Kortárs sikeroperát vitt színre a női rendezőpáros Bonnban

George Benjamin kortárs brit szerző operáját, az előző évad egyik kiemelkedő újdonságának számító Written on Skin című darabot állítja színpadra Bonnban két magyar rendező, Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra. A premiert vasárnap este tartják, a produkció a híres Beethovenfesttel együttműködésben valósul meg.

Jonathan Dove, Marc Anthony-Turnage és Thomas Ades operáit követően George Benjamin új darabja 2012 ősze óta vezeti a kortárs operák sikerlistáját. A darab Aix-en-Provence, London és Bécs után - ezeken a helyeken Katie Mitchell rendezésében játszották - mutatkozik be Bonnban is. A német város operaháza szenzációs színrevitelt ígér.

 

A Németországban szokásos premier előtti matinébeszélgetésen meglepően sokan érdeklődtek a darab és a zeneszerző, valamint a színpadi megvalósítás iránt - mondták el a rendezők az MTI-nek. Az eseményen bemutatták, hogy milyen nagyhatású képek inspirálták őket: többek közt Hieronymus Bosch németalföldi festő műveinek, bibliai tárgyú reneszánsz festményeknek, valamint a 20. századi René Magritte alkotásainak a szellemisége is megjelenik az előadásban.  

 

bonn

 

"Martin Crimp librettója Guillem de Cabestany, a középkori trubadúr Seremonda szerelméről írt legendáján alapul, amely bekerült Boccaccio Dekameronjába is" - emlékeztetett rá Szemerédy Alexandra. Megjegyezte, az opera cselekménye elég hátborzongató és egy szerelmi háromszögről szól: a rangos idős férfi felesége egy ifjú művészhez vonzódik, a férj pedig úgy bosszulja meg a vélt hűtlenséget, hogy feltálalja az asszonynak a fiatalember szívét. A férj neve az operában Protector. Beszélő név, a hétköznapi szóhasználatban a befolyásos oltalmazót is jelöli. A férfi ugyanúgy beszél a feleségéről, Agnesről, mint a házáról, a földjeiről - a tulajdonairól.

 

"Nagyon foglalkoztat bennünket a mű szimbolikus tartalma, amely összeköti a múltat a mával. A cselekmény középkorisága ellenére a szöveg bírálja a fogyasztói társadalmat. Arra törekedtünk, hogy az általunk készített színpadkép megmutassa a különböző idősíkokat, a jelmezek is eltérő stílusúak" - fűzte hozzá Parditka Magdolna.

 

"A Covent Gardenben Bejun Mehta volt a Fiú, mi Terry Weyjel, a giesseni Agrippina-bemutató egyik kontratenorjával dolgozunk. Miriam Clark lesz Agnes, Avaz Abdullajev pedig a Protector. A Bécsben diplomázott Tarjányi Tamás a harmadik angyalt alakítja" - fogalmazott.

 

Untitled-1

 

Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra az előző évadban Giessenben Ábrahám Pál Viktória című operettjét, Coburgban Puccini Pillangókisasszonyát vitte színpadra. Utóbbi előadásért a rangos Faust-díj idei három jelöltje között szerepelnek.

 

A 2013-14-es évadban Kaiserslauternben - a meiningeni színházzal koprodukcióban - Puccini Manon Lescaut-ját, majd Coburgban Gluck Orfeusz és Euridikéjét és Gustav Holst Savitriját rendezik. 2014 őszén Hannoverben a Toscát viszik színre, aztán visszatérnek Bonnba, mert Richard Strauss Saloméjára kaptak új felkérést.