'Érted azt, ami benned végbemegy?' - Szabó György a Gyújtópont sorozatról

Az alábbiakban Szabó György, a Trafó volt igazgatójának ajánlását olvashatják a Gyújtópont színházi sorozathoz és arról is értesülhetnek, mi vár a Trafó Kortárs Művészetek Háza októberi műsorán.

Ajánló a Gyújtópont sorozathoz

Szabó György, a Trafó volt igazgatója írt ajánlót a sorozat külföldi darabjai kapcsán.

Nagyon fontos külföldi színházak érkeznek a Trafóba a Gyújtópont sorozat keretében - amelyet még a régi stáb állított össze. Olyan előadások ezek, amelyek felkavaróak, húsbavágóak, elhíresültek a világban és nem véletlen, hogy ilyen formában most születtek meg. Az sem véletlen, hogy most és mi hívtuk meg őket, hiszen olyan kérdéseket feszegetnek, amelyek meghatározzák mindennapjainkat.

Európa most válságban van. Szeretne megújulni, alapjaiban rázkódik, változik. Az a döntő kérdés, hogy vajon lesz-e olyan Európa, amilyen még soha nem tudott lenni? Össze tud-e fogni a sok nemzet Amerika hathatós segítsége nélkül vagy sem? A kérdésekre adandó válaszokat a gazdasági válság tovább nehezíti.

Mindinkább nyilvánvaló, hogy Európában a korábbi jólét esélye megkérdőjeleződik, a mi régiónkban pedig ennek lehetősége végérvényesen elúszni látszik. Az alkotóművészek reakciója itthon és külföldön ugyanaz: a jelen és a jövő kérdéseivel foglalkoznak, válaszokat keresnek. Mi történik velünk? Mi zajlik bennünk? Teszünk-e azért valamit, hogy a világ megváltozzon? Tehetünk-e érte egyáltalán bármit, vagy tehetetlenül sodródunk egy új rend felé? Ezeket a kérdéseket teszik fel a sorozat színházai, hol vehemensen, hol visszafogottabban.

1

Romeo Castellucci műve támadások kereszttüzébe került, sőt egy pápai nyílt levél megjelenését is eredményezte. Párizsban a Theatre de la Ville-t rendőrkordon védte a fizikai támadások elől, és első este még az előadás is félbeszakadt, mert tiltakozók nyomultak fel a színpadra.

 

Nemrégiben a rendezőt életveszélyesen megfenyegették levélben. (Tompa Andrea értekezése ennek kapcsán itt olvasható, Romeo Castellucci jegyzete pedig itt)

3

 

A Motus előadása hatásos pamflet a változások mellett. A társulat célja a közönség felrázása, szembesítése saját magával. A nagy kérdés pedig az, hogy miképpen veszünk részt saját életünk formálásában, merünk-e bátrak lenni. A darab már-már balos propaganda, pedig csak aktivizálni akar és elgondolkoztatni.

4

Az Ontroerend Goed számomra teljesen ismeretlen belga színház volt. Egy holland barátom cipelt el az előadására (akit úgy ismertem meg, mint aki nem annyira szereti a komoly dolgokat). De azt mondta, hogy ez egy Európában jól ismert, fontos társulat. Az előadás elképesztő ritmusú, felkavaró élmény a média és a manipuláció elképesztő mechanizmusáról; azonnali vitákat és reakciókat kiváltó produkció.

5

A sorozat utolsó darabja, a szintén belga Transquinquennal et le Groupe Toc már visszafogottabb: szatirikusan és komplex módon formál véleményt a gazdasági válságról, a velünk és bennünk zajló folyamatokról. Véleménye van, metsző és pontos. Beszél, mutat és tükröt tart. Kellemes és kényelmetlen. Ránk mutat és eltűnik.

Ezeket a darabokat látva egyszerre tapasztaltam meg a lelkesültséget és szégyent. Bátorságot láttam és olyan produkciókat, amelyek nekem szegezték a kérdést: - Te, aki itt ülsz, hagyod, hogy így legyen? Te mit csinálsz? Megengeded ezt? Elmenekülsz? Látod-e azt, ami a szemed előtt folyik? Érted azt, ami benned végbe megy?

A színház most népszerű, mert van miről beszélnie. Ha ezt teszi középpontjába, megszólít. Avagy nem marad más hátra: elmenekülsz.

Mi vár a Trafóban októberben?

A PanoDráma dokumentarista előadása, Mundruczó Kornél Szégyen című produkciója, táncelőadások, zenei programok, fotókiállítás és a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal három közös program szerepel a Trafó Kortárs Művészetek Háza októberi műsorán.

Elsőként a PanoDráma magyar oktatásügyről készített dokumentarista előadását - Tanulni, tanulni, tanulni… - tekintheti meg a közönség, majd három közös program a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közösen: lesz slam poetry országos bajnoki döntő, ezt követően Sáry László és Sáry Bánk közös szerzői esten lép színpadra, majd az ausztrál Chunky Move érkezik az interaktív videótechnikát és a kortárs táncot ötvöző darabjával.

Októberben emellett a világ egyik legelismertebb butoh-tánccsapata, a japán Sankai Juku is fellép 200% tánc sorozatuk keretében, valamint a Természetes Vészek Kollektíva Végtelenbe zárva című előadása is látható.

Ismét látható két alkalommal Kárpáti Péter darabja, A Pitbull cselekedetei Nagy Zsolttal és Stefanovics Angélával a főszerepben. Emellett visszatér Mundruczó Kornél legutóbbi rendezése, a Szégyen, amely a Nobel-díjas bregényéből készült, a főszerepben Zsótér Sándorral.

Az előadás - az olasz Societas Raffaello Sanzio előadása után - a szeptember végén induló, Gyújtópont Színházi Sorozat második állomása. A sorozat keretében provokatív, elgondolkodtató és interaktív előadások láthatók a Trafóban.

Forrás: Színház.hu, MTI, kortars.freeblog.hu

süti beállítások módosítása