'Biztos vagyok benne, hogy röhögnek rajtunk'

Győriványi Ráth György kérte fel a Magyar Állami Operaház művészeti főtitkárának, a vezetőváltás után "kovács Szilveszter nyugdíjba küldte. Munkaviszonya január 31-én szűnt meg, így most már elmondhatja, mit tapasztalt az évadtervezés, a jórészt általa intézett híres-hírhedt szerződések vagy a párhuzamos foglalkoztatás tárgyában. Lapszemle.

"Mióta elkezdődött az Ókovács-éra, lépten-nyomon a külföldi vendégművészek szerződtetésének botránnyá fokozódó zavarairól lehet olvasni. Ön volt az, aki ezeknek a szerződéseknek a nagyobb részét előkészítette. Mitől ilyen kaotikus ez az egész?" - kérdezte Failoni Donatellát a Magyar Narancs. Az Opera egykori főitkára azt felelte, a gazdasági vezetéssel gyakran tényleg nem volt egyszerű együtt dolgozni, ugyanis voltak olyan vezetők, akiknek fogalmuk sem volt, hogy működik egy színház. "Gondoljon bele, péntek délután szól X, hogy holnap mégsem énekel, és nekem végig kell kutatnom a világot valaki után, vagy gyorsan ki kell találnom, ki jöjjön a Májusünnepre. Nem tudok előtte felkérőt írni, engedélyeztetni, mert ez a papírmunka több hétig is eltarthat, de volt olyan fellépő is, aki egy év után kapta meg a gázsiját, mert közben változott a törvény, és utólag kellett mindenféle papírokat beszerezni. De az, ami most történik, más. A legutóbbi egy olyan váltás, amelynél rosszabbat egyszerűen elképzelni sem lehet. Elképesztően szakmaiatlan és koncepciótlan a vezetés, bár ez régebbi tapasztalataimat alapul véve nem lepett meg. Ókovács Szilveszterrel első operaházi időszakom alatt egy darabig elvileg egy szobában dolgoztam. Azért mondom, hogy elvileg, mert csak igen ritkán kukkantott be. Győriványi azzal bízta meg, hogy vizsgálja meg a díszlet- és jelmeztár esetleges visszaéléseit, de három nap után jelentette, hogy mindent rendben talált. Volt laptopja, telefonja és benzinkártyája, de ezek után nem sokat láttuk, viszont nagyon sérelmezte, hogy a titulusa csak vezető, nem igazgató. Mivel már akkor is mindig Orbán Viktorra hivatkozott, nem merték kitenni, inkább az Erkelbe irányították valamilyen funkcióban (2001-ben ügyvezető volt - a szerk.). Mi azt már nem értük meg ott, ő maradt egyedül az egész csapatból, később kommunikációs igazgató lett belőle" - fogalmazott Failoni Donatella.

failoni

Arról is beszámolt, hogy az Ókovács beiktatása utáni hetekben jött egy levél, hogy mindenkit, akinél ez életkorilag indokolt, nyugdíjaznak, kivéve, ha a területi vezető úgy ítéli meg, az illető nélkülözhetetlen. "Én ostobán azt hittem, hogy a tapasztalatom, az efféle munkához nélkülözhetetlen kapcsolataim, hogy hét nyelven beszélek - mindez "nélkülözhetetlen" lesz az Operának. Tévedtem. Ókovács díszcsomagolásban vezette elő az elküldésem, elmondta, hogy felterjesztenek állami kitüntetésre, nem akarnak végleg megválni tőlem és így tovább. Majd legnagyobb döbbenetemre, amikor megkaptam a papíromat, azt láttam rajta, hogy november elsejétől el kell hagynom az Operát, és a felmondási idő alatt otthon kell dolgoznom, noha január 31-ig még én voltam a művészeti főtitkár. Be sem mehettem ezek alatt a hónapok alatt, de mellettem fizették már Bátor Tamást. (Bátor a Művészetek Palotája koprodukciós igazgatója, az operaház külső tanácsadója.) Feltehetően nem akarták, hogy túlzottan belelássak a lapokba. Hiába szerveztem meg ezt a gyönyörű évadot remek művészekkel, mindent sorra le kellett mondani. Mindenki halálosan megsértődött, volt olyan is, aki perrel fenyegetett. Szerződéseket nem tudtunk írni, mert moratórium volt, és ezek az emberek az én szavamba vetett bizalom miatt vállalták el így is. Ezt használták ki Ókovácsék, noha a levelezés, amelyben mindent letárgyaltunk, ráutaló magatartásnak is minősülhet. Teljesen megbízhatatlanná váltunk a világ szemében, és ez súlyos károkat okoz az operaháznak még éveken keresztül. Borzalmas hírünk lett, akit nem mondtunk le mi, az lemondott magától, hallva, hogy itt micsoda őrület van. Ez állt a sorozatos távolmaradások mögött" - mesélte Failoni Donatella.

Arról, volt-e érvényes szerződése a fellépést lemondó Christoph von Dohnányinak elmondta az Opera részéről senki nem írta alá a vele kötendő szerződés tervezetét. 

A volt főtitkárral készült interjút a Magyar Narancsban olvashatják.