'A Trafó nem összetéveszthető' - Frenák Pál levele

Frenák Pál a Trafó pályázat kapcsán, a Színház.hu-n olvasható interjúkra kíván reagálni alábbi írásában. Az elismert koreográfus, társulatvezető nem ért egyet Bozsik Yvette állításával, miszerint Szabó György ízlésterrort érvényesítene az intézményben és úgy véli, amennyiben a Trafó profilját vesztve a "Magyar Kortárs Táncszínház címet veszi fel", úgy a jelenlegi profilnak buknia kell.

Kedves Kollégák !

Azonkívül, hogy én is úgy gondolom, Bozsik Yvette-nek vagy akár Horváth Csabának lehessen önálló színháza - ehhez nem hiszem, hogy
bárkinek is sok ellenvetése lenne - mint ahogy nekem sincs. Viszont nem hiszem, hogy jelen esetben az ő művészi képességeikről van szó, vagy annak bármiféle megkérdőjelezhetőségéről!

A fundamentális kérdés : ki mennyire van tisztában a Trafó jelenlegi profiljával, funkciójával. A Trafó, mint
 Kortárs Művészetek Háza vonult be a hazai és nemzetközi színházi szakma szférájába. Melynek Bozsik is,
Horváth Csaba is - úgy mint jómagam - csak része voltunk, hisz a színházi előadások,
koncertek, kiállítások adták meg együttvéve a Trafó jelenlegi
profilját! A Trafó sohasem volt kortárstánc-színház!
 Nem tudok egyetérteni azzal, hogy a Trafó vagy akár Szabó György bármiféle kultúrdiktátor lett volna, hiszen akkor, ezen az alapon, valamennyi színházi vezetőről ugyanez elmondható! Az, hogy egy színháznak van egy
 karizmatikus profilja / minőségi rendszere, az még nem összetévesztendő a
diktálással. Nem beszélve arról, hogy az alkotóknak tisztában kell
 lenniük azzal, milyen profilú darabokat készítenek; hol, melyik közönséghez
 szólnak inkább.

frenakpal

A Trafó nem összetéveszthető a MüPA vagy akár a
 Magyar Táncszínház profiljával/funkciójával! Még kevésbé az Operáéval. Ismerve a nemzetközi piacot, naiv dolog lenne azt is elhinni, hogy bárki is csupán azért vásárolna meg egy magyar produkciót, mert azt Szabó György szereti! Nem
kívánom érdemeit degradálni, de a magyar színházak, valamint a nemzetközi
színházak igazgatói is karizmatikus, önálló gondolkodással rendelkező lények, akik pontosan tudják milyen profilú darabokat mutatnak be, még akkor is, ha saját ízlésüktől sok esetben el is tér a meghívott darab, ami
nem téveszthető össze egy koprodukcióval, ahol a partnerek közösen
támogatnak egy művészi elképzelést! És együtt vállalják a rizikót!

A Trafó pályázatát volt szerencsém olvasni. Nehéz úgy véleményt alkotni, hogy a másik pályázatra nincs rálátásom, ami viszont kitűnik az ismert pályázatból, az az, hogy a Trafó, Kortárs Művészetek Háza szeretne maradni!
 Pályázatuk tartalmi megfogalmazása révén egy átfogó, a kortárs
alkotókat, műveket bemutató hely szándékozik lenni!
 Amennyiben ez lenne a másik pályázat törekvése is, amit nem tudunk... ellenben
nehezen tudom elképzelni, hogy két olyan koreográfus, akik aktívan vesznek
részt a mai magyar táncéletben, ugyanezt a célt tudnák maguk elé
vetíteni, úgy, hogy kellő disztanciával kezelhessék a saját karrierjüket!

Amennyiben a Trafó profilját vesztve a Magyar Kortárs Táncszínház címet veszi fel, úgy a Trafó jelenlegi profiljának buknia kell! És az, hogy mi lesz, még nem tudhattuk meg!  Azt meg naiv lenne elképzelni, Kedves Kollégák (itt most nem a pályázókra gondolok), hogy az összes magyar koreográfus beköltözhet a Trafóba!

 

Frenák Pál

 

KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK