Fodor Tamás: "Kiéheztetési technika működik"

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója beszélt a HVG-nek revansról, a függetlenek támogatásáról, és arról, hogy nem szabad összekeverni a templomot a színházzal. Lapszemle.

 

A HVG cikkéből:

Fodor Tamás a riporteri felvetésre elmondta, nem azt tartja drámainak, hogy fogynak a gondolkodtató, kérdező színházak, hanem azt, hogy igazodási dömping van; "de nem művészi, mint korábban, hanem egy lebutított értékrend, politika nevében" - hangsúlyozta.

 

"Reváns van, kinél finomabb, kinél durvább. Kerényi Imrénél nagyon durva, Vidnyánszkynál is jelentős; ők most revánsot akarnak venni. Ha élére állítjuk azokat a kérdéseket, amelyekben eltér a véleményünk, azok rendre izgalmas kérdések. Mondok egy banális példát: Trianon. Értelmes lenne végiggondolni, ha nem telepedne rá egy szelekciós kényszer: aki ezt mondja, ide tartozik, aki azt, az meg oda. Vagyis már nem Trianonról van szó, hanem a mai megosztottságról. Ha a színházat arra használják, hogy egy világnézet, egy politikai álláspont vivőanyaga legyen, az nem párbeszéd" - fogalmazott Fodor Tamás.

 

Fodor Tamas

Fotó: Harkai Péter


A Stúdió K alapítója úgy véli, a független színházi társulatokkal szemben kiéheztetési technika működik. "A rendszerváltás idején azt reméltük, megszűnik az éles határvonal a függetlenek, illetve úgynevezett 'amatőrök' és a reprezentatív intézmények közt, hiszen ha a meghatározó személyeket nézzük, szinte mindenki a függetlenek felől érkezett a nagyszínházakba. Én egész életemben a kettő határán mozogtam. A szakma ezt szép lassan elfogadta, a közönség szintén. Anyagilag mindig volt különbség, de 2010-ig ez nem volt tragikus - akkor tragikus lett, és azóta is az. Miközben ez nem pénzkérdés, hiszen kicsi, szinte nevetséges összegről van szó, még a Markó Iván által most bezárt táncszínház tavaly kapott 130 milliójához képest is. Veszélye a közgondolkodásban van, amit tükröz: a kulturális mecenatúra kifejlődését ássa alá. A kultúra nem fontos - ezt üzeni" - mondta Fodor Tamás.

A rendező szerint nominálisan talán több állami támogatás jut a függetleneknek, de van, aki tizennégy hónapra kapta ugyanazt az összeget, és közben a költségek is emelkedtek. Az NKA projektfinanszírozási terveivel kapcsolatban megjegyezte: "nagyon modern gondolat, csak tartani lehet attól, hogy az egyre több adminisztratív teherrel járó működési kiadásokra nem jut majd pénz."

Fodor Tamás szót ejtett az új vezetésű Nemzeti Színházról is. "Vidnyánszkynak nem lesz nagy közönsége, ha továbbra is az allegóriák, a középkori moralitások felé megy; nem fogják nézni, mert nem látnak élő, eleven embereket a színpadon. Van formaérzéke, tudja tálalni a szépséget, de egy világnézet szolgálatába állított allegóriával csak pillanatnyi hatást lehet elérni azoknál, akik erre vevők. Nincs mihez kapcsolódni, nincs min elgondolkodni, nincs mire rákérdezni - márpedig ezek a színházban nélkülözhetetlenek. Nem szabad összekeverni a templomot a színházzal. A színházi alkotók közül egyébként sokan szeretik vagy szeretnék magukat papnak látni vagy láttatni" - vélekedett a Stúdió K alapítója.

A teljes interjú a HVG-ben olvasható.