Bonckés alatt a kispolgári lét - Frunză bemutató a Csíki Játékszínben

Örkény István születésének századik évfordulója alkalmából a Tóték című tragikomédiát mutatta be a Csíki Játékszín Victor Ioan Frunză színrevitelében. A vendégművész negyedik csíkszeredai rendezésének premierjére március 9-én került sor. 

totek

A darabról

Örkény az emberi lélek boncmestere. A Tótékban a jellem eltorzulásának kis panoptikumát tárja elénk, és azt elemzi, hogy hogyan és miért hódol be az épeszű ember szolgálatkészen a hatalomra jutott őrülteknek újra meg újra. Tótékhoz megérkezik a fronton szolgáló fiuk felettese, hogy az erdőkkel körülvett mátraszentannai házukban kipihenje a háború szörnyűségeit. A család mindent megtesz, hogy az őrnagy jól érezze magát, azonban ez nem olyan könnyű feladat, mint amennyire elsőre tűnik.

A Tót család itthon maradt tagjait Veress Albert, Márdirosz Ágnes és Dálnoky Csilla játsszák. Az őrnagy szerepében Kozma Attila látható, a postást Vass Csaba alakítja. További szerepekben Fekete Bernadetta és Bilibók Attila teszi teljessé a szereposztást. Az előadás látványtervezője Adriana Grand.

A Tóték-ból nemrégiben egy román nyelvű stúdióelőadást is rendezett Victor Ioan Frunză a bukaresti UNESCO Kulturális Központban. A Színház Világnapján, március 27-én mindkét produkció látható lesz a csíkszeredai színházban.

victor-ioan-frunza

Interjúrészlet Victor Ioan Frunzaval 

Sok magyar színpadi művet rendezett, ez a véletlennek tudható be, úgy értve, hogy a felkérések sajátosságából fakadt, avagy szereti a magyar drámairodalmat?

Nagyon szeretem a magyar drámairodalmat, már az egyetemi években tanulmányoztuk a magyar szerzőket. Akkor főleg Molnár Ferencet ismertük, de Örkényről is szó esett, igaz, hogy drámái nem voltak román nyelvre fordítva. Sőt, egyetemistaként Molnár Ferenc Egy, kettő, három című drámáját színpadra is vittük. Egy nagyon jó darabnak találtam, egy román társulattal a későbbiekben adaptáltam. Érdekes, hogy manapság mintha kevesebb magyar drámairodalmat tanulnának a román színiegyetemeken, mint mi akkoriban. Azért kedvelem a magyar drámaírókat, mert még akkor is, ha jellegzetesen magyar témából indulnak ki, képesek univerzálisan megfogalmazni a tartalmat és a darab problémakörét. Jelen esetben Örkény a Tótékban mély emberiséggel ruházza fel szereplőit, ami szerintem minden kultúra vagy nemzet számára megfoghatóvá teszi őket.

A drámában a háború témája is nagyon elvontan jelentkezik. A cselekmény történhetne bármikor és bármelyik hátországban...

 Pontosan, ezért is volt megrendítő számomra már az első olvasatra. Úgy tudom, hogy Örkény fogságba került – különben édesapám is fogságba esett, így a háború a mi családunkra is hangsúlyosan rányomta a bélyegét. Talán ezért is könnyebben és mélyebben értettem a darabban bonyolódó helyzeteket. Ennél sokkal fontosabb, és ami szerintem ezt a drámát remekművé formálja, az a tény, hogy Örkény a drámaiságot humorosan, mély iróniával fogalmazza meg. A tragikomikus vagy groteszk jelenetek teszik élet-ízűvé, emberivé a történetet. Megértetik, hogy az emberiség tragédiái sohasem folytonosak, mint ahogy a boldog történetek sem tartanak örökké. Minden össze van keveredve, az élettől a boldogságot és a szomorúságot, a tragikus helyzeteket vegyesen, keverve kapjuk.

(...)

totek2

A román drámairodalomban talán az Eugen Ionesco által teremtett világ hasonlít az Örkényéhez.

 Nagyon jó az észrevétel, mégis volna egy kis fenntartásom. Örkény szereplői szerintem ugyanis sokkal emberibbek. Ionesco inkább a ridegebb, abszurd környezeteket aknázza ki, míg Örkény a mindennapi kispolgárok életet veszi bonckés alá.

Gondolom, könnyen működött a szereposztás, mivel már nagyon jól ismeri a Csíki Játékszínt. 

Én nagyon örültem, mikor felkértek, hogy a Tótékat vigyük színre, ez immár a negyedik év, hogy Csíkszeredába jövök. Mivel tavaly a Finitót mutattuk be, úgy gondoltam, hogy egy kortárs mű után jól jönne egy közelmúltat elemző darab. Ez a darab kevés szereplőt igényel, mégis azt hiszem, hogy egy jó kísérletnek bizonyult a társulat számára. Csodálom a Csíki Játékszínt, hogy a nehéz körülmények ellenére képesek Csíkszeredában egy intenzív színházi életet fenntartani. Parászka Miklós színházigazgatót még a szatmári időkből ismerem, számomra példakép, ahogy az évadokat elképzeli. Egyfelől létezik természetesen a művészi küldetés, identitást is felvállalnak, erős kapcsolatokat építve és kommunikálva a közönségükkel, a várossal. Ugyanakkor egy globális, egy univerzális küldetést is visznek. Eddig nem nagyon ismerték őket romániai vagy magyarországi berkekben, de ez főleg az utóbbi években kezdett megváltozni.

Főleg Magyarországon, mert Romániában még az UNITER-díjak osztásánál nem szerepeltek...

Magyarországon inkább adott a megfelelő konjunktúra. Minden évben ott voltak a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján, de ez szerintem még csak tapasztalatgyűjtésnek könyvelhető el. Az igazi áttörés, hogy az establishment (a szakma – a szerk.) is kezdi elismerni őket. A Liliommal például tavaly nagy sikert arattak Budapesten. A Thália Színházban tartottak telt házas előadást, és a közönség soraiban ott ült Béres Ilona színésznő, avagy az Örkény Színház és a Radnóti Színház igazgatói és más szakmai berkekben elismert személyek. Kezdtek beérni erőfeszítéseik, és ez a város számára is szerintem sokat jelent, mert igazolja, hogy az adófizetők járuléka jó helyre kerül, értékké kovácsolódik, és nem kidobott pénzzé válik. (A teljes interjút itt olvashatja.)

totek_Kisplakat

 Örkény István:

TÓTÉK

tragikomédia két részben

játsszák: Veress Albert, Márdirosz Ágnes, Dálnoky Csilla, Kozma Attila,

Vass Csaba, Fekete Bernadetta, Bilibók Attila.

Díszlet-jelmeztervező: Adriana Grand

Rendező: Victor Ioan Frunză

 Előadások márciusban:

március 4. vasárnap   19.00  – előbemutató, Prospero bérlet

március 8. csütörtök   19.00 – előbemutató, Tiborc bérlet

március 9. péntek       19.00  – bemutató előadás, Bánk bán bérlet

március 14. szerda     19.00  – Don Juan bérlet

március 16. péntek     19.00  – Székaszó bérlet, Csíkkarcfalva

március 18. vasárnap19.00  – Kurkó Gyárfás bérlet, Csíkszentdomokos

március 22. csütörtök17.00  – Romeo és Júlia bérlet

március 27. kedd        17.00 – Csongor és Tünde bérlet

március 28. szerda     17.00  – Arlechino bérlet