatásban működő, élő organizmus, a társadalmi lét egyik valóságos eleme”. (Bereményi Géza)

 

Az eseményen nem csak a sajtó képviselői, hanem érdeklődő nézők is megjelentek. "Marikám, te jó melegen öltöztél, pedig nem az utcán tartják” – mondta egy vendég. Mire a „manapság már nem lehet tudni” válasz érkezett. Ezután Litkai Gergely házigazda, a Mikroszkóp Színpad leendő művészeti vezetője "megnyitotta a délelőttöt”, mondván nehéz egy sajtótájékoztató dramaturgiájával elbánni, de megpróbálják. Elsőként bemutatta a résztvevőket, Bereményi Géza ügyvezető igazgatót, és Kálomista Gábort, aki menedzserigazgatóként fog dolgozni - ami, mint megtudtuk, körülbelül olyan, mint a bacon szalonna. Ezt nem csak Litkai, hanem Kálomista is megerősítette, aki a vezetőségben harmonikus együttműködést jósolt. Azt is elmondta, nagyon szereti a színházat. „Majdnem hasonló szakmában dolgozom, a filmes területen is produkciókat hozunk létre, tehát ugyanúgy megmérettetünk a közönség előtt” – tette hozzá.

beremenyi

Bereményi Géza felidézte, a zalaegerszegi színházban töltött 9 évét, és azt, hogy több műfajban dogozik. Külön szerencséjének nevezte, hogy most nyert egy pályázaton, mivel a Thália befogadószínház, ugyanakkor saját produkciókat is létrehozhat. Úgy vélte, a két színház működtetésében a kapcsolatait alkalmazni tudja majd. „Figyelemmel fogjuk kísérni a vidéki, illetve határontúli produkciókat, nem csak befogadó színház, hanem bizonyos mértékig megrendelők is szeretnénk lenni” - fogalmazott. Arról is szó esett, hogy a vidéki és független színházakkal együttműködésben létrehozott produkciókkal a pályázatban kifejtett ifjúsági terv szándéka kapcsolódni a Nemzeti Alap Tantervhez, például egyes klasszikusokból készült adaptációkkal.

Bereményi Géza arról is beszámolt, hogy a befogadott és a koprodukcióban létrejövő előadások mellett a Thália évadonként 3-4 saját produkciója alkalmat ad arra, hogy társulatokhoz nem kötődő színészeket is meghívjon. A színházi struktúra változásával a szabadúszó színművészek száma egyre csak nőni fog. Ezért a Thália Színház televíziós produkciók bemutatására is készül, növelve ezáltal a képernyőre kerülő színészek ismertségét, valamint a Thália előadásainak vonzerejét.

A Kálomista Gáborral való együttműködésről is szólt: „Mi már dolgoztunk együtt színházi műfajban is, tudom, hogy Gábor olyasvalaki, aki meg tudja teremteni a szükséges anyagi körülményeket a munkánkhoz, és közben szabadon hagy engem dolgozni” – fejtette ki Bereményi Géza.

Arról is beszámolt, hogy a négy játszóhelyet irányító közös menedzsment kisebb lesz, mint a jelenleg két külön szervezetben működő társaságok. A vezetést Csécs Tamás gazdasági igazgatóként, Herczeg Tamás pedig operatív igazgatóként fogja segíteni. A Mikroszkóp Színpad művészeti vezetője pedig Litkai Gergely lesz.

„Én 17 éves korom óta veszek részt a kabaréműfajban. Azt hiszem, sokmindent siekrült megváltoztatni Magyarországon a humorral kapcsolatban, például a dumaszínház hatására” – magyarázta Litkai Gergely. „Sokáig azt gondoltam, nem szeretnék a Mikroszkópon dolgozni, mert nem láttam benne perspektívát. De így, hogy komplett egységként kezelhető a Tháliával, elkezdett foglalkoztatni” – közölte a leendő művészeti vezető, aki elmondta, hogy nem szeretne stand-up színházat varászolni a Mikroszkópból, megőrizné a kabaré hagyományait és egyben a megújításra is törekedne. Erre példaként említette a TÁP Színház Paravarieté című produkcióját, és Pintér Béláék előadásait. „Nem azt mondom, hogy Pintérék fognak fellépni a Mikroszkópon, de az a humor, amit ők képviselnek nálunk is megjelenhet”- tette hozzá.

A Mikroszkóp repertoárján klasszikus kabaré-előadások és befogadott produkciók fognak szerepelni. A műsor egy részét a folyamatosan változó, aktualitásokra is reagáló előadások alkotják, más részüket a tematikus, egy előadó vagy egy központi téma köré szerveződő produkciók. Televíziós együttműködések keretében tervezik a Rádiókabaré, Van képünk hozzá című műsorok felvételét a színházban. „Ez a közreműködők körét is meghatározza, a kabaréműfajból már ismert arcokat szeretnénk bemutatni” – fogalmazott Litkai.

A Mikroszkóp a színházi szezon végén országos, a humor műfaj előadásaiból válogató fesztivált rendezne. A fesztiválban együttműködő partnerként a Dumaszínház színesítené a palettát, nemzetközi előadókkal, speciális alkalmi és improvizációs előadásokkal. Az esemény idejére a Mikroszkóp mellett a Tháliát és stúdióit, valamint a Dumaszínház helyszíneit is egységesen a humorfesztivál foglalná el, egy kicsit az edinborough-i Fringe fesztiválhoz hasonlatosan.

A fesztivál záróakkordja egy díjátadó gála lenne, ahol az adott évben legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtó humoristát, színészt, színésznőt, rendezőt és előadást díjazzák, valamint átadják a humor műfajban kiemelkedő teljesítményt nyújtónak ítélt életműdíjat.

Céljuk a hazai alkotók, ismert színpadi szerzők és alternatív társulatok átcsábítása a kabaré műfajhoz, valamint a hazai szatíra, komédia és bohózat irodalom feltérképezése és a rejtett kincsek bemutatása.

Az átadás átvételről Bereményi Géza elmondta, elegánsnak ígérkezik, hiszen sok segítséget nyújtot hozzá a jelenlegi vezetőség. Arról, hogy fog-e rendezi elmondta, elképzelhető, hogy szerelmi alapon készít előadást, de a befogadószínházi jelleghez ragaszkodna.

A sajtótájékoztató után fotózásra és interjúzásra került sor. Bereményi Géza viccel próbálta oldani a hangulatot és azt fejtegette, miben is áll a színház vonzereje. „A színház erotikus, hiszen élő emberi testekkel dolgozik, míg a filmen az ember távolabb kerül a nézőtől” – mondta a frissen kinevezett igazató, akinek sokan kívántak szerencsét.

Tudósított: Tóth Berta / színház.hu