Az arab éjszaka - Czukor Balázs ismét Szombathelyen rendezett

Hétköznapi emberek álomszerű története gyilkossággal, szerelemmel, szenvedéllyel, az év legmelegebb éjszakáján - ez Az arab éjszaka a szombathelyi színházban.

 

Bérleten kívül mutatta be október 8-án 19 órakor a Weöres Sándor Színház társulata a népszerű kortárs drámaíró, Roland Schimmelpfennig Az arab éjszaka című darabját, Czukor Balázs rendezésében.

 

Roland Schimmelpfennig az egyik legismertebb és legtöbbet játszott kortárs német szerző. Az arab éjszaka című drámáját 2001-es stuttgarti ősbemutatója óta több németországi és európai színház is műsorára tűzte.

A többnyire monologizáló szereplők egy tízemeletes panelház foglyai, akiket egy fullasztó júniusi éjszaka terel össze, és akik saját álmaikból és fantáziálásukból egymáséiba révedve végül közös történetben fonódnak össze. 


Ulrich Deuter kritikus szerint: ez "egy romantikus, lírai darab, amely szerint a hétköznapi életen túl vár ránk a szépség és nagyszerűség birodalma."

 

Videóajánló Az arab éjszakához:

készítette: Bicsák Boglárka, Feiner Janka, Pittmann Glória

 

 

Kritikus szemmel az előadásról:

 

"Az ilyen estéket havonta, kötelezően, receptre íratnám fel magunknak. Czukor Balázs rendezését is hiba lett volna kihagyni: izgalmas darab, friss rendezés. (…)  A színészek látszólag alig játszanak, de a felolvasások, szövegfelmondások közben inkább élnek az arcok, az apró gesztusok. Általuk válik átélhetővé, valósággá a történet. Avass Attila tökéletes szürkeegér házmesterből alakul át férfivé, olyan színt mutat, amit itt, a szombathelyi közönség még nem láthatott tőle. Való neki a meghitt tér, a kamaraszínházi elrendezés, a hangja is élőbb. Alberti Zsófi, Fekete Linda, Kovács Gergő, Kelemen Zoli, felsorolni sincs értelme a többieket, mindannyian remekül mozgatják a saját karakterüket, nem is tudom felidézni külön –külön a játékukat, egy azon éjszaka, és tényleg végigizgulom a privát történeteiket. Éjfél is elmúlt mire hazaérek, de annyira felpörgetett a teliholdas lakótelepi szürreál, hogy órákig képtelen vagyok elaludni, csendes vörösborozásra vágynék még." Forrás: nyugat.hu

"Balázst elsősorban az foglalkoztatja, hogy hova-merre tágíthatók, mozdíthatók el a színház határai, Az arabéjszaka pedig a megszokottól eltérő játékszabályok szerint működik. A téridő- cselekmény klasszikus egységét egyrészt megtartó, másrészt rafinált egyszerűséggel, a nézőpontok folytonos váltogatásával és az ebből keletkező "időeltolódással" meg a belső monológok "kihangosításával" megbontó szerző finoman egyensúlyoz reál és irreál határán, törvénnyé emelve a hátborzongató véletlent. Minden mozog - és minden mozdulatlan. Nem történik semmi (csak surrog a víz), és minden megtörténik, ami az életben megtörténhet. A mozdulatlanságból pedig jó esetben robbanékony intenzitás jön létre". (Forrás: Vas Népe)

 

Az előadásról képekben:

fotó: Mészáros Zsolt

 

1
1.
 2
2.
 3
3.
4 
4.
 5
5.
 6
6.
7 
7.
8
8.
9 
9.
10 
10.
 

Szereplők:

Hans Lomeier/Avass Attila
Fatima Mansur/Fekete Linda
Francziska Dehke/Alberti Zsófi
Kalil/Kovács Gergely
Karpati/Kelemen Zoltán
Valamint: Poppre Ádám, Lévai Tímea, Korponay Zsófi

Díszlet: Takács Lilla
Jelmez: Poppre Orsolya
Zene/effektek: Müller Péter
Hang - és fénytechnika: Simon Ottó
Dramaturg: Khaled-Abdo Szaida
Médiamunkatársak: Bicsák Boglárka, Feiner Janka, Pittmann Glória
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező: Czukor Balázs

Helyszín: Stúdiószínpad