Újra Dzsesztetés a Katonában

Dzsessz, lazulás, vidámság, orfeum a Katona ifjú titánjaitól, Máté Gábor rendezésében, szilveszter előtt.

dzsesztetes

Mi az a Dzsesztetés?

2007 júniusában a Katona József Színház három előadás erejéig az A38 hajón vendégeskedett. A kifejezetten a hajóra készült Mi ez a hang? (Dzsesztetés) című produkció a katonás vállalkozó kedvű színészek zenei kísérleteinek összegzése. Talán a „Jam session” kifejezés tükrözi leghűségesebben a rendező, Máté Gábor szándékát. A fiatal művészek a jazz kialakulását és történetét idézik fel az előadásban, amelynek során Mohai Tamás zenei vezető segítségével elsősorban az 1920-as évek Amerikáját, s annak zenéjét idézik meg.

A Katona József Színház az A38 Hajó után több helyen is nagy sikerrel mutatta be a produkciót. Az említett három előadásról felvétel is készült, ami DVD formátumban látott napvilágot.

Kritikus szemmel

"Úgy tűnik, a Katona társulata (bevallottan) megirigyelte a honi félunderground kultúrpiacon portyázó Krétakör színészzenekart, ő is megalapította az övét, és egy afféle Buena Vistá-s, önvallomásos-dokumentarista keretben beszámol ifjú színészei zenei előmeneteléről. A két mester, Gabor Mate és Tamas Mohai irányításával se nem színház, se nem koncert, se nem werkfilm, ugyanakkor egyszerre mindhárom születik, attól függően, ki honnan közelíti meg a hangsúlyozottan nagy kihívást jelentő feladatot. A mentegetőzés nem marad el, elsőként a trombitás, Ervin Nagy siet tisztázni magát a vallatószékben, de később mindannyian fanyar humorral, jól adagolt (ön)iróniával magyarázzák a bizonyítványt: a hatás nem marad el, a közönség elnézően áll a zenei teljesítmény bizonytalanságaihoz és az időnként érezhető Z(abszem)-effekthez. A dzsessz szabályainak megfelelően mindenki megkapja a maga szólóját: Reka Pelsoczy csendes beletörődéssel vezet be minket a Rózsavölgyi Klarinétiskola 1-et rejtő pultjai közé, Bela Meszaros szerénykedve mutat rá a hétköznapok ritmusaira, Gergely Kocsis tökéletes fapofával bújik el Charlie Parker mögött, Judit Rezes színésznőként áll ki a színpadra,..." (Mi ez a hang? (Dzsesztetés) | - molnárzsófi - | Mancs)

dzseszteteskocsisrezes

"A dramaturgia laza és vázszerű: Szacsvay néhány mondattal fölvezeti a következő hangszert és a játszó személyt, aki aztán kis jelenetben számol be hangszeréhez fűződő kapcsolatáról. Érdekes, hogy ezek a direkte spontánnak és rögtönzésnek ható jelenetek többedszerre is mulatságosak – ebből aztán gyanút lehet fogni, hogy mégiscsak színházi előadásba ágyazott sessiont látunk, melynek rendezője, Máté Gábor hálás és alapos munkát végzett, amikor ebbe a bizonyos színházi keretbe foglalta Mohai Tamás zenei vezető sokkalta keményebb munkájának eredményét." (Csáki Judit, Revizor)

"Ma színházban voltunk Etussal. Zenei darab, a Katonában, ennyit tudtunk az előadásról. Hát le a kalappal a produkció előtt. Összeszedtek mindenkit, aki tud zenélni a társulatban, és igazi kétórás jazz-koncertet adnak, profin, informatívan, tele humorral". tucsokzene.blogspot.com

dzsesztetesadel

De most, koncert közben a színészek azt is eljátsszák, hogy mennyire suták, öniróniával arról is vallanak, hogy esetleg nem régen vettek kezükbe hangszert, a rendező kívánságára, és maguknak is temérdek kétségük volt, hogy mi fog ebből az egészből kisülni. Nagyzolnak, vagy éppen ügyetlenek. Nem akarják leplezni tétovaságaikat, de persze olyanok, mint a manézsban botladozó artista, aki végül megmutatja, hogy mekkora attrakcióra képes. Közben elnéző mosollyal figyelik egymást. Láthatóan igazi csapatot alkotnak. Örömzenét látunk, hallunk,... (Bóta Gábor, Magyar Hírlap)

dzsreka

19:00 - 21:00   Katona
Mi ez a hang? (Dzsesztetés)
Utolsó előadás Jegyvásárlás

Annak, aki még nézne videót a produkcióról.