"A félreértések a legérdekesebbek" - Gergye Krisztián mesélt

Az európaiság kérdését a nemzeti identitások tükrében vizsgálja a Raped Europeans című előadás. A nemzetközi koprodukcióban készült koreográfiát október 18-án, 19-én és 20-án tekinthetik meg a MU Színházban. Az előadásról Gergye Krisztián rendezőt kérdezte tartalmi partnerünk, a Fidelio. Lapszemle.

A Fidelio cikkéből:

fidelio

 

Az előadás témája az európai identitás és a nemzeti identitás ütköztetése, valamint a nemzetiségek közötti konfliktusok. "Hárman vagyunk magyarok a produkcióban és választottunk három külföldi kollégát. Kiindulópontja volt a közös gondolkodásunknak a demokráciára való törekvés - mégha ez egyre inkább utópiának is tűnik (főleg innen Magyarországról) - komolyan kell vegyük, mert ez létszükséglet, hogy az ember embernek érezhesse magát. Talán nem is annyira a konfliktust, mint a párbeszéd lehetőségét kutattuk, hogy hogyan tudnak különböző kultúrájú, nemzetiségű emberek szót érteni vagy legalább megpróbálni figyelni a másikra. A kommunikációképesség és -képtelenség áll a játék középpontjában. A félreértések a legérdekesebbek, amelyekből konfliktusok is fakadhatnak" - mesélte a rendező.

 

gergye krisztian
Gergye Krisztián (fotó: Bácsi Róbert)

 

Az alkotó elmondta, hogy az előadás elsősorban társadalompolitikai kérdéseket feszeget, de konkrét hírek, események lenyomata nem jelenik meg a színpadon. Ugyanakkor ahhoz, hogy az ember kialakítsa az identitását, el kell helyeznie magát egy világban, amihez szorosan kötődnek a múlt történései és az emlékezés is, így aztán nem kerülhették el a holokauszt, a kommunista diktatúrák megidézését, vagy a kelet-nyugati ellentét témáját sem.

 

Az előadás címével kapcsolatban a rendező így fogalmazott: "(Meg)erőszakolt európaiak vagyunk. De mi számít erőszaknak? Például, ha én nem akarom, hogy segítsenek rajtam, de mégiscsak megteszik, az is egyfajta erőszaktétel. Ez központi problémája az előadásnak, hogy kinek a gesztusa mit jelent, mit takar, vagy mivel ér fel? Ezek az erőszaktételek, hogyan oldhatók fel, vagy hogyan válnak végérvényessé? Előrevisznek-e vagy sem? Mennyire válnak a szellemileg vagy fizikailag végrehajtott cselekedetek a személyiségünk részévé, mivé válunk általa? Azt gondolom, hogy az erőszakoltság helyzete minden ember életében benne van, muszáj róla beszélni, foglalkozni vele, gondolkodni róla" - fogalmazott a koreográfus.

 

A teljes interjú itt olvasható.