Fordulópont - Varázshegy próbanapló 7. rész

Rendezőnk, Szikora János az elmúlt két napban emlékezőpróbát tartott, ami annyit jelent, hogy az eddigi jeleneteket mind felelevenítettük, újra és újra megismételtük. Egy emlékezőpróba azonban több fázisból áll. Először a rendelkező próbán kidolgozott alapkérdéseket tisztázzuk. A „járásokat” , az irányokat, a jelenet hosszúságát, a megszabott érzéseket, gondolatokat. Automatizálásuk segíti, hogy új elméletek szülessenek. Ehhez elengedhetetlen a biztos kiindulási alap. Ismét fordulóponthoz értünk.

1

Egy lépcsőfokkal közelebb kerültünk a készülő előadás mondanivalójához és a rendező elképzeléséhez. Itt változik meg a Rendelkező próba fogalma. Innentől kezdve, a „lerendelkezett” jelenetek, már nem alapzat funkciót tölt be, kiindulási pontot, hanem viszonyítási alapként használja a rendező és a színész is. 

2 Természetesen egy próbafolyamat alatt, ezek a szituációk, helyzetek, jeleneten belül folyamatosan változhatnak, de csak akkor, ha van kiindulási alap.
Az Emlékező próbán a folyamatosan változó helyzetek rögzítése a feladat.
3 Ami még érdekes lehet egy Emlékezőpróbán, az a színészek viszonya a karakterekhez. Alig kezdtük el a próbafolyamatot, de már most kezdenek körvonalazódni a karakterek. Érezhetően egyre hitelesebbek a színészek, a szöveghez való viszony is megváltozott, a színészek kezdik felfedezni magukban az alakításra váró figurát. Vákumként magukba szívják a karakter jellemvonásait és egészen egyszerűen szelektálnak azokból az emocionális érzésekből, amit a sajátjuknak éreznek, hogy a szerep a nézőtér szemével nézve a lehető legigazabb valójában szülessen meg.

4

A színészek már nem csak átélik a mondatokkal járó érzéseket, de hisznek is abban amit mondanak, így minden megnyilvánulásuk, reakciójuk teljesen őszinte, a saját érzéseikké válik. Ez egyetlen módszer, egyetlen nézőpont. A módszer arra,hogyan érik el ezt hitelességet a színészek, mindig kérdéses. Minden színész más technikával kerül közelebb a szerephez. Vagy kerül közel magához a szerepben (!) Ez csak egy példa volt a sok közül. De a folyamat akkor is érezhető és látványos lett a mai próbán.
5 Ziemßen, Castorp és Settembrini hármasa nyitotta és zárta a próbát.
Száraz Dénes, Schruff Milán és Almási Sándor játszott a színpadon.

Szerző és fotó: Sirkó Eszter

ujszinhaz_kituzo_CMYK