Elfújta a szél! Budapesten - Somogyi Szilárd válaszolt

Az Operettszínházban december 13-án tartották Gerard Presgurvic francia zeneszerző, Margaret Mitchell Elfújta a szél című Pulitzer-díjas regénye alapján készült musicaljének bemutatóját. Somogyi Szilárdot, az előadás rendezőjét a bemutató előtt kérdeztük.

- A főpróba-üzem finisében, a legnagyobb hajtás közepette is jókedvű vagy...

 

Somogyi Szilárd: Úgy érzem két nappal a bemutató előtt, az új helyszín és a rengeteg dramaturgiai változás mellett, a darab teljesen összeállt. A nyári produkcióhoz képest az Operettszínház színpadán egy új előadást láthatnak a nézők. Mindent újra kellett kalibrálni, egy sokkal összefogottabb, érettebb történet bontakozik ki, mint Szegeden. Megvolt a váz -  a zene -  de köré kellett építeni egy új világot. Úgy gondolom, hogy egy ilyen nagy volumenű zenés darabot fejleszteni kell, és mi ezt tettük. A szegedi bemutató megfelelt egy Broadway típusú előadás San Francisco-i preview-jának (elő-bemutató - a szerk.), most pedig az előadás eljutott arra a szintre, hogy bemutassák a Broadway-n. Természetesen jövőre az Elfúlta a szél ebben a kiforrott formában tér vissza Szegedre.

 

szilard

 

- Gerard Presgurvic-tól szabad kezet kaptatok a darab színpadra állításához...

 

Somogyi Szilárd: Az előadás egyik jogtulajdonosa, a Margaret Mitchell Alapítvány annak idején külön engedélyt adott a francia musicalre, ennek szellemében elkészült az ottani előadás. Ehhez képest a darab magyar változata az eredetitől jócskán különbözik, hiszen a szerzőktől valóban felhatalmazást kaptunk arra, hogy saját felfogásban állítsuk színpadra a musicalt. A változtatásokat azonban újra engedélyeztetni kellett az Alapítvánnyal. A tárgyalások eredményeként egy egyedi megállapodás született az alapítvány, a francia és a magyar produkció között.

 

- Köze van ennek a megállapodásnak ahhoz, hogy például színes bőrű szereplőket kerestetek a darabhoz?

 

Somogyi Szilárd: Igen. Miután a Margaret Mitchell Alapítványnál elolvasták a musical általunk javasolt változatát, azt a kikötést tették, hogy színes bőrű színészek játsszák a darabban szereplő afro-amerikai karaktereket. Magyarországon igen nehéz magyarul jól beszélő, jól éneklő, színészi kvalitásokkal rendelkező színes bőrű művészeket találni. Annak ellenére, hogy a casting végül sikeres volt, be kellett látnunk, hogy nálunk nincs egy színes bőrű, kiforrott színész generáció, amely képes maradéktalanul megfelelni az általunk támasztott elvárásoknak. Ez arra késztetett minket, hogy alaposan átgondoljuk a darab koncepcióját a nyári előadáshoz képest. Végül megszületett egy nagyon izgalmas, egyszerre testvérharcot, egyszerre szerelmi harcot és egyben a világgal való küzdelmet bemutató darab, ami jól érzékelteti, hogyan sodorta el az amerikai polgárháború örökre a régi világot. Többek közt ezt szeretem a munkámban: ha akadályok gördülnek elénk, akkor biztos, hogy kreativitást igényel a megoldásuk – most is erre volt szükség.

 

elfujta6

 

Hogyan oldottátok meg a felmerülő problémákat?

 

Somogyi Szilárd: Mammy és Prissy szerepében is színes bőrű szereplő lép színpadra. Nagyon örültem annak, hogy a casting során két igen tehetséges fiatalembert fedeztünk fel, aki közül az egyik egy kisebb szerepet játszik, a másik Porkot alakítja. Pork, a komornyik karaktere eddig nagyon hiányzott a darabból. Ő a papa és a mama ellenpontja, aki tökéletesen tisztában van Scarlett minden csínytevésével, rafináltságával, és furmányával.

 

Ugyanakkor szétbontottuk Mammy szerepét, akinek a szövegében így csak azok a részletek hangzanak el, amelyek a filmben illetve a könyvben is szerepelnek. Alkottunk egy új szereplőt is, Scarlett testvérét, Sue Ellent, aki végigkíséri Scarlett életútját. Az eredeti történetben három testvér szerepel, akik közül kettő, a mi előadásunkban az ő karakterében egyesül. 

 

Itt az Operettben másképp bomlanak ki a viszonyrendszerek, mint a szabadtéri színpadon. Nincs száz méteres távolság a nézőtér és a színpad között, és ezt maximálisan kihasználjuk. A Nagymező utcában olyan játékot is észrevettem a színészeknél, ami eddig elkerülte a figyelmemet, hiszen Szegeden nagy térben próbáltuk a darabot, és a finomságok nem jöttek át igazán. Nagy kedvencem Sue Ellen, Scarlett és Prissy. Kíváncsi vagyok a közönség hogyan fogadja őket...

 

elfujta1

 

 

- A történelmi drámák ellenére az Elfújta a szél, az emberekben szerelmi történetként él, miközben a személyes szál is inkább Scarlett egyfajta túlélőshow-ja…

 

Somogyi Szilárd: Ez nagyon jó megfogalmazás! De amíg az ilyen showkban a nyertesek pénzzel vagy egy lakással gazdagabban távoznak, addig Scarlett a valóságshow végére mindent elveszít – bár valóban nagy túlélő. Ami a történelmi szálat illeti, azt gondolom, hogy például az Abigél történetét erőteljesen átszövi a történelem, ebben a darabban inkább a történelmi események következményei kerülnek előtérbe. Amikor a színpadon azt énekelik a rabszolgák: „Állj mellém Isten, ha más támasz nincsen” – a nézők fejében óhatatlanul felmerül, a gondolat „milyen kegyetlen világ lehetett az, ami most a színpadon megelevenedik, ahol ezeket az embereket rabszolgasorban tartották”. A kérdés, hogy az azonos nemzethez tartozó, azonos anyanyelvű, hasonszőrű emberek hogyan képesek egymást meggyilkolni, akár mondvacsinált, akár politikai vagy gazdasági érdekből, végig jelen van a darabban.

 

- Egy korábbi interjúban úgy fogalmaztál, az embert akarva akaratlanul a sok szituáció, kihívás megpróbálja, így idővel védőpáncélt növeszt – ezt akár Scarlett is mondhatná a darabban…

 

Somogyi Szilárd: Mi rendezők mindig belebújunk a főszereplőink bőrébe, akár akarjuk, akár nem. Azt gondolom, hogy muszáj így tenni, miközben nem szabad nagy teret engednünk a szentimentalizmusnak, hiszen az a feladatunk, hogy objektíven kezeljük a helyzetet. Képletesen szólva, a rendezőnek el kell érnie, hogy ne a színész sírjon, hanem a nézőt ríkassa meg a nézőtéren. Úgy érzem, hogy ez sikerült az Elfújta a szél esetében.

 elfujta4


Az amerikai polgárháborúban játszódó mitikus történet, vagyis az Elfújta a szél december 13-tól látható a Budapesti Operettszínházban, többek közt Szabó P. Szilveszter, Vágó Zsuzsi, Gubik Petra, Szerényi László, Szomor György, Veréb Tamás, Nádasi Veronika, Fejes Szandra, Bíró Eszter, Janza Kata, Serbán Attila, Kocsis Dénes, Lehoczky Zsuzsa, Felföldi Anikó, Pintér Tibor, Brasch Bence, Prescsák Zita, Pálfalvy Attila és Gömöri András Máté főszereplésével.

 

Szerző: Kodova Michaela, Színház.hu