"Több mint nagy kihívás" - Borbélyüzletben játszik Bán János

Február 2-án 19 órakor A borbély című Tolnai Ottó darab előadása egy különleges helyszínen, a budapesti Kossuth Lajos utca egyik üresen álló boltjában kerül bemutatásra, amely direkt erre az alkalomra alakul át borbélyüzletté. Az előadást maguk a nézők, sőt a járókelők is alakíthatják. Erről beszélt Bán János Filákovity Radojkának.

 

Ajánló a darab elé:

 

"Nem dauer, nem bodor, nem frufru, nem melír, nem főn, nem tupír, nem hajvas,
nem stuc, nem sasson.
Csak borotválás."

 

A mű egy pesti kisember elmúlásának történetét meséli el, melyhez a vérzivataros 20. századi közép-európai történelem szolgáltat hátteret. A borbély a Katona József Színház legújabb produkciója a Természetes Vészek Kollektívával, a Mozgó Ház Alapítvánnyal és az Orlai Produkcióval együttműködésben.

A produkció másik különlegessége maga a helyszín: a Ferenciek tere és az Astoria között egy használaton kívüli üzlethelyiségben egy valódi borbélyüzletet rendez be a produkció, az előadások itt lesznek láthatók.

Bán János alapos borbélytréningen vett részt a próbák során, így az előadásban valódi, régimódi borotválásra is sor kerül. Az erre vállalkozó nézők már most jelentkezhetnek, ráadásul ez 50%-os kedvezményt biztosít számukra a jegyárból.


Bán János fotó fotó Katona József Színház kFotó: Katona József Színház

 


Misztikus történetmozaikok a kirakatból - Interjú Bán Jánossal


Az előadás során egy hosszú és viszontagságos élettörténet mozaikdarabkáival ismerkedhet meg a közönség. Milyen ember az előadás főszereplője, a borbély?
Még nem szeretném semmilyen módon meghatározni, az előadás nézői számára remélhetőleg ki fog derülni.


A mű Tolnai Ottó vajdasági szerző Végeladás című drámája alapján született.
Maga a partitúra, az előadandó mű csodálatos, mélyen emberi, mélyen filozófikus tartalmú történethalmaz, mely egy rendkívüli, költői nyelven megfogalmazott, kissé archaizáló világba kalauzol minket. Épp ezt a nyelviséget szeretem az előadásban, annak ellenére, hogy ezzel birkózom a legtöbbet a próbák során.


A darabban fontos szerepet kapnak a tárgyak és a hozzájuk kapcsolódó történetek, emlékek. Van olyan eszköz, melyet kiemelt jelentőséggel ruháznak fel?
Életünk során rengeteg tárggyal vesszük körül magunkat, melyekhez különböző módon, de erősen ragaszkodunk. Minden felhalmozott eszköznek jelentősége van – melyiknek kisebb, melyiknek nagyobb –, hiszen ha nem így lenne, már régen megszabadultunk volna tőlük. Ha pedig jobban belegondolunk, rájövünk, hogy igazából nem is maguk a tárgyak, hanem a hozzájuk kapcsolódó történetek és emberek a fontosak. Épp ezért szeretné a borbély, hogy az élete során összegyűjtött dolgai jó helyre kerüljenek.


Az előadás rendhagyó helyszínen, egy üzlethelyiség kirakatában zajlik. Hogyan tesz ez hozzá a történethez?
A helyiségen belül a nézők bármelyik pillanatban elkezdhetik alakítani az eseményeket, illetve a párbeszédet, míg kívülről a járókelők is részesei és formálói lesznek a történéseknek. Ugyanis, ha akarom, ha nem a hely behúzza a tekinteteket, az utca emberei is bevonják magukat az előadásba, én pedig kénytelen leszek reagálni rájuk, nem tudom majd figyelmen kívül hagyni a jelenlétüket. Az előadás tehát nagyban függ majd a közönség és az utca rezgéseitől is, ami a legkevésbé sem könnyíti meg a helyzetemet.


Milyen kihívások elé néz?
Részemről nagyon erős koncentrációt és állandó gondolkodást igényel a dolog, hiszen nem szemlélődő, hanem aktív nézőkről lesz szó. Az egész helyzetben az vonz a leginkább, hogy fennáll a ketrec-szindróma is – de vajon ki lesz kint, és ki bent? Egy ilyen szituációban nehezebb a színész feladata, sokkal kevesebb biztonsági rendszerrel dolgozhat. Fenáll annak is az esélye, hogy a járókelők majd oly módon alakítják az előadást, hogy a közönség jobban figyel a kinti eseményekre. Engem pedig semmi sem zökkenthet ki. Előre nem látható helyzetekre is próbálunk felkészülni, de mindenre nem lehet, hiszen minden este más attól függően is, hogy milyen a nézői összetétel és, hogy én éppen milyen koncentráltsági állapotban vagyok. Azon túl pedig, hogy átélhetővé teszem a szöveget, kommunikálnom kell a közönséggel, valamint az utca emberével. Az előadás részeként, mint egy igazi borbély, meg is kell borotválnom egy vállalkozó szellemű érdeklődőt. Ez több, mint nagy kihívás.



Az interjút készítette: Filákovity Radojka
Forrás: Orlai Produkció, Katona József Színház