Szembenézni vagy tagadni? - Hernádi Judit a Happy Endingről

Nemcsak kibeszélik, hanem dalra is fakadnak nők a rákbetegségükről Anat Gov Happy Ending című darabjában, melyet Gergye Krisztián rendezésében mutatott be nyáron az Orlai Produkciós Iroda. A kőszínházi premiert szeptemberben 23-án tartják a Belvárosi Színházban, ennek kapcsán adott rövid interjút az előadás egyik főszereplője, Hernádi Judit.

 

A darabról röviden:

 

Az Orlai Produkció 2014. július 25-én mutatta be a Szentendrei Teátrum színpadán Anat Gov zenés darabját, a Happy Endinget Hernádi Judit, Margitai Ági, Hegyi Barbara, Bánfalvi Eszter és Fekete Ernő főszereplésével. A prózai revüt Gergye Krisztián rendezte. A színlap szerint “Anat Gov zenés darabja zajos sikert aratott több országban. Főhőse egy rajongott színésznő, akit hirtelen próbatétel elé állít az élet. Olyan döntést kell hoznia, amely egészen más természetű, mint hogy melyik szerepet mikor, kivel, milyen rendezésben vállaljon el. Ez a szerep a saját életéről, önérzetéről, bátorságáról szól, és pusztán egy dolog múlik őrajta: hogy milyen finálé legyen a végén.”

 

A Happy Ending komoly témával foglalkozik, amely egy súlyos betegség árnyékában élők összeszokásáról, a betegség leküzdésének megoldásairól és az ezekhez kapcsolódó vállalásokról szól. Gergye Krisztián rendező célja a hitet és a bizalmat erősíteni a szereplőkön keresztül a nézőkben. A rendező él az ének és a tánc adta lehetőségekkel, amelyek köztudomásúlag is segítik a gyógyulást és közben fanyar humorral világít rá a betegséghez kapcsolódó legnagyobb létkérdésekre. Az előadás létrehozásában az Orlai Produkció partnerei a Mediszin Kft. és a Szentendrei Teátrum.

 

happy e

 

Villáminterjú Hernádi Judittal:

 

Thalia, a színésznő karaktere a legrealistább a szereplők között azzal, hogy tisztán látja az állapotát. Nem látja értelmét a kemoterápiának, mert a legjobb képet szeretné hagyni maga után.

 

Thaliáról kiderül, hogy gyógyíthatatlan, hiszen a rák 4-es stádiumában van. Belecsöppen az egészségügy mókuskerekébe, de úgy dönt: kiszáll. Azt mondja, szabad választása van, nem muszáj ebben az egészben részt vennie. Emberként akar meghalni, nem akarja kitenni magát egy felesleges tortúrának. Nem akarja magát rombolni a nem létező gyógyulás reményében. Felfogja, hogy nincs esélye.

 

Személy szerint ön egyetért a döntésével?

 

Nem tudom. Soha nem voltam még ilyen élethelyzetben. Nem is akarok belegondolni. Nem tudom azt sem, mi lenne velem, ha megerőszakolnának vagy ha gyilkos lennék. Mégis játszottam már ilyen szerepeket is.

 

happy e3

 

Hogyan old meg egy színész ilyen feladatokat?

 

Elképzel valamit annak mentén, amit az író megírt.

 

Thaliának lelkileg többet segítenek a betegtársai, mint a hivatalos, hivatásos egészségügy.

 

Az én apukám orvos, gyerekgyógyász volt. Nagyon tisztelem a doktorokat, és bámulatosnak tartom, hogy a gyógyításnak szentelik az életüket. A darab az egészségügy rendszerét mutatja be, ami a szabályok miatt működőképes, de emiatt be is darálja az embert. Minden rendszernek a sajátsága ez, nem csak a kórházé, a színházé is. Minden munkahelyen rend és protokoll van, ami nem kíváncsi az emberek pillanatnyi igényeire.

 

Mennyit kell megmutatni a szerepben abból, hogy Thalia színésznő? Van ennek jelentősége?

 

A leglényegesebb az, hogy egy emberről van szó. Annak, hogy színésznő, annyi a jelentősége, hogy erős hivatástudat él benne. Teljes élet van mögötte, és az eddig leélt éveire azt tudja mondani: ennyi jutott, és ezzel elégedett. Hálás érte. Már nincs több kötelezettsége a világ felé, csakis saját maga felé.

 

A darab elején a színésznő óvatos, amikor megérkezik a kórházba: leplezi magát, és azt mondja, csak azért van ott, mert egy szerepre készül.

 

Akkor még azt hiszi, ebből előbb-utóbb kijön a betegségből. Akkor még nem tudja, milyen szinten támadta meg a kór. Van jövőképe. Egy pillanat alatt bekerül az egészségügyi rendszerbe, és ekkor még úgy van vele, hogy olyan helyre érkezik, ahol majd megpróbálnak rajta segíteni. Természetesen belevág, hiszen, hiszen leküzdötte korábban az összes nátháját, és szült is kétszer. Az összes problémáját megoldotta eddig az életben. Megszabadult a kellemetlen férjétől. Bízik benne, hogy majd megoldja ezt is, viszont nem szeretne a bulvárhasábokra kerülni.

 

happy e2

 

Ez a negyedik szerepe az Orlai Produkciós Irodánál, a Bandy lányok, a Római vakáció és a Hitted volna? után. Ez egy elég erős kötődésnek tűnik.

 

Nagyon örülök, hogy hív Orlai Tibor. Ez azt jelenti, hogy jó tapasztalatai vannak velem. Nekem is vele. Nagyon érdekes és jó feladatokat kaptam tőle. A Bandy lányok Udvaros Dorottyával kemény kihívás volt mindkettőnk számára, szívügy lett belőle. Kellemes munka a Hitted volna? Kern Andrissal, és a Római vakáció is, amit tavaly nyáron mutattunk be Szentendrén. Ott játszottam először együtt Fekete Ernővel. Mind személyre szabott feladat és kihívás, remélem, meg tudok felelni nekik.

 

Hogyan társítható össze a darab komoly témaválasztása a dalokkal és a fanyar humorral?

 

Ez egy prózai revü. Nagyon különleges zenei világa van, és sajátosak a dalszövegek is. Nem slágerek, hanem olyanok, amik illenek a kórházi környezethez. A rákról mindenképpen beszélni kell, nincs olyan ember 30 fölött, aki valamilyen módon ne találkozott volna már vele. Ez a betegség létezik, lelki és testi fájdalmat okoz. Nem lehet érteni, mitől alakul ki. Az egyik kezelési mód a tagadás, a másik a szembenézés. Mi az utóbbit nézőpontot erősítjük az előadásunkkal.

 

Változott az előadás a bemutató után? Mik az első előadások tapasztalatai?

 

Féltünk, hogyan fogadja majd a közönség ezt a nagyon sajátos hangvételű produkciót, de a reakciók sokkal jobbak, mint vártuk. Kimondhatjuk: szereti a közönség.

 

Az interjút készítette: Csicsely Zoltán

U.sz.: Színház.hu