'A fekete kutya nem látszana' - Önálló estet mutat be Bálint András

Beszélgetést közlünk Bálint Andrással, aki legújabb önálló estjéről, az Úr és kutyáról mesél.

Bálint András az estről:

Mikor született a kutya-est ötlete?

2011. április 9-én. Van egy kis fekete naplóm, amibe néha írogatok. Akkor azt írtam, hogy megcsinálom az utolsó estemet, és az kutya-est lesz. Fölírtam, hogy mi az, ami biztos benne lesz. Régi kedvencem, Karinthy Tomi verse, Babits: Ádáz kutyám, hiszen az benne volt a Babits-estemben, Kosztolányitól A részeg kutya, ezt is mondtam valamikor. Fölírtam Thomas Manntól az Úr és kutyát. Nagyon szeretem ennek a novellának az iróniáját és szakszerűségét. Thomas Mann ért a kutyához, tudja, hogyan viselkedik, hogy kell bánni vele. Dsidától akartam a Kóborló délután kedves kutyámmal címűt, de ez végül kimaradt. És persze fölírtam a Kutya-tár verset Weörestől, mert fontos, hogy legyen benne hülyéskedés.

romeovalRómeó és Bálint András

Miért pont kutya?

Én kutyás vagyok. Az életemben volt öt kutyám. Az elsőt negyven éve vettük, egy spánielt, Danit. Még Várady Szabolcs adta a nevét: Spániel Dániel. Most egy golden retrieverünk van, Rómeó. Ő tizenöt éves.

Mi volt a rendező elv? Hogyan állt össze a műsor?

A kutyához való viszony nagyon meghitt ezekben a művekben. Személyes leszek, az biztos, hogy ezeken a szövegeken keresztül a magam érzelmességéről akarok beszélni, amit többé-kevésbé háttérbe szorítottam eddig. És persze keresek magamban egy figurát, egy hangot, mint ahogy az összes költői estemben. Látok egy szerepet, egy kissé balfácán civilt, csokornyakkendős urat, aki én vagyok. Aki elvan a kutyájával. Ügyetlen, mint Bächer Iván az egérfogásban, civil, mint Thomas Mann a kutyájával és figyelmetlen, mint Karinthy az ő Tomijával, vagy Esterházy a maga retrieverjével. Mindenképpen el akarom kerülni az úgynevezett aranyos, kis bájos kutyasztorikat. De legalább ilyen veszélyes a szomorúság, az eb-bánat vagy gazdabú. Egy ideig arra gondoltam, hogy megpróbálok személyes mondatokat beletenni, mint a Radnótinál, de ezeket kidobta magából az anyag. Hárs Anna dramaturggal arra is próbáltunk figyelni a szerkesztésnél, hogy sokféle legyen, hogy sokféle kutya legyen elmesélve.

Ezúttal nem egyedül leszel a színpadon.

A rendező, Deák Krisztina ötlete volt, hogy szerepeljek kutyával a színpadon, egy olyan önálló est, ahol ketten vagyunk. Megkerestünk egy kutyakiképző párt, Krisztinát és Józsefet, ők elhozták Bajuszt, a labradort, aki egy nagyon jól idomított, jó vérvonalú és igazán kedves kutya, és ami a fontos: vajszínű. Fekete kutya nem látszana a sötét színpadképben.

És milyen kolléga Bajusz?

Egyelőre rendes. Bár másokat is szeret rajtam kívül. A próbákon született az ötlet, hogy szólaljon meg a kutya is. Találtunk olyan szövegeket, amiknek az elbeszélője, a lírai énje a kutya. Schneider Zoli kollégám vállalta, hogy részt vesz a produkcióban mint a kutya magyar hangja. És kiderült, hogy ez nagyon színházszerű. Valószínű, hogy az ő szerepe még növekedni fog.

Nem veszélyes kutyával játszani?

Színházi közhely: kutyával, gyerekkel nem szabad föllépni, mert elviszi a tejfölt, rájuk fognak figyelni. Majd összeszedem magam. De igazából nekem kell nagyon figyelnem a kutyára, készen kell lennem rá, hogy ha valami történik, képes legyek leállni, megnyugtatni Bajuszt, és aztán ott folytatni, ahol abbahagytam. Sokkal biztosabban kell tudni a szöveget, mint bármikor, és nagyon észnél kell lenni. Az, hogy kutyával lépek föl, tulajdonképpen istenkísértés.

kutya

Bálint András és Bajusz

Beszélgetés Bajusszal, az ötéves sárga labradorral, aki a Radnóti Színház legújabb bemutatójában a kutyát alakítja.

Bajusz, ez az első színházi szereped. Hogy esett rád a színház választása?

Igaz, hogy még nem játszottam, de más téren bizonyítottam már. Vakvezető kutyák apukája vagyok.

Ez mit jelent?

Hogy a gyerekeimből vakvezető kutyák lesznek. Azt mondják – és nem tévednek –, hogy minden ehhez szükséges jó tulajdonság megvan bennem. Okos vagyok, barátságos, segítőkész. A srácok meg örökölték. Most is otthon, Tökölön tizenegynéhány gyerekemmel lakom együtt, belőlük is vakvezető lesz. Az egyik fiam, Ubul, volt is bent velem próbán.

És hogy tetszett neki?

Remélem, büszke volt rám. De egy kicsit jobban érdekelte nálam a sok idegen, akikkel simogattatta magát. Elég, ha valaki megcirógatja, máris hanyatt vágja magát.

De Bajusz, miközben beszélgetünk, te is épp a hátadon fekszel és élvezed, hogy vakargatom a hasadat.

Mondtam, hogy hasonlítanak rám. Egyébként itt tényleg mindenki nagyon kedves.

És milyen kolléga Bálint András?

Nagyon jó! Rengeteg jutalomfalatot kapok tőle.

Akkor biztos jól végzed a dolgod.

Nem feltétlenül. Azt vettem észre, hogy akkor is kapok kis virslikarikát, ha rosszul csinálok valamit. Szerencsére András ebben elég következetlen. Egyébként ez a próba dolog nekem nagyon furcsa. Egyszer az a jó, ha ugrálok, aztán meg pont az a baj. Még nem teljesen értem, de majd belejövök, mint kiskutya az ugatásba.

A Radnóti Színház áprilisi bemutatója egy rendhagyó irodalmi est, ahol Bálint András a magyar és világirodalom kutyákról szóló műveiből szemezget – egy kutya társaságában.

kutya2

Híres kutyák – híresek kutyái

Homérosz Odüsszeiájából ismerjük Argoszt, a hűség jelképét, aki húsz évig várt gazdájára, Odüsszeuszra.

Ugyanígy hűségéről lett híres Eric Knight halhatatlan skót juhásza: Lassie.

A költők versben állítanak emléket kutyáiknak. Innen ismerjük Karinthy pincsijét, Tomit, Kosztolányi kuvaszát, Hattyút, Dsida német juhászát, Tintit, Babits foxterrierét, Ádázt. Déry Tibornak számos kutyája volt, a legismertebb talán Niki, aki saját kisregényt kapott.

Fekete István felmenői híres kutyatenyésztők voltak, nem csoda hát, hogy olyan hitelesen tudta ábrázolni a kutyák lelkivilágát Bogáncs című művében.

Picassónál látogatóban járt egyszer egy fotós barátja, ki magával vitte tacskóját is. Kutya és festő között szerelem volt első látásra. Lump, a kutyus Picassónál maradt, és a festő sokszor megfestette együtt töltött éveik alatt.

Úr és kutya

Bálint András műsora

Babits Mihály , Bächer Iván, Byron, Chesterton, Csoóri Sándor , Esterházy Péter,

Heltai Jenő, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Márai Sándor,

Nemes Nagy Ágnes, O’Neill, Thomas Mann, Tóth Krisztina, Várady Szabolcs,

Weöres Sándor, Zelk Zoltán

műveiből

Közreműködik:

Bajusz (Schneider Zoltán)

Dramaturg: Hárs Anna

Munkatárs: Őri Rózsa

Rendező: Deák Krisztina

Bemutató: 2012. április 11.


forrás: Szín-Lap, Színház.hu